Utskriftsversion
i pdf
Remissvar
på departementspromemorian (Ds 2003:36)
”Europeiska
konventet om EU:s framtid”
Inledning
EU:s så kallade
framtidskonvent har presenterat ett förslag till konstitution
(grundlag) för Europeiska unionen. Förslaget innebär en omvälvande
förändring av unionen i riktning mot en centraliserad, byråkratiserad
och odemokratisk EU-stat.
Regeringens
handläggning av förslaget är otillständig. Tiden för att
komma med synpunkter på den omfattande konstitutionstexten har
varit alldeles för kort; något mer än en månad. Den knappt
tilltagna remisstiden och det faktum att förslaget ska
remissbehandlas mitt under kampanjen inför folkomröstningen om
EMU är fullständigt oacceptabelt.
Lika
oacceptabelt ur demokratisk aspekt är att regeringen ska lämna
Sveriges synpunkter på konstitutionsutkastet redan i september,
innan riksdagen har behandlat det. Folkstyret sätts på undantag.
Framtidskonventet
i sig saknar konstitutionell grund. De svenska ledamöterna i
konventet representerade inte riksdagen eller de svenska väljarna.
De representerade bara sig själva. Konventets verksamhet med att
författa ett förslag till ny grundlag för EU har dessutom gått
medborgarna spårlöst förbi. Mer än hälften säger sig aldrig
ha hört talas om det så kallade framtidskonventet. Det visar en
opinionsundersökning som gjorts på uppdrag av EU-kommissionen.
Bland dem som känner till konventets existens är det bara hälften
som vet vad det sysslat med. Svenskarna är tillsammans med
britterna de mest ovetande.
Departementspromemorian
ger ett felaktigt intryck av att ett enhälligt konvent står
bakom förslaget till EU-författning. Trots konventsordföranden
Giscard d’Estaings odemokratiska metoder lyckades en grupp
delegater från bland annat Danmark, Finland, Storbritannien och
Frankrike få ett minoritetsförslag bifogat till det officiella
dokumentet och översatt till samtliga EU-språk. Varför döljer
regeringen för remissinstanserna att det inom konventet
utarbetats ett minoritetsförslag, som ligger långt ifrån den
supermaktsmodell som förslaget till EU-författning bygger på?
Mot
denna bakgrund anser Folkrörelsen Nej till EU att behandlingen av
utkastet till EU-konstitution inte skall forceras. Regeringen
borde eftersträva en bred folklig debatt och en allsidig
behandling i riksdagen istället för att hasta fram en ”svensk
position” för att vara EU-stormakterna till lags.
Några fördelar
Det finns i jämförelse med nu rådande ordning fördelar i
konventets förslag till konstitution. Konstitutionsutkastet är
mindre svåröverskådligt än de nuvarande fördragen, antalet
beslutsformer begränsas samt en formell möjlighet för medlemsländer
att lämna EU införs.
Men
dessa fördelar väger, enligt vår uppfattning, lätt i jämförelse
med det övriga innehållet i förslaget.
Omvälvande
förändringar
Konventet föreslår omfattande förändringar som ur
konstitutionell mening är omvälvande. Om dessa förslag blir
verklighet går Sverige på många områden från den så kallade
folksuveränitetsprincipen, där väljarnas utslag avgör lagarnas
innehåll, till ett system där experter och byråkrater avgör.
Konstitutionen leder till mer av centralistisk union -
rentav till en EU-stat.
I
artikel 10.1. står: ”Konstitutionen och den rätt som antas av
unionens institutioner genom utövandet av de befogenheter som den
tilldelats skall ha företräde framför medlemsstaternas rätt.”
Unionsrätten ges principiellt företräde framför medlemsländernas
lagar. Redan idag är detta informell domstolspraxis men med
konventets förslag formaliseras detta förhållande.
För
svensk del innebär till exempel förslaget att i en konflikt
mellan tryckfrihetsförordningen och EU-rätten så blir det
EU-domstolen som avgör om vår egen grundlag gäller eller ej.
