Strejker planeras mot EU:s hamndirektiv

Svenska Hamnarbetarförbundet har varslat om en fyratimmarsstrejk den 16 januari. Strejken är en av många som paraplyorganisationen International Dockworkers Council (IDC) uppmanar till i EU:s hamnar.

Strejkerna är ett led i en europeisk aktion för att protestera mot förslaget till EU-direktiv om ”tillträde till marknaden för hamntjänster”. 

De europeiska hamnarbetarna anser att direktivet utgör ett hot mot anställningstryggheten och arbetsvillkoren. Framför allt vänder man sig emot att ”en hamntjänstleverantör […] ska ha rätt att anställa egenhändigt utvald personal”. Man är också starkt kritiska till direktivets formuleringar om ”egenhantering”. Det senare öppnar för att andra än hamnarbetare – exempelvis fartygsbesättningar - tillåts utföra stuveriarbete. 

Delvis är protesterna en repris. I november 2003 avvisades ett liknande direktivförslag av EU-parlamentet. Knappt ett år därefter presenterade EU-kommissionen ett nytt förslag, som av hamnarbetarna betecknas som ”ett än värre hot”. En kaotisk omröstning i EU-parlamentet i november förra året slutade med att ingen visste något om vad som beslutats (350 ändringsförslag rörde till omröstningen) och nu sägs att det åter är det ursprungliga direktivet som ska behandlas. Det ska EU-parlamentet göra vid sessionen den 16-20 januari. 

”Förslaget till hamndirektiv är i sin helhet dåligt och innebär en långtgående byråkratisering och hotar att slå sönder väl fungerande organisationer i Europas hamnar, som redan i dag är betydligt mer kostnadseffektiva än i andra jämförbara hamnar i Nordamerika och Asien.”, skriver Hamnarbetarförbundet i ett pressmeddelande.

- Det vi vänder oss emot är risken att våra jobb påverkas och kanske försvinner. Dessutom finns en risk att säkerheten sätts åt sidan om egenhantering skulle tillåtas, säger Martin Berg, Hamnarbetarförbundets avdelning i Göteborg, till Göteborgs-Posten.

Inte heller Svenskt Näringsliv – som anser att den planerade strejken är politisk och därför borde vara förbjuden – är förtjust i direktivförslaget. 

”Det nya EU-direktivet är sämre än det förslag som röstades ned i EU-parlamentet för två år sedan. Det är de flesta eniga om. Det hela är en demokratisk miss”, konstaterar Maria Nygren, branschchef på Sveriges Hamnar.

Sveriges Redarförening är mer positiv till EU-kommissionens direktivförslag..
- Vi är för en liberalisering och att det blir fritt tillträde till de olika uppgifter som finns i hamnarna, allt från stuveriarbete till lotsning. Vi ser en flexibilitet som det bästa ur konkurrenssynpunkt, säger Håkan Friberg, vd i Redareföreningen, till Göteborgs-Posten.

GÖSTA TORSTENSSON
2006-01-08

 

Tillbaka eller Startsidan