Den
ratade EU-konstitutionen genomförs bakvägen
EU:s stats- och
regeringschefer kom överens vid junitoppmötet i Bryssel att
fortsätta processen med att ratificera EU-konstitutionen trots
att den redan avvisats av väljarna i Frankrike och Holland.
Vad som är än mer bekymmersamt från en demokratisynpunkt är
att delar av konstitutionen redan håller på att genomföras
och att stats- och regeringscheferna, inklusive Sveriges Göran
Persson, vid toppmötet i juni gav klartecken för att
fortsätta genomdriva den förkastade konstitutionen bakvägen.
I toppmötets slutsatser slår man fast att arbetet nu bör
inriktas på att få "konkreta resultat och genomföra
projekt". Det ska ske genom att "utnyttja de
möjligheter som de befintliga fördragen erbjuder".
Främst handlar
det om möjligheterna att åstadkomma vad som på EU-språk
kallas "ett effektivare beslutsfattande" inom det
polisiära och straffrättsliga området. Där är samarbetet
idag mellanstatligt och besluten fattas med enhällighet, men
med konstitutionen i kraft skulle besluten i stället fattas
med kvalificerad majoritet och i samarbete med EU-parlamentet.
Såväl
EU-kommissionen som EU-parlamentet och flera medlemsländers
regeringar har det senaste året dock visat ett påfallande
intresse av att här redan nu övergå till majoritetsbeslut.
Anledningen är kampen mot terrorism och gränsöverskridande
brottslighet, och det stöd man anser att den har bland
unionens medborgare.
En sådan
övergång är också fullt möjlig även utan konstitutionen.
Enligt artikel 42 i EU-fördraget (Amsterdamfördraget) kan
ministerrådet – om alla länder är överens – bestämma
att beslut inom det polisiära och straffrättsliga området
ska fattas med kvalificerad majoritet. Kommissionen planerar
att lägga ett förslag med det innehållet, och i slutsatserna
från det nu junitoppmötet uppmanas det kommande finländska
EU-ordförandeskapet att "undersöka möjligheterna att
förbättra beslutsfattandet och insatserna inom området
frihet, säkerhet och rättvisa på grundval av de befintliga
fördragen".
Ett annat
område där kommissionen och åtminstone en del medlemsländer
är intresserade av att röra sig i konstitutionens riktning
är utrikespolitiken. I en rapport som nyligen diskuterades i
EU-kommissionen, betonas vikten av att samordna EU-ländernas
agerande på den internationella scenen och där föreslås
dessutom ett ökat diplomatiskt samarbete. Det senare något
som förefaller vara ett embryo till vad konstitutionen säger
om en gemensam diplomattjänst.
EU-kommissionen
fick ett uppmuntrande svar från stats- och regeringscheferna
när det gäller förslaget att öka samordningen av EU:s
utrikespolitik. Kommissionsordföranden José Manuel Barroso
tänker sig att rådets utrikespolitiske företrädare, Javier
Solana, och de tre EU-kommissionärer som arbetar med
utrikesfrågor, ska samråda mer. Samordningen innefattar även
de diplomater som är utsända utanför Europa, och toppmötet
uppmanade kommissionen och Solana att utforma ett konkret
förslag på området.
EU:s
utrikespolitiske talesman, Javier Solana, bad stats- och
regeringscheferna att överväga en gemensam hållning kring
energi- och säkerhetspolitik. EU importerar idag 90 procent av
sin konsumtion av olja och gas från politiskt instabila
länder, och Solana föreslog särskilt att EU minskar sitt
beroende av Ryssland. EU-ledarna instämde i Solanas
tankegångar och begärde att få se en handlingsplan för hur
EU kan gå vidare i den riktningen, en plan som ska läggas
fram på EU:s toppmöte i mars 2007.
Än mer
framskridet är arbetet med att utveckla unionens militära
krishantering, också det en av ingredienserna i
EU-konstitutionen.
De
snabbinsatsstyrkor EU är på väg att upprätta kommer att ge
unionen en förmåga att snabbt kunna skicka ut militära
förband i en internationell kris. En sådan insatsstyrka
består av en bataljonsstridsgrupp på cirka 1.500 soldater med
tillhörande stöd- och underhållsförband, samt nödvändiga
flyg- och marina enheter, redo för snabb insats runt om i
världen.
EU har som
ambition att kunna påbörja en operation inom fem dagar efter
det att ministerrådet har gett sitt godkännande. När väl
ett beslut om att starta en operation är taget skall
snabbinsatsstyrkan ha inlett sitt uppdrag på marken inom tio
dagar efter beslutet.
Två
snabbinsatsstyrkor kommer att stå i beredskap under sex
månader för att sedan avlösas av två andra. Under sin
beredskapstid ska styrkorna vara beredda att sättas in efter
fem till tio dagars förvarning. EU har redan etablerat en
begränsad förmåga till insats men full förmåga beräknas
vara uppnådd år 2007. Då kommer EU att kunna genomföra två
nästan samtidiga operationer med snabbinsatsstyrkor. Dessa
kommer att kunna klara hela skalan av uppgifter från
humanitära hjälpinsatser till traditionella fredsbevarande
operationer och så kallade fredsframtvingande uppgifter
innefattande väpnad strid. Regelrätta krig med andra ord.
Hittills har
EU:s medlemsländer lovat ställa upp med 13
snabbinsatsstyrkor. Sverige leder en av dessa – Nordic
Battlegroup – med soldater även från Finland, Estland och
Norge. Den Nordiska styrkan kommer att stå i beredskap under
första halvåret 2008.
EU-konstitutionen
innebär att den vetorätt som tidigare funnits mot skapandet
av en förtrupp på det militära området, så kallad
krishantering, ska slopas. Istället sägs det uttryckligen att
ett särskilt "strukturerat samarbete" på det
militära området ska upprättas av "de medlemsstater som
uppfyller högre krav på militära resurser, och som
sinsemellan har gjort mer bindande åtaganden på detta område
med tanke på de mest krävande uppdragen".
GÖSTA TORSTENSSON
Kritiska EU-fakta
nr 100 Augusti 2006
Tillbaka eller Startsidan
|