Angela Merkel – Europas Bush? 2007-01-31
Efter
årsskiftet har Tysklands förbundskansler Angela Merkel tagit
över ordförandeskapet i EU. Sedan hon blev förbundskansler
har hon medvetet förändrat Tysklands utrikespolitik, och
ersatt en tidigare kritisk hållning till USA till att
betrakta USA som enbart en god vän. Dessutom har hon gjort
NATO till en grundbult i säkerhetspolitiken. Det finns
t.o.m. bedömare som menar att det finns en plan utarbetad
att låta göra den tyska regeringen och särskilt Angela
Merkel till språkrör för USA:s intressen i Europa. En sådan
utveckling vore katastrofal för Europa. För att förhindra
detta krävs från svensk sida att Sverige återgår till en
nationellt självständig utrikes- och säkerhetspolitik.
Under
hösten har det bl.a. med Bakerplanen blivit uppenbart även
för anhängare till George Bush att USA har överskattat sin
förmåga att med ökade militära våldsinsatser införa s.k.
demokrati i Mellersta Östern, Afghanistan, Irak och Iran.
Den amerikanska administrationen befinner sig i ett pressat
läge med ett ökat federalt underskott och en kraftigt
minskad popularitet både i Arabvärlden och USA.
Den
politiska situationen inom USA är annorlunda nu än efter 11
september. USA:s regering står idag med ryggen mot väggen.
Krigsäventyren har gjort att landet alltmer rör sig i
riktning mot ett totalitärt styrelseskick. Hur skall man
annars förklara att kongressen gör sig av med allt det som
man säger sig försvara? T.ex. har grunden för de civila fri-
och rättigheterna, dvs skyddet mot godtyckliga handlingar av
myndigheterna, avskaffats genom en militärlag 2006 (Military
Commissions Act). Om en person förklaras som en ”fientlig
motståndare” kan denne nu arresteras utan några som helst
bevis och fängslas inför en militärkommission, som har
utsetts av presidenten. Dessutom har förbud mot ”grymma och
inhumana” bestraffningar försvunnit ur rättstillämpningen.
Med
Bushadministrationens minskade popularitet har det kommit
fram allt mer allvarlig och besvärande kritik mot grunderna
i Bushadministrationens krigspolitik. Denna omfattar brott
mot mänskliga rättigheter och användande av tortyr från högt
uppsatta diplomater, officerare, personer i
säkerhetstjänsten och tidigare regeringstjänstemän. Innan
Bushadministrationen får lämna scenen vill den gärna utverka
en allmän amnesti för att dess krigspolitik inte har brutit
mot internationell rätt.
Det bör
tilläggas att Bushadministrationens krigspolitik i allt
väsentligt har backats upp av bägge de två stora partierna,
vilket senast visade sig i hösten val. Kongresspartiet har
inte haft några större invändningar mot administrationens
krigspolitik, den kraftigt stigande militärbudgeten eller
nedmonteringen av de demokratiska fri- och rättigheterna.
Man kan därför inte heller förvänta sig någon avgörande
förändring i grunderna för USA:s krigspolitik vid ett
maktskifte.
Däremot
kan supermaktens strategi förändras. Oroande tecken på detta
märks redan nu i Europa. Inflytelserika finansiella
maktgrupper i USA tycks söka efter nya vägar för att
underkasta regeringar och stater att ta på sig ett ökat
finansiellt och politiskt ansvar i syftet att tona ned USA:s
alltmer obekväma roll som den ledande imperialistmakten, och
således ta med andra på båten. Vi ser detta genom att NATO
får ta ett större ansvar för krigförande operationer
(Afghanistan, Mellersta Östern). Detta betyder i de flesta
fall europeiska stater, samtidigt som USA:s ledarskap
upprätthålls.
Det är i
det här sammanhanget som Tyskland och förbundskansler Angela
Merkel har tilldelats det smutsiga rollen att överlåta på
andra. Redan innan hon blev förbundskansler stöddes
hon av mäktiga finanskretsar i USA. Hon har sedan dess givit
Tysklands utrikespolitik en ny inriktning genom att montera
ned tidigare regeringars politik, som syftade till att
balansera USA:s hegemoni. Samtidigt har de transatlantiska
banden stärkts med den nya koalitionsregeringen av
konservativa och socialdemokrater.
Det
finns också mycket som tyder på att Angela Merkel är mer än
en docka åt USA:s president. Som en europeisk Bush kan
hennes roll bli att genomföra USA:s politik och planer i
Tyskland, EU och Europa. Detta har slagits fast av vissa
strateger som t.ex. Zbigniew Brzezinski, säkerhetsrådgivare
åt USA:s regering. I sin bok från 1997 ”Det stora
schackbordet” skisserar Brzezinski att för att upprätthålla
USA:s överhöghet spelar kontrollen av den euroasiatiska
kontinenten en avgörande roll. Om den gamla kontinenten,
skriver han, att ”Europa är Amerikas viktigaste
geopolitiska brohuvud till den euroasiatiska kontinenten.