Vetorätten
urholkas
Med
konventets förslag ökas antalet majoritetsbeslut, dvs. överstatliga
beslut, radikalt. Antalet områden där unionen kan fatta
tvingande beslut för riksdagen att verkställa fördubblas från
34 till 70. Det innebär att Sveriges lagar som stiftas av
folkvalda, inklusive grundlagar, kan bli satta ur spel om vi
hamnar i minoritet. Den svenska riksdagens ansvar och väljarnas möjligheter
att utkräva ansvar av de folkvalda minskar i samma utsträckning.
Vetorätten, som är en livboj för de små medlemsstaterna,
urholkas alltmer. Därmed ökar överstatens förmåga att köra
över medlemsstaternas demokratier. Små medlemsstater som Sverige
får sämre möjligheter att undvika att bli marginaliserade när
EU:s tungviktare sätter makt bakom orden.
Maktförskjutning
De stora ländernas makt ökar påtagligt genom den nya, allmänna
formen av majoritet. Den innebär att beslut om så kallade
europeiska lagar och ramlagar ska tas med en majoritet av medlemsländerna,
som representerar minst tre femtedelar av unionens befolkning. Det
innebär att de stora, befolkningsrika staterna får ökad makt på
de mindres bekostnad. Någon ”överrepresentation” för mindre
medlemsstater ska inte längre finnas. Tyskland, som enligt Nicefördraget
har 9,0 procent av rösterna i ministerrådet, fördubblar sin röststyrka
till 18,1 procent. Sverige, som enligt Nicefördraget har 3,1
procent av rösterna, minskar sin röststyrka till 2,0 procent.
En
röst per stat i kombination med kravet om tre femtedelar av
unionens folkmängd, gör att de fyra stora kan behärska unionen
även om antalet länder från och med 1 maj nästa år ökar till
25. Med totalt 455 miljoner unionsmedborgare har Tyskland,
Frankrike, Storbritannien och Italien 259 miljoner eller 57
procent av den sammanlagda folkmängden. Tyskland kan, tillsammans
med två av de tre övriga stora, blockera beslut som de
ogillar.
EU-parlamentet
EU-parlamentet får med konventets förslag en stärkt ställning.
Konventet föreslår att parlamentet ges ökat inflytande genom
att medbeslutandeproceduren (ska enligt konventets förslag i
fortsättningen kallas ”det vanliga lagstiftningsförfarandet”)
blir allmän princip på lagstiftningsområdet, genom ökad makt
över EU:s budget, samt genom att det tydliggörs i konstitutionen
att parlamentet formellt väljer ordförande i kommissionen efter
nominering av Europeiska rådet.
När
det federala EU-parlamentet stärker sin ställning så sker det på
bekostnad framför allt av ministerrådet, dvs. medlemsländernas
regeringar, och i slutändan medlemsländernas folkvalda
parlament. Att EU-parlamentets ställning stärks på bekostnad av
ministerrådet innebär, förutom att man indirekt försvagar
inflytandet för till exempel den svenska riksdagen, att man ger
de stora länderna mer makt. Inflytandet för de små länderna är
redan idag svagare i parlamentet än i ministerrådet.
Ingen
maktdelning
Framtidskonventet sa tidigt nej till en så kallad
kompetenskatalog, som skulle kunna definiera och begränsa EU:s
makt i förhållande till medlemsländerna. Någon tydlig avgränsning
av vad som är överstatens kompetens och vad som är
medlemsstaternas görs inte. Istället betonas behovet av
"flexibilitet", vilket i praktiken innebär obegränsad
centralisering av makt till Bryssel. Om överlåtna befogenheter
inte räcker, föreslås ministerrådet enligt artikel 17 enhälligt
– utan ratificering
av medlemsländernas parlament – ”kunna vidta de åtgärder
som behövs”.
I
artikel 24 finns ett annat omvälvande förslag nämligen att EU:s
stats- och regeringschefer på egen hand kan omvandla artiklar där
det krävs enhällighet till majoritetsbeslut. Tidigare har det krävts
godkännande av medlemsländernas nationella parlament.
