Remissvar
på departementspromemorian (DS
2004:52)
"Fördraget om upprättande av en konstitution för
Europa"
Den
framlagda EU-konstitutionen innebär
omfattande förändringar som ur konstitutionell mening är närmast
omvälvande. Om dessa förslag blir verklighet går Sverige på många
områden från den så kallade folksuveränitetsprincipen, där väljarnas
utslag avgör lagarnas innehåll, till ett system där experter
och byråkrater avgör. Konstitutionen leder till mer av
centralistisk union, och mindre av mellanstatligt samarbete.
Det finns mycket i konstitutionen
som behöver kommenteras, men i detta sammanhang begränsar vi oss
till två större områden; maktfördelningen och
militariseringen.
Sverige
förlorar makt
Med konstitutionen ökas antalet
majoritetsbeslut, dvs. överstatliga beslut, radikalt. Antalet områden
där unionen kan fatta tvingande beslut över huvudet på
riksdagen och andra nationella parlament fördubblas. Det innebär
att Sveriges lagar som stiftas av folkvalda, inklusive grundlagar,
kan bli satta ur spel om vi hamnar i minoritet. Den svenska
riksdagens ansvar och väljarnas möjligheter att utkräva ansvar
av de folkvalda minskar i samma utsträckning.
De stora ländernas makt ökar påtagligt
genom den nya, allmänna formen av majoritet. Den innebär att
beslut om så kallade europeiska lagar och ramlagar ska tas med en
majoritet av 55 procent medlemsländerna som representerar minst
65 av unionens befolkning. Det innebär att de stora,
befolkningsrika staterna får ökad makt på de mindres
bekostnad.
EU-parlamentet får en stärkt ställning.
Parlamentet ges ökat inflytande genom att medbeslutandeproceduren
(ska enligt konstitutionen i fortsättningen kallas ”det vanliga
lagstiftningsförfarandet”) blir allmän princip på
lagstiftningsområdet, genom ökad makt över EU:s budget, samt
genom att det tydliggörs i konstitutionen att parlamentets
formellt väljer ordföranden i kommissionen efter nominering av
Europeiska rådet.
När det federala EU-parlamentet stärker
sin ställning så sker det på bekostnad framför allt av
ministerrådet, dvs. medlemsländernas regeringar, och i slutändan
medlemsländernas folkvalda parlament, dvs. de nationella
demokratierna. Att EU-parlamentets ställning stärks på
bekostnad av ministerrådet innebär, förutom att man indirekt försvagar
inflytandet för till exempel den svenska riksdagen, att man ger
de stora länderna mer makt. Inflytandet för de små länderna är
redan idag svagare i parlamentet än i ministerrådet.
EU blir en juridisk person med rätt
att ingå bindande internationella avtal på medlemsstaternas vägnar
på så gott som alla politikområden. Tidigare var den rätten
begränsad till frågor som gällde den inre marknaden och
handelspolitiken. Förändringen medför att medlemsstaternas självbestämmande
ytterligare kringskärs.
EU:s rättighetsstadga blir
juridiskt bindande. Det ger juristerna i EU-domstolen makt att avgöra
våra rättigheter och skyldigheter, vilket är grundläggande i
varje stats författning. De flesta av Europas länder har förbundit
sig att följa Europarådets konvention om de mänskliga rättigheterna.
Därför handlar EU:s rättighetsstadga i grunden mer om
EU-domstolens makt än om medborgarnas rättigheter.
En av de viktigaste delarna i förslaget
döljer sig i en formulering i artikel I-6. Där står:
”Konstitutionen och den rätt som antas av unionens
institutioner genom utövandet av de befogenheter som den
tilldelats skall ha företräde framför medlemsstaternas rätt.”
Unionsrätten ges här principiellt
företräde framför medlemsländerna. Godkänner Sverige
EU-konstitutionen avhänder vi oss uttryckligen genom artikel I-6
våra grundlagars överhöghet.
För svensk del innebär till
exempel förslaget att i en konflikt mellan tryckfrihetsförordningen
och EU-rätten så blir det EU-domstolen som avgör om vår egen
grundlag gäller eller inte.
Militariseringen fortsätter
I den framlagda konstitutionen står
att unionens gemensamma försvarspolitik "kommer att leda
till ett gemensamt försvar, så snart som Europeiska rådet enhälligt
har beslutat det". Detta ska jämföras med det nu gällande
fördraget, där det står att "försvarspolitiken skulle
kunna leda till ett gemensamt försvar om Europeiska rådet enhälligt
beslutar det". Om konstitutionen antas av EU:s medlemsländer
är saken alltså redan klar: EU kommer att få ett gemensamt försvar.
Till ovannämnda skrivning finns
ett litet tillägg: ”Detta påverkar dock inte karaktären i
vissa medlemsländers säkerhets- och försvarspolitik.” Vad
tillägget betyder är dunkelt. Som undantag är det så vagt
formulerat att det bara håller så länge alla inblandade parter
är överens om dess tolkning. En välvillig tolkning är att alla
medlemsländer förbinder sig att stödja ett annat medlemsland
som blir angripet, även om inte alla med automatik kommer att
skicka soldater. Varje land beslutar självt hur det bäst ska
komma till undsättning.
Dessutom öppnar EU-konstitutionen
för ett militärt så kallat ”strukturerat samarbete” mellan
EU-länderna. Den vetorätt som tidigare funnits mot detta slopas.