Amerikas geostrategiska intresse för Europa är enormt” ty,
fortsätter han, ”Västeuropa, och i ökande grad centraleuropa,
förblir till stora delar ett amerikanskt protektorat med
allierade stater i ett vasalliknande förhållande”.
Brzezinski ägnar sig i detalj åt Tyskland. Till skillnad
från efter andra världskriget då Frankrike tilldelades en
roll att forma Europa efter sina planer, är det nu Tyskland
som har tilldelats rollen att hindra Frankrike får en
ledarskapsposition, som är kritisk till USA. Samtidigt har
en tysk-fransk EU-axel etablerats för att inte väcka staters
misstanke om att Tyskland drar iväg av egen kraft. En
tysk-fransk axel som domineras av Frankrike kan inte
accepteras. Istället är syftet med denna axel att garantera
USA:s expansion på den euroasiatiska kontinenten. För att
detta skall ske måste Tysklands maktställning förstärkas. Vi
bör minnas att USA med avsevärda insatser från dagens
utrikesminister stödde Tysklands återförenande mot
Frankrikes vilja, som fruktade ett starkt Tyskland i Europa.
Angela
Merkel har inte vuxit upp i en miljö som var kännetecknande
för det forna Västtyskland: inte längre krav på absolut
makt; en politisk orientering på kristen grund; ett
rättssamhälle; accepterandet av liberala och sociala
rättigheter samt undvikandet att bli inblandad i militära
konflikter. Merkel, däremot, växte upp i Östtyskland i en
stark ateistisk miljö. Så vitt vi vet anpassade hon sig till
systemet och förberedde sig för att acceptera positioner i
det diktatoriska systemet, om detta tjänade hennes
personliga karriär. Under några år har hon nu tydligt
torgfört en ateistisk agenda, och även efter det hon blev
ordförande i ett kristdemokratiskt parti. När hon år 2004
fyllde 50 år höll hon ett hälsningstal på temat ”Hjärnan –
ett exempel på själv-organisering av ett komplext system”.
Frankfurter Allgemeine Zeitung kommenterade detta med: ” När
en hälsningstalare i hennes ställning förklarar att
kristendomen är en otidsenlig form av tänkande, så är detta
av historisk betydelse”.
Partimedlemmarna vet att Merkel med sin bakgrund inte har
den fulla makten i partiet. Istället betraktas hon av många
som en som kommer utifrån. Men hon har fått ett villkorslöst
stöd från den mäktiga Springerkoncernen, och har i utbyte
lovat mer makt tillbaka. Det var grundaren av
Springergruppen, Axel Caesar Springer, som i vått och torrt
underställde Springergruppens media en pro-amerikansk och
pro-israelisk hållning och politik. Gruppen är idag nära
knuten till amerikanska intressen. En av dess journalister
Jeffrey Gedmin, som skriver i Die Welt, är också en
informell rådgivare till Angela Merkel. Nästan varje vecka
skriver han långa kommentarer till politiska händelser, som
strikt följer en neo-konservativ linje. Han tillhör de
neo-konservativas inre cirkel. Han har arbetat tätt
tillsammans med Richard Perle och John Bolton i American
Aspen Institute. Sedan ”kriget mot terrorn” har Gedmin varit
chef för det internationella Aspenkontoret i Berlin. Det är
också intressant att notera Gedmins hänförelse över sitt
kommunistiska förflutna. Han studerade bl.a. två terminer i
Östtyskland innan han gav sig in i politiken. Han tar idag
avstånd från sitt tidigare politiska förflutna, men som nära
rådgivare åt Angela Merkel, så innehar Gedmin en position
liknande topprankade rådgivare i Östtyska Stasi. Om Tyskland
vill fortsätta att bli behandlad som en demokrati är det
viktigt att dessa nära och mer eller mindre dagliga
överläggningar offentliggörs för folket.
Den
officielle utrikespolitiske rådgivaren till
förbundskanslern, Eckart von Klaeden, är en utrikespolitisk
hök inom CDU/CSU, som alltid förespråkar
USA-administrationens linje. Den tidigare CDU-ordföranden
Wolfgang Schäuble är också transatlantiker som tillsammans
med försvarsministern, Frans Josef Jung CDU, trycker på för
att stationera ut militära trupper inom Tyskland. Den
officielle utrikesministern från SPD, Franz-Walter
Steinmeier, har en anklagelse att ha varit inblandad i en
skandal över sig under sin tid som tidigare minister. Denna
anklagelse anses tynga honom, och hindrar honom från att
kunna föra en från transatlanterna oberoende politik.
Under
senare tid har Angela Merkel gjort anmärkningsvärda
eftergifter till de internationella finansiella grupperna.
