Tyskland vill ha fler majoritetsbeslut
Det verkar för närvarande inte finns några
förutsättningar för EU att överge vetorätten
vid beslutsfattande i frågor som rör unionens
straffrättsliga och polisiära verksamhet. När
frågan diskuterades vid EU-toppmötet i
Bryssel, argumenterade flera länders
regeringschefer kraftigt emot en sådan
nyordning. Framför allt Storbritannien och
Tjeckien pläderade för veto-rättens bevarande,
och fick stöd av Frankrike, Irland, Holland,
Polen och Tyskland.
Frågan om att överge vetorätten har drivits av
framför allt EU-kommissionen och det
finländska EU-ordförandeskapet. Skälet är att
man vill se ett ”effektivare beslutsfattandet”
när det gäller bekämpande av
”gränsöverskridande brottslighet”. I det
nuvarande fördraget finns en möjlighet att
övergå till majoritetsbeslut på området, men
det kräver att samtliga medlemsländer är
överens. Den bordlagda EU-konstitutionen
föreskriver att beslut inom det
straffrättsliga och polisiära samarbetet ska
fattas med kvalificerad majoritet.
Också den svenska regeringen motsätter sig att
redan nu avskaffa vetorätten. Enligt
EU-minister Cecilia Malmström är skälet att
man inte vill föregripa den bordlagda
konstitutionen. Såväl den nuvarande borgerliga
regeringen som den tidigare socialdemokratiska
är dock principiellt för en övergång till
majoritetsbeslut. Båda regeringarna står bakom
innehållet i konstitutionen och har vid flera
tillfällen argumenterat för ett slopande av
vetorätten.
I slutsatserna från toppmötet medger stats-
och regeringscheferna behovet av effektivare
beslutsfattande inom det straffrättsliga och
polisiära samarbetet. Däremot sägs inget om
när det ska göras och där nämns heller inget
om vikten av att överge vetorätten.
Tyskland - som vid årsskiftet tar över EU:s
ordförandeklubba – överväger att för första
gången utnyttja möjligheten till så kallat
fördjupat samarbete inom unionen när det
gäller bekämpande av terrorism och
gränsöver-skridande brottslighet. Ursprunget
är det så kallade Prümfördraget, en
överenskommelse mellan sju EU-länder om ökat
polisiärt samarbete.
Prümfördraget undertecknades den 27 maj 2005.
Namnet kommer av att fördraget skrevs under i
den tyska staden Prüm, nära gränsen mot
Frankrike och Belgien. Fördraget syftar till
att stärka samarbetet när det gäller att
bekämpa terrorism, gränsöverskridande
brottslighet och illegal invandring. Det
handlar framför allt om att underlätta utbytet
av information mellan de anslutande ländernas
polismyndigheter, till exempel jämförande av
DNA-uppgifter, men också sådant som tillgång
till varandras bilregister.
Tyskland, en av fördragsundertecknarna, skulle
helst se att alla EU-länder ansluter sig till
Prümfördraget. Det tyska inrikesministeriet
har låtit förstå att man vill "införliva
bestämmelserna i EU:s regelverk". Går inte
det, kan man tänka sig att använda möjligheten
till så kallat fördjupat samarbete. Den
möjligheten finns i EU:s nuvarande fördrag men
har hittills aldrig utnyttjats.
För att fördjupat samarbetet över huvud taget
ska vara möjligt, krävs dock att det omfattar
minst åtta länder. Att bara sju länder –
Belgien, Frankrike, Luxemburg, Holland,
Spanien, Tyskland och Österrike – har
undertecknat Prümfördraget har därför hittills
varit ett problem. Sedan Finlands regering i
början av november till riksdagen överlämnade
en proposition om att ansluta sig till
fördraget är situationen dock en annan.
GÖSTA TORSTENSSON 2006-12-18
Tillbaka eller
Startsidan
|