De EU-länder som vill genomföra militära operationer i andra länder
ska tillåtas bilda en förtrupp som kan agera på egen hand. I
konstitutionen sägs det uttryckligen att ett ”strukturerat
samarbete” på det militära området ska upprättas av "de
medlemsstater som uppfyller högre krav på militära resurser,
och som sinsemellan har gjort mer bindande åtaganden på detta
område med tanke på de mest krävande uppdragen".
Tidigare har Sverige sagt tvärnej
till militärt samarbete i mindre grupper EU-länder.
När frågan var uppe förra gången,
i förhandlingarna om Nicefördraget, gick Sverige emot själva
principen att länder ska kunna gå före militärt och satte
tillsammans med Storbritannien stopp för det.
Nu finns användandet av en militär
förtrupp inskrivet i EU-konstitutionen. Redan håller förtruppen
på att förverkligas, trots att konstitutionen ännu inte
ratificerats. Och Sverige medverkar aktivt. En nordisk
snabbinsatsstyrka där Sverige ska ställa upp med 1.100 soldater
och samarbeta med Finland och Norge håller på att upprättas.
Totalt omfattar stridsgruppen 1.500 man och ska verka under
EU-flagg.
När det gäller FN-mandat innehåller
konstitutionen en skrivning om att visa respekt för FN-stadgan,
men det är EU självt som avgör om det krävs FN-mandat vid
militära aktioner eller inte.
Den svenska regeringen har tidigare
uttalat att den för sin del ovillkorligen kommer att kräva ett
FN-mandat för att Sverige ska medverka i EU:s
krishanteringsoperationer. Numera är försvarsministern beredd
att ingripa också utan FN-mandat (se Dagens Nyheter 27 november
2004).
Slutsats: Försvarsalliansen är här
och Sverige ger sitt godkännande. EU antar en liknande skepnad
som Nato. Även inom Nato är det de enskilda medlemsländerna som
avgör om och hur de ska bistå ett annat medlemsland som utsätts
för ett militärt angrepp. Även om Sverige behåller möjligheten
att inte delta, blir EU-armén i praktiken omöjlig att stoppa.
Och att ett land inom unionen skulle kunna kalla sig alliansfritt
samtidigt som andra länder utför militära interventioner i EU:s
namn faller givetvis utanför rimlighetens ram.
Demokratin
urholkas
Det är naturligtvis inte en gång
för alla givet att varje steg EU tar i form av fördragsändringar
ska leda till mer centralisering, överstatlighet och federalism;
till att EU blir mer av stat. Men hittills har utvecklingen varit
enkelriktad; EU har aldrig tagit steg tillbaka på vägen mot ett
federativt system, som gör självständiga medlemsstater till
underlydande delstater i ett Europas Förenta Stater. Inte ett
enda åtgärd som syftar till att återföra befogenheter till de
nationella demokratierna kan spåras i EU-konstitutionen.
Konstitutionen har i jämförelse
med nu rådande ordning med ett antal fördrag vissa mindre förtjänster.
Det gäller att konstitutionen är något mindre svåröverskådligt
än de nuvarande fördragen, begränsningen av antalet
beslutsformer samt att det införs en formell möjlighet för
medlemsländer att lämna EU. Men dessa fördelar väger, enligt vår
uppfattning, lätt i jämförelse med det övriga innehållet i
konstitutionen.
EU präglas av en glidande men
obeveklig rörelse mot en allt mer överstatlig, federativ union
med egen ekonomisk och social politik. Medlemsländernas parlament
och medborgare får mindre och mindre att säga till om.
Demokratin urholkas till förmån för ett styre där experter och
byråkrater bestämmer. EU-parlamentet och andra EU-institutioner
som ligger långt från de svenska väljarna kan aldrig få det förtroende
som äkta folkstyre kräver. EU kan i praktiken aldrig tillskapa
en europeisk identitet som grund för en fungerande parlamentarisk
demokrati.
Vi vill påminna om vad
statsminister Göran Persson yttrade i ett tal i början av
oktober 2000: ”En europeisk federation med president och
regering och regelrätt konstitution skulle förvisso underlätta
utkrävandet av ansvar, men priset skulle bli högt. Avståndet
skulle öka än mer mellan väljare och valda.”
Folkrörelsen
Nej till EU kräver en folkomröstning
EU-konstitutionen måste bli föremål
för en folkomröstning i Sverige, precis som i Spanien,
Frankrike, Nederländerna, Danmark och en rad andra EU-länder.
Redan det EU som finns idag är ett helt annat och mer överstatligt
EU än det en knapp majoritet av svenska folket röstade ja till
1994
Med konstitutionen omvandlas EU i
praktiken till en ekonomisk, politisk och militär supermakt. Vill
Sverige det? Det måste självfallet folket få avgöra.
Vi
kräver att :
·
att regeringen snarast föreslår riksdagen att besluta om
folkomröstning om
EU-konstitutionen
·
att svenska folket ges 1 års tid för att i diskutera och sätta
sig in i konstitutionens innehåll
·
att ja- och nej-kampanjen tilldelas likvärdiga resurser
·
att staten förhåller sig neutral till konstitutionens innehåll
under kampanjperioden.
Stockholm den 21 mars 2005
Jan-Erik Gustafsson
Ordförande
i Folkrörelsen Nej till EU
|