Nationella
parlament
Konventet föreslår att de nationella parlamenten ska kunna
protestera mot lagförslag från kommissionen som kan hota den så
kallade subsidiaritetsprincipen. Det krävs att en tredjedel av
parlamenten agerar gemensamt inom sex veckor för att kommissionen
ska dra tillbaka lagförslaget. Men kommissionen behöver inte ändra
förslaget - samma förslag kan presenteras igen. Förslaget ger
inte de nationella parlamenten någon reell makt eller
subsidiaritetsprincipen något verkligt innehåll.
Konventsförslaget
karakteriseras av att medlemsstaternas folkvalda parlament förlorar
befogenheter på nästan alla områden; till ministerrådet, till
kommissionen och till unionsparlamentet. Inte en enda kompetens lämnas
tillbaka till medlemsstaterna.
Flera
politiska områden - bland annat sociala frågor, miljö, folkhälsa
och transportfrågor - kommer att vara en "delad
kompetens" mellan medlemsländer och EU. Det innebär i
praktiken att EU:s medlemsländer endast kan lagstifta på områden
där EU väljer att inte lagstifta.
Ekonomisk
politik
EU-kommissionen föreslås få en förstärkt roll när det gäller
att övervaka den ekonomiska politiken i medlemsstaterna.
Kommissionen, EU:s ämbetsmannaregering, ska bland annat få makt
att utfärda varningar till medlemsstater, som inte bedöms följa
de allmänna riktlinjer som ministerrådet enats om rörande de
offentliga finanserna. Enligt konventets förslag ska kommissionen
också få rätt att lägga ett förslag istället för en
rekommendation, när det gäller beslut huruvida ett land har
”ett alltför stort” budgetunderskott. Det innebär en stärkt
roll för kommissionen eftersom det krävs enhällighet i
ministerrådet för att ändra i kommissionens förslag.
Unionen
får uttryckligen rätt att ”koordinera medlemsstaternas
ekonomiska politik” (artikel 14), särskilt när det gäller
arbetsmarknads- och socialpolitik.
Vidare
ska ”samarbetet” mellan de länder som ingår i euroområdet
formaliseras. Förslaget innebär att den informella gruppen (den
så kallade Eurogruppen) ges en fastare ställning genom att den
omnämns i fördraget och får en vald ordförande på två och
ett halvt år (något av en EU-finansminister). Konventet föreslår
att euroländerna ska kunna samordna sin politik ytterligare genom
att de ges möjlighet att själva besluta om bestämmelser för
euroländerna när det gäller de allmänna riktlinjerna för den
ekonomiska politiken samt förfarandet vid ”ett alltför
stort” budgetunderskott.
Sammantaget
innebär dessa förändringar att de EU-länder som valt att stå
fria i förhållande till den överstatliga valutan (euron) får
ett reducerat inflytande över den ekonomiska politiken i EU.
Juridisk
person
EU blir en juridisk person med rätt att ingå bindande
internationella avtal å medlemsstaternas vägnar på så gott som
alla politikområden. Tidigare var den rätten begränsad till frågor
som gällde den inre marknaden och handelspolitiken. Förändringen
medför att medlemsstaternas självbestämmande ytterligare
kringskärs.
Mer
domstolsmakt
EU:s rättighetsstadga blir juridiskt bindande. Det ger juristerna
i EU-domstolen makt att avgöra våra rättigheter och
skyldigheter, vilket är grundläggande i varje stats författning.
De flesta av Europas länder har förbundit sig att följa Europarådets
konvention om de mänskliga rättigheterna. Därför handlar EU:s
rättighetsstadga i grunden mer om EU-domstolens makt än om
medborgarnas rättigheter.
EU-domstolens
behörighet ska enligt konventets förslag gälla konstitutionens
samtliga områden om det inte uttryckligen anges att behörigheten
är begränsad. Det innebär i praktiken en utvidgning av
domstolens befogenheter. Det sker på bekostnad av de nationella
demokratierna, eftersom EU-domstolen har stor politisk makt och är
i praktiken att betrakta som en författningsdomstol.