De tysks ha reserverat en speciell roll åt henne i deras
interna planering. I sitt tal ” Que Vadis, Tyskland” på
årsdagen 2003 till återföreningen av Tyskland argumenterade
hon för ett nyliberalt politiskt program för CDU, och tog på
så sätt avstånd från den katolska sociala doktrinen i CDU:s
politiska program. Detta är också en händelse av stor
politisk vikt! Sedan hon kom till makten har inte
makroekonomin och finanspolitiken orienterats mot den
gemensamma välfärden. Skattehöjningar för konsumenter och
nedskärningar i sociala utgifter (t.ex. Hartz IV) syftar
till att få fram mer pengar för den nyliberala politiken och
till växande militärbudget. Ryktet går att före Merkel
valdes till förbundskansler, så lovande hon George Bush att
under sin regeringsperiod fortsätta att välkomna även
tvivelaktiga finansiella investeringar. Inför det tyska
ordförandeskapet 2007 har Merkel tydligt deklarerat
gynnandet av fria kapitalrörelser som en av de tre
viktigaste frågorna.
Genom
att anta ”the Military Commission Act” i både senaten och
kongressen har USA utmanövrerat sig själv från gruppen av
västerländska demokratier och rättstater. International
Committee of the Red Cross (ICRC) har kritiskt kommenterat
denna lag. Redan för ett år sedan rapporterade ryska källor
att ICRC hade öppnat en akt om krigsförbrytelser i Irak som
en följd av brott mot mänskliga rättigheter begångna av
USA:s president, vice presidenten, försvarsministern, USA:s
militära befälhavare och ett stort antal medlemmar i
kongressen. Enligt en rysk källa var det första gången sedan
1943 som ICRC på samma sätt öppnade en akt mot Hitlers
krigsförbrytelser.
Den
tyska regeringen har inte med ett ord kritiserat den nya
USA-lagen. Tvärtom, ungefär vid samma tid som lagen antogs
fick den federala tyska regeringen igenom ytterligare en
s.k. anti-terroristlag. Denna tillåter upprättandet av en
anti-terroristdatabank efter amerikansk modell för att kunna
utöka kontrollen över den tyska befolkningen. Förra året när
CDU firade 60 år sade Angela Merkel att ”tyskarna har ingen
laglig rätt till demokrati och en social marknadsekonomi
inom historisk tid”. Med dessa ord förbröt hon sig mot den
tyska konstitutionen. Enligt artikel 20 i samspel med
artikel 79:3 så har tyskarna en legitim rätt till demokrati
och en socialstat. Detta hennes uttalande är en annan
händelse av historisk betydelse.
Angela
Merkel betraktar inte längre den tyska konstitutionen som
grunden för statsbildningen, rättsstaten, rättvisa och fred.
Grunden för tysk politik är numera det ”transatlantiska
partnerskapet” och Israels rätt att existera, ytterligare
ett uttalande vid CDU:s 60-årsfirande. Nykonservativa
ideologer hade inte kunnat hitta en bättre formel. Att slå
fast Israels existens är en av de neo-konservativas
förevändningar för att driva sitt ”internationella krig mot
terrorn”. Transatlantiskt partnerskap betyder för dem tysk
och europeisk underdånighet. Med sin politik och uttalanden
om inställningen till krig och krigsförbrytelserna i Libanon
och Palestina har den tyska regeringen klart och tydligt
visat att den är villig att påtvinga dessa nya ”grunder för
statsbildningen” i Europa, även om det möter motstånd från
andra europeiska stater. Medan Frankrike blir alltmer
tveksamt till att hålla trupper i ett ändlöst USA-krig i
Afghanistan är den tyska regeringen energiskt engagerat med
att etablera sig i Hindukush för gott, och tar på sig
alltmer krigsuppdrag. Tyskland deltar därmed aktivt i att
bygga upp en östlig krigsfront mot Iran och i att flytta
krigsfronten närmare Kina. Detsamma är sant för västliga
ledares utplacering av internationella marinstyrkor längs
Libanons kust och längs den syriska kustgränsen.
Tyskland
är det folkrikaste landet inom EU och har den starkaste
ekonomin. Det tyska folket vill leva i välstånd och fred,
och det är villigt att bidra till en värld med större
rättvisa och fred. Den nuvarande tyska regeringen bedriver
en politik som strider mot folks uppfattningar. Detta kan
betraktas som en tyst statskupp. Ju mer tydlig Tysklands
roll blir i världspolitiken på bekostnad av dess eget folk
och på bekostnad av sina europeiska grannländer med sina
bittra erfarenheter av den tyska ”raspolitiken”, ju mer
groteskt kommer den tyska politiken i riktning mot
krigsförberedande diktatur att framträda. Det är ett
konstaterande, som är en uttrycklig varning av stor
betydelse.
Jan-Erik
Gustafsson
(Artikeln är en något bearbetad översättning av artikeln
”Will German Chancellor Angela Merkel Soon Lead Europe and
the World into Coming Wars?” av Erika Voegeli och Karl
Mueller. Den har ursprungligen publicerats i Current
Concerns Nr 7, November 2006
www.currentconcerns.ch/index.php?id=158
Tillbaka eller Startsidan
|