Regeringen och socialdemokraterna vill tvinga igenom
EU:s nya grundlag - Lissabonfördraget - utan
folkomröstning. Jonas Sjöstedt, tidigare ledamot i
EU-parlamentets vänstergrupp GUE/NGL, har skrivit en ny
handledning till EU-grundlagen. På vägen har han
granskat sju myter som sprids i debatten.
Myt ett: "De nationella parlamentens makt ökar med det
nya fördraget"
Nej. De nationella parlamenten blir de stora förlorarna.
EUs makt och överstatlighet ökar på bekostnad av de
nationella parlamenten. Nationella parlament får invända
mot förslag från EU-kommissionen. Men kommissionen kan
köra över till och med en majoritet av de nationella
parlamenten.
Myt två: "EU blir mer öppet med det nya fördraget"
Nej. Med fördraget flyttas många beslut från de öppna
nationella parlamenten till EUs betydligt mer slutna
institutioner. Visserligen ska ministerrådets möten vara
offentliga när rådet lagstiftar. Men de verkliga
besluten kommer även i framtiden att tas i slutna möten
mellan ländernas EU-ambassadörer.
Myt tre: "Strejkrätten garanteras med den nya texten"
Nej. Det är sant att stadgan om de grundläggande
rättigheterna, där strejkrätten ingår, blir en del av
EU-rätten. Men EUs domstol tar redan idag hänsyn till
stadgan. Och Lissabonfördraget slår fast att stadgan
inte innebär att några nya rättigheter införs. Den fria
marknaden förblir första prioritet.
Myt fyra: "EU hotas av katastrof om inte den nya texten
antas"
Nej. Om Lissabonfördraget faller fortsätter nuvarande
fördrag att gälla. Redan i samband med
folkomröstningarna om EU-konstitutionen 2005 framfördes
att EU skulle handlingsförlamas om konstitutionen inte
antogs. Den antogs inte, men EU har till och med utökats
med två nya länder sedan dess. Istället skulle ett
avvisande av Lissabonfördraget öppna för en verklig
demokratisk process och ett bättre europeiskt samarbete.
Myt fem: "EU blir mer effektivt med det nya fördraget"
Nej. Det är riktigt att det blir lättare för EU att köra
över enskilda medlemsländer med avvikande uppfattningar.
Men det innebär inte med automatik att EU blir
effektivare. På jordbruksområdet har EU länge haft en
överstatlig politik. Effekten har blivit en
jordbrukspolitik som är orättvis, byråkratisk och mycket
kostsam. Det är ett tankefel att tro att centralstyrning
alltid är effektivt. Olika lösningar anpassade till
lokala eller nationella förhållanden är ofta
effektivare.
Myt sex: "Arbetet mot växthuseffekten kräver att
fördraget ändras"
Nej. Fördraget har visserligen en formulering om
klimatfrågans särskilda betydelse. Men inga nya
befogenheter att ta beslut på området tillförs.
Samtidigt skapar EUs jordbruks- transport- och
handelspolitik stora utsläpp av växthusgaser. Denna
grundläggande motsättning rättas inte till.
Myt sju: "Det nya fördraget gör kampen mot brott och
terrorism effektivare"
Nej. Redan idag pågår ett omfattande internationellt
samarbete för att bekämpa internationell brottslighet
och terrorism. Många beslut på detta område måste idag
tas med enhällighet inom EU. Ändå har så många regler
och direktiv utfärdats att systemet fått kritik för att
vara svåröverskådligt. Det nya fördraget öppnar främst
för en överstatlig politik, inte för samarbete mellan
rättssystem i olika länder.
Jonas Sjöstedt
Publicerad i Vänsterpress
2007-12-14
Tillbaka eller Startsidan