Straffrätten
Konventets förslag innebär att det byggs ett federalt juridisk
system, där så kallade inrikes- och rättsliga frågor blir överstatliga.
Nu finns förslag på att inrätta en EU-åklagare och en
europeisk häktningsordning. En EU-medborgare ska kunna utelämnas
till annat EU-land, utan krav på bevis och även om personens
handling inte är olaglig i hemlandet. Det är ett hot mot de
medborgerliga fri- och rättigheter som EU säger sig värna.
Konventets
förslag kan dessutom leda till att Sverige tvingas ge upp en del
av de grundläggande principer som gäller inom den svenska
straffrätten. Ett exempel är förslaget att förändra rollen för
åklagarsamarbetet Eurojust. I framtiden kan Eurojust få i
uppgift att inleda förundersökningar som ska genomföras av
myndigheter i medlemsländerna. Men det strider mot svensk
grundlag (regeringsformen) att åklagarna i Eurojust leder
brottsutredningar och svenska åklagare blir satta att följa
direktiv från dem.
Enligt
förslaget ska EU-kommissionen kunna komplettera eller ändra
vissa delar av en redan beslutad lag eller ramlag. Men att
kommissionen då kan bli normgivande inom straffrätten står inte
i överensstämmelse med regeringsformen.
Nya
EU-befattningar
Enligt förslaget - från början en fransk-tyskt kompromiss - ska
EU ha två presidenter, en för EU-kommissionen och en för
Europeiska rådet. Kommissionens president väljs av
EU-parlamentet och får rollen som "statsminister".
Europeiska rådets president väljs av regeringscheferna och blir
EU:s ansikte mot omvärlden med stort ansvar för utrikes- och försvarspolitiken.
Med förslaget på två EU-presidenter, som har mött en del motstånd,
skrotas det roterade ordförandeskapet i Europeiska rådet, som
gett små länder visst inflytande. I stället kommer makten att
koncentreras till de stora länderna, som ställer de små länderna
inför fullbordat faktum.
Dessutom
föreslås det att EU ska inrätta en utrikesministerspost, som
ska utses av stats- och regeringscheferna med samtycke från
kommissionens ordförande. EU:s utrikesminister föreslås ta över
uppgifter som nu åligger ministerrådets generalsekreterare och
kommissionsledamoten för yttre förbindelser. Hon eller han ska
vara ministerrådets företrädare vid utformningen och genomförandet
av unionens utrikes- och säkerhetspolitik och samtidigt vara vice
ordförande i kommissionen med ansvar för unionens utrikes- och säkerhetspolitik.
Om denna ”dubbelhatt” kommer att fungera i praktiken återstår
att se.
Militariseringen
fortsätter
I EU-konventets förslag står att unionens gemensamma försvarspolitik
"kommer att leda till ett gemensamt försvar, så snart som
Europeiska rådet enhälligt har beslutat det". Detta ska jämföras
med det nu gällande fördraget, där det står att "försvarspolitiken
skulle kunna leda till ett gemensamt försvar om Europeiska rådet
enhälligt beslutar det". Om konventets förslag antas av
EU:s medlemsländer är saken alltså redan klar: EU kommer att få
ett gemensamt försvar.
Men
konventet nöjer sig inte med att slå fast detta, utan vill också
redan nu ta konkreta steg mot utvecklandet av ett EU-försvar.
Konventet skriver att till dess att ett gemensamt EU-försvar föreligger
så "skall ett närmare samarbete upprättas inom unionen när
det gäller ömsesidigt försvar". Detta samarbete innebär
att om en av de stater som deltar i samarbetet utsätts för väpnat
angrepp så "skall de övriga deltagande staterna […] ge stöd
och bistånd med alla till buds stående militära och andra
medel". Detta är till och med en formulering som är mer långtgående
än det ömsesidiga försvarsåtagande som finns inom Nato.
