Konstitutionen står högst upp på den tyska dagordningen
Första halvåret
2007 innehar Tyskland
för tolfte gången ordförandeskapet i den Europeiska unionen.
Förbundskanslern, kristdemokraten Angela Merkel, har
ambitionen att lösa flera hårda knutar, främst EU:s
konstitution. Nu ska EU komma ur förlamningen i
konstitutionsfrågan efter Frankrikes och Hollands nej
försommaren 2005.
Under EU-toppmötet i december lämnade Finlands statsminister
Matti Vanhanen, efter att ha hållit privata samtal med alla
EU-ledare, en redogörelse för hur de olika medlemsländerna ser
på den bordlagda EU-konstitutionen och sade efteråt att
länderna är överens om ”behovet av en fördragsreform”. Han
sade också att de flesta länder är överens om att behålla så
mycket som möjligt av innehållet i konstitutionen och att ”det
inte går att börja om från början”.
Tyskland kommer att under sitt EU-ordförandeskap att arbeta
för en ”ambitiös” EU-konstitution. Det sade den tyska
förbundskanslern Angela Merkel när hon i höstas talade inför
Internationale Bertelsmann Forum i Berlin. I talet uppmanade
Merkel EU-länderna att inte ”nöja sig med ett svagt fördrag”
bara för att kunna bli eniga och hon varnade samtidigt för att
plocka delar ur den bordlagda konstitutionen.
”Jag är emot att plocka ut valda delar. Det här handlar inte
om att välja ut sådant som man lätt kan komma överens om och
lämna resten till kommande ordförandeskap. Det handlar om att
ha ambitionen att lösa helheten”, sade förbundskanslern.
Tysklands utrikesminister, socialdemokraten Frank-Walter
Steinmeier, skriver i Expressen (1 januari), att den tyska
regeringen vill behålla konstitutionens ”politiska substans”.
Vid ett extra toppmöte i Berlin den 24 och 25 mars är det
tänkt att man ska fira 50-årsdagen av det så kallade
Romfördraget. Samtidigt ska toppmötet enas om en deklaration
om EU:s viktigaste mål framöver.
Till det ordinarie toppmötet i juni i Bryssel ska Tyskland
presentera en färdplan för den nya konstitutionen.
Målet är att ett eventuellt omskrivet förslag ska kunna antas
av regeringarna i en konferens i så god tid att det nya
fördraget ska kunna vara på plats senast under hösten 2009,
när Sverige har ordförandeskapet i EU.
Riktigt
hur man ska hantera konstitutionen, eller fördraget som man
kommit att säga efter de franska och holländska nejen till
förslaget, vet nog inte ens tyskarna. Att det franska
presidentvalet under våren ska lösa upp motståndet är nog
önsketänkande. Snarare riskerar motsättningarna i
fördragsfrågan att öka. Den franske inrikesministern Nicolas
Sarkozy, som kommer att kandidera till presidentposten, vill
snarare reducera konstitutionstexten till ett ”minifördrag”,
för att möjliggöra de institutionella förändringar som anses
nödvändiga.
Den holländske utrikesministern Bernard Bot anser att nytt
EU-fördrag måste på avgörande punkter skilja sig från den
konstitution som de franska och holländska väljarna har sagt
nej till: ”Vid en framtida revision bör titeln (konstitution)
samt hänvisningar till Europas flagga och nationalsång
strykas.”
Bot menar
att opinionsundersökningar antyder att rädslan för en
europeisk ”superstat” var ett av skälen till att de holländska
väljarna förkastade EU-konstitutionen. Därför är det viktigt
att ett nytt fördrag fastslår garantier för att ”EU inte
alltför mycket lägger sig i”. Enligt Bot ska det ske genom att
man klarare fastlägger i vilka frågor EU har kompetens samt
tydligare framhåller principerna om subsidiaritet och
proportionalitet.
Samtidigt har en majoritet av medlemsländerna godkänt
EU-konstitutionen i dess nuvarande tappning, och deras
intresse av att återkomma till sina parlament eller väljare
med en modifierad text, är inte överdrivet stor.
I slutet
av november beslöt den finska riksdagen att godkänna
EU-konstitutionen. Finland vill, enligt landets
Sverigeambassadör Alec Aalto, visa sitt stöd för den text som
medlemsländerna spenderade många år på att förhandla fram och
som är den enda som faktiskt föreligger just nu.
I och med den finska riksdagens beslut har sammanlagt 16 av de
25 EU-länderna godkänt konstitutionen. Dessutom har Bulgarien
och Rumänien – som blev medlemmar i EU vid årsskiftet –
tvingats godkänna konstitutionen under
medlemskapsförhandlingarna. Det betyder att 18 av 27 EU-länder
godkänt konstitutionen.
Tysklands
mål är att ha konstitutionen – i en eller annan form, i ett
eller annat namn – undertecknad 2009. Den brittiska
affärstidningen The Economist liknar Angela Merkels strategi
vid ett chickenrace; genom att öka farten hoppas hon att de
som står i vägen ska flytta på sig – och att konstitutionen
kan antas utan fler besvärliga folkomröstningar. Men det är
inte troligt. Frankrike och Holland kan knappast, oavsett
presidentval och nya regeringar, undslippa nya
folkomröstningar.
Och, enligt Svenska Dagbladets ledarredaktion, kommer det att
”bli mycket svårt” för den svenska koalitionsregeringen att
undvika en folkomröstning.
Gösta
Torstensson
Kritiska EU-fakta
nr 102 Februari 2007
Tillbaka eller Startsidan
|