Remissvar Horizon 2020 – Carl Bildt en av grundarna av
EU:s säkerhetspolitiska forskning
2012-01-24
Sammanfattning - hela remissvaret finns att läsa
här i pdf
Regeringskansliet/utbildningsdepartement skickade i december ut
EU-kommissionens förslag till ramprogram för forskning och
innovation 2014-2020, Horizon 2020, på remiss till 155 instanser,
dock inte till någon som företräder det civila samhället.
Instanserna har uppmanats svara på ”de delar av förslagen som berör
dem mest”. Remisstiden utgick 20 januari.
I huvuddokumentet skriver EU-kommissionen att det är ”viktigt att
göra allmänheten medveten om den forsknings- och
innovationsverksamhet som finansieras genom Horizon 2020”. Med
Lissabonfördraget har EU fått utökade möjligheter att styra och
urgröpa den nationella forskningspolitiken. EU-kommissen föreslår
att EU:s budget för forskning och innovation ökar med 46 procent upp
till 80 miljarder euro (ca 720 miljarder kr) jämfört med det
nuvarande programmet FP7
EU:s forskningspolitik kanske är ett av de politikområden som är
minst diskuterat och minst känt bland universitetsanställda,
EU-politiker och nationella politiker, andra intressegrupper och den
stora allmänheten. Inom universitetsvärlden förkommer praktiskt
taget ingen kritisk diskussion om EU:s forskningspolitik och de
prioriterade forskningsområdena, som helt är underställda målet att
förstärka EU:s konkurrenskraft. Vid flertalet svenska universitet är
EU idag näst viktigast eller viktigaste anslagskällan.
Avsaknaden av diskussionen har gjort att EU:s prioriterade forskning
om säkerhet och övervakning under århundradets första decennium har
kunnat växa fram utan demokratisk kontroll. Rapporten NeoConOpticon
skriver att EU:s interna säkerhetspolitik (Homeland security)
”fullständigt utgår från idén att de västliga länderna står inför
ett hot utan motstycke mot deras levnadssätt. Det kan vara
pandemier, politiskt våld eller protester, ’problemet’ ses som en
allvarlig fara, och ’lösningen’ har bäddats in under villkor som
favoriserar en förflyttning av politiken för socialt ansvarstagande
från civila myndigheter till påtvingat lagstiftande och
militaristiska förbud framtagna av securokrater och teknokrater” (s
80).
Få vet att den nuvarande utrikesministern Carl Bildt som företrädare
för tankesmedjan Rand Corporation är en av grundarna till EU:s
första säkerhetspolitiska program. Få vet att Israel som ”en medlem
av Europeiska unionen utan att vara medlem av dess institutioner” är
en eftertraktad partner i EU:s forskningsprogram, särskilt inom det
säkerhetspolitiska området.
EU:s forskningspolitik är ytterligare ett politikområde som visar på
EU:s odemokratiska uppbyggnad och karaktär. Att Sveriges nationella
forskningspolitik skulle urgröpas och underordnas EU:s inre marknad
och politiken för global konkurrenskraft var det ingen politiker som
pläderade för inför folkomröstningen om medlemskapet 1994.
Folkrörelsen Nej till EU verkar för att Sverige skall gå ur EU och
återupprätta den nationella självständigheten. Forskningssamarbete
och forskningssamverkan sker bäst inom en mellanstatlig ram, inte
genom styrning från EU-kommissionen och övriga EU-institutioner.
I den remissituation som nu föreligger föreslår undertecknad att
Sveriges regering och riksdag:
·• I den forskningspolitiska
proposition som skall presenteras under 2012 införlivas en kritisk
konsekvensutvärdering av Sverige deltagande i EU:s ramprogram
·• Säger nej till en ökning av
svensk skattefinansiering av Horizon 2020, och istället verkar för
en så snabbt som möjlig avveckling av deltagandet i EU:s
forskningsprogram
·• Säger ett omedelbart nej till
Israels deltagande i EU:s forskningsprogram
·• Säger ett omedelbart nej till
allt svenskt deltagande i EU:s säkerhetspolitiska forskning.
Jan-Erik Gustafsson
Ordförande, Folkrörelsen Nej till EU
Docent KTH