Detta
närmare samarbete inom EU kring ömsesidigt försvar gäller dock
i ett första steg bara för de stater som väljer att delta.
Sverige kan ju därför åtminstone till en början välja att
inte ingå i det mest långtgående försvarssamarbetet inom
EU.
Men
det innebär ändå inte att Sverige slipper undan. Tvärtom
kommer vi att dras in i en EU-försvarsallians med ömsesidiga försvarspliktelser
liknande de som finns inom Nato. Konventet föreslår nämligen
att ett ömsesidigt åtagande, eller en solidaritetsklausul, ska
införas i EU:s fördrag. Denna solidaritetsklausul innebär att
medlemsländerna lovar att bistå varandra med bland annat militära
resurser vid terroristattacker och bidra till att avvärja så
kallade terroristhot.
Utöver
att EU:s medlemsländer måste ställa upp med militära medel om
ett land blir anfallet med terrorliknande metoder, så föreslår
konventet att EU också ska kunna bekämpa terrorism med militära
medel utanför unionens gränser. Inte nog med att EU blir en försvarsallians,
den ska också bli en union som inte drar sig för att skicka
stridande trupp till att "bekämpa terrorism" i andra
delar av världen.
Federativ
statsbildning
Konturerna till EU-staten, som framträdde med Maastrichtfördraget
1991 förstärktes med Amsterdamfördraget 1997 och Nicefördraget
2000, framstår tydligare än någonsin med EU-konventets förslag
till EU-konstitution.
Konventet
har konstruerat ett författningsförslag som nästan omvandlar EU
till en federativ statsbildning. Riksdagens egen tidning ”Från
Riksdag och Departement” (nr 21, 2003) sammanfattar
konstitutionsförslaget med följande ord: ”Bara att man använder
ordet konstitution signalerar att det är frågan om ett slags
statsbygge”.
Konventet
föreslår att EU ska få lagfäst flagga, hymn (nationalsång),
valuta, valspråk och nationaldag i en artikel i det nya fördraget.
Här stadgas att unionens flagga ska vara den redan flitigt använda
blå med tolv gula stjärnor, unionens hymn ska vara det av
Herbert von Karajan arrangerade preludiet till fjärde satsen av
Beethovens nia, Europadagen ska firas på Schumandagen den 9 maj,
mottot för unionen blir ”Förenade i mångfald” och unionens
valuta är euron. Denna artikel innehåller all den rekvisita som
en statsbildning kräver. Varför behövs detta om EU är och ska
förbli ett samarbete mellan självständiga stater, såsom den
svenska regeringen påstår?
Demokratin
urholkas
Det är naturligtvis inte en gång för alla givet att varje steg
EU tar i form av fördragsändringar ska leda till mer
centralisering, överstatlighet och federalism. Men hittills har
utvecklingen varit enkelriktad; EU har aldrig tagit ett steg
tillbaka på vägen mot ett federativt system, som gör självständiga
medlemsstater till delstater i ett Europas Förenta Stater. Inte
ett enda förslag som syftar till att återföra befogenheter till
de nationella demokratierna kan spåras i konventets förslag till
EU-konstitution.
EU
präglas av en glidande men obeveklig rörelse mot en allt mer överstatlig,
federativ union. Medlemsländernas parlament och medborgare får
mindre och mindre att säga till om. Demokratin urholkas.
EU-parlamentet och andra EU-institutioner som ligger långt från
de svenska väljarna kan aldrig få det förtroende som folkstyre
kräver.
Folkomröstning
Folkrörelsen Nej till EU anser att Sverige under den stundande
regeringskonferensen avvisar konventets förslag och inlägger
veto.
Om
så inte blir fallet måste resultatet av regeringskonferensen bli
föremål för en folkomröstning i Sverige, precis som i Danmark.
Redan det EU som finns idag är ett helt annat och mer överstatligt
EU än det en knapp majoritet av svenska folket röstade ja till
1994.
Göteborg
den 4 september 2003
Ingela
Mårtensson
Ordförande i Folkrörelsen Nej till EU
|