Sju myter om Lissabonfördraget

Regeringen och socialdemokraterna vill tvinga igenom EU:s nya grundlag - Lissabonfördraget - utan folkomröstning. Jonas Sjöstedt, tidigare ledamot i EU-parlamentets vänstergrupp GUE/NGL, har skrivit en ny handledning till EU-grundlagen. På vägen har han granskat sju myter som sprids i debatten.

Myt ett: "De nationella parlamentens makt ökar med det nya fördraget"

Nej. De nationella parlamenten blir de stora förlorarna. EUs makt och överstatlighet ökar på bekostnad av de nationella parlamenten. Nationella parlament får invända mot förslag från EU-kommissionen. Men kommissionen kan köra över till och med en majoritet av de nationella parlamenten.

Myt två: "EU blir mer öppet med det nya fördraget"

Nej. Med fördraget flyttas många beslut från de öppna nationella parlamenten till EUs betydligt mer slutna institutioner. Visserligen ska ministerrådets möten vara offentliga när rådet lagstiftar. Men de verkliga besluten kommer även i framtiden att tas i slutna möten mellan ländernas EU-ambassadörer.

Myt tre: "Strejkrätten garanteras med den nya texten"

Nej. Det är sant att stadgan om de grundläggande rättigheterna, där strejkrätten ingår, blir en del av EU-rätten. Men EUs domstol tar redan idag hänsyn till stadgan. Och Lissabonfördraget slår fast att stadgan inte innebär att några nya rättigheter införs. Den fria marknaden förblir första prioritet.

Myt fyra: "EU hotas av katastrof om inte den nya texten antas"

Nej. Om Lissabonfördraget faller fortsätter nuvarande fördrag att gälla. Redan i samband med folkomröstningarna om EU-konstitutionen 2005 framfördes att EU skulle handlingsförlamas om konstitutionen inte antogs. Den antogs inte, men EU har till och med utökats med två nya länder sedan dess. Istället skulle ett avvisande av Lissabonfördraget öppna för en verklig demokratisk process och ett bättre europeiskt samarbete.

Myt fem: "EU blir mer effektivt med det nya fördraget"

Nej. Det är riktigt att det blir lättare för EU att köra över enskilda medlemsländer med avvikande uppfattningar. Men det innebär inte med automatik att EU blir effektivare. På jordbruksområdet har EU länge haft en överstatlig politik. Effekten har blivit en jordbrukspolitik som är orättvis, byråkratisk och mycket kostsam. Det är ett tankefel att tro att centralstyrning alltid är effektivt. Olika lösningar anpassade till lokala eller nationella förhållanden är ofta effektivare.

Myt sex: "Arbetet mot växthuseffekten kräver att fördraget ändras"

Nej. Fördraget har visserligen en formulering om klimatfrågans särskilda betydelse. Men inga nya befogenheter att ta beslut på området tillförs. Samtidigt skapar EUs jordbruks- transport- och handelspolitik stora utsläpp av växthusgaser. Denna grundläggande motsättning rättas inte till.

Myt sju: "Det nya fördraget gör kampen mot brott och terrorism effektivare"

Nej. Redan idag pågår ett omfattande internationellt samarbete för att bekämpa internationell brottslighet och terrorism. Många beslut på detta område måste idag tas med enhällighet inom EU. Ändå har så många regler och direktiv utfärdats att systemet fått kritik för att vara svåröverskådligt. Det nya fördraget öppnar främst för en överstatlig politik, inte för samarbete mellan rättssystem i olika länder.

Jonas Sjöstedt
Publicerad i Vänsterpress
2007-12-14

 

Tillbaka eller Startsidan