Strejker planeras mot
EU:s hamndirektiv
Svenska Hamnarbetarförbundet har varslat om en
fyratimmarsstrejk den 16 januari. Strejken är en av många
som paraplyorganisationen International Dockworkers Council
(IDC) uppmanar till i EU:s hamnar.
Strejkerna är ett led i en europeisk aktion för
att protestera mot förslaget till EU-direktiv om ”tillträde
till marknaden för hamntjänster”.
De europeiska hamnarbetarna anser att
direktivet utgör ett hot mot anställningstryggheten och
arbetsvillkoren. Framför allt vänder man sig emot att
”en hamntjänstleverantör […] ska ha rätt att anställa
egenhändigt utvald personal”. Man är också starkt
kritiska till direktivets formuleringar om
”egenhantering”. Det senare öppnar för att andra än
hamnarbetare – exempelvis fartygsbesättningar - tillåts
utföra stuveriarbete.
Delvis är protesterna en repris. I
november 2003 avvisades ett liknande direktivförslag av
EU-parlamentet. Knappt ett år därefter presenterade
EU-kommissionen ett nytt förslag, som av hamnarbetarna
betecknas som ”ett än värre hot”. En kaotisk omröstning
i EU-parlamentet i november förra året slutade med att
ingen visste något om vad som beslutats (350 ändringsförslag
rörde till omröstningen) och nu sägs att det åter är
det ursprungliga direktivet som ska behandlas. Det ska
EU-parlamentet göra vid sessionen den 16-20 januari.
”Förslaget till hamndirektiv är i
sin helhet dåligt och innebär en långtgående byråkratisering
och hotar att slå sönder väl fungerande organisationer i
Europas hamnar, som redan i dag är betydligt mer
kostnadseffektiva än i andra jämförbara hamnar i
Nordamerika och Asien.”, skriver Hamnarbetarförbundet i
ett pressmeddelande.
- Det vi vänder oss emot är risken
att våra jobb påverkas och kanske försvinner. Dessutom
finns en risk att säkerheten sätts åt sidan om
egenhantering skulle tillåtas, säger Martin Berg,
Hamnarbetarförbundets avdelning i Göteborg, till Göteborgs-Posten.
Inte heller Svenskt Näringsliv – som
anser att den planerade strejken är politisk och därför
borde vara förbjuden – är förtjust i direktivförslaget.
”Det nya EU-direktivet är sämre än
det förslag som röstades ned i EU-parlamentet för två år
sedan. Det är de flesta eniga om. Det hela är en
demokratisk miss”, konstaterar Maria Nygren, branschchef på
Sveriges Hamnar.
Sveriges
Redarförening är mer positiv till EU-kommissionens
direktivförslag..
- Vi är för en liberalisering och att det blir fritt
tillträde till de olika uppgifter som finns i hamnarna,
allt från stuveriarbete till lotsning. Vi ser en
flexibilitet som det bästa ur konkurrenssynpunkt, säger Håkan
Friberg, vd i Redareföreningen, till Göteborgs-Posten.
GÖSTA TORSTENSSON
2006-01-08
Tillbaka eller Startsidan
|