Vem kommer att efterträda Jacques Chirac som president?
Valet till president i Frankrike senare i vår
bedöms av EU-etablissemanget både i Sverige och Europa vara
avgörande för vad som händer med den bordlagda
EU-konstitutionen.
Till Le Monde sade Angela Merkel 14
januari att "Frankrike har ett intresse av att frågan rör på
sig [...] Vi kommer inte kunna leva i detta Europa om vi
inte lyckas från det franska presidentvalet fram till slutet
av 2008 finna en lösning på hur konstitutionen ska
hanteras".
Vid det svenska officiella firandet av 50
år med Romfördraget på Hotell Rival i Stockholm 23 mars
uttryckte EU-minister Cecilia Malmström en stor förväntan
att presidentvalsomgångarna 22 april och 6 maj samt valet
till nationalförsamlingen 10 juni skall bryta det nuvarande
dödläget. Men det är mest sannolikt att de franska valen
varken löser Frankrikes politiska och ekonomiska problem
eller EU:s konstitutionskris.
För att få ställa upp i
franska president valet måste kandidaten få stöd av minst
500 av Frankrikes cirka 36.000 borgmästare. Detta är lättare
sagt än gjort då allt fler borgmästare i många kommuner
vägrar stödja kandidater som i handling mellan valen
försämrat villkoren för kommunal verksamhet.
När tiden för att samla in
namnteckningarna gick ut i mitten av mars hade 12 kandidater
fått in de nödvändiga namnen; Jean-Marie Le Pen (Nationella
fronten), Nicolas Sarkozy (UMP), Philippe de Villier
(Rörelsen för Frankrike), Francois Bayrou (UDF), Frédéreic
Nihous (CPNT), Dominique Voynet (De gröna), Ségolène Royal
(socialistpartiet), Gerard Schivardi (Lanserad av ett antal
borgmästare), Marie-Geroge Buffet (kommunistpartiet), José
Bové (Hela världen rörelsen), Olivier Besancenot (LCR) samt
Arlette Laguiller (Lutte Ouvrier).
Av dessa är de fyra första borgerliga
kandidater, Nihous och Voynes med rötter i miljö- och
naturskyddsrörelsen samt övriga kända för att ha en mer
eller mindre socialistisk framtoning.
Som opinionsundersökningarna ser ut idag
så har bara Sarkozy, Royal, Bayrou med Le Pen som outsider
möjlighet att nå andra valomgången. De två huvudpersonerna i
första valomgången är Nicolas Sarkozy från efterföljaren
till Gaullistpartiet UMP och socialistpartiets kandidat
Ségolène Royal. Sarkozy är en varm EU- och USA-anhängare,
som har uttalat sig för ett minifördrag för att lösa
konstitutionskrisen. Men på senare tid för att anpassa sig
till Angela Merkels ansträngningar för att få igenom förslag
till toppmötet i juni har han börjat talat om en förenklad
konstitution.
Segolene Royal, som är
sambo med socialistpartiets ordförande Francois Hollande,
har till Luxemburgs EU-minister J-C Junker sagt att "jag är
en övertygad europé. Det är nödvändigt med en konstitution
som får institutionerna att fungera. Jag önskar att det
franska folket på nytt går till en folkomröstning under
2009". Hon förespråkar en "vitaminserad" maxikonstitution
till vilket hon vill ha ett socialt protokoll, som om hon
glömt bort att det sociala protokollet redan finns inskrivit
i artiklarna 209 och 224.
Bayrou är partiledare för
ett vagt social-liberalt mittenparti på kristen grund. Han
har en relativt fläckfri bakgrund, vilket gör att han i
ökande grad har attraherat en medelklass som reagerar mot
Sarkozys och Royals arrogans. Bayrou har aldrig tvivlat på
EU-projektet och vill ha en konstitution som är "kort,
kompakt, betydelsefull, solid och läsbar för alla" som
ratificeras i en folkomröstning 2009.
De Villiers betecknar sig som en
patriotisk fransman, som bland annat reagerar mot att
franska industrijobb försvinner ut landet. Han vill
återinföra tullskydd. Han säger sig stå bakom grunderna i
Romfördraget, men tar avstånd från Maastrichtfördraget, och
säger att om han väljs till president, så kommer han att
samla Europas regeringschefer för "att arbeta fram ett
Parisfördrag", där EU-kommissionen har reducerats till ett
"administrativt sekretariat" och där medlemsländerna har
vetorätt.
För att vinna röster har Sarkozy i många
frågor som lag och ordning, och invandring lagt sig nära den
högerextreme kandidaten Le Pen, som vid förra valet chockade
Frankrike genom att gå till andra valomgången genom att slå
socialisten Lionel Jospin. Men ingen av huvudkandidaterna
vågar räkna ut honom även denna gång.
Le Pen gisslar övriga
kandidater genom att säga att han är den ende nu levande
parlamentarikern som sade nej till Romfördraget, han säger
nej till Maastrichtfördraget och EU-konstitutionen, men har
inte uttryckligt krävt att Frankrike skall lämna EU med
honom som president.
Voynet vann sin kandidatur knappt i en
intern strid, och har inte uttalat sig emot varken EU eller
EU-konstitutionen. Nihous representerar ett mindre parti som
slår vakt om fransk jakt, natur och landsbygd. Partiet säger
sig vilja slå vakt om franska traditioner, säger nej till
ett Europa av teknokrater och vill bygga ett Europa som
respekterar skillnader samt försvarar
folkomröstningsresultatet 2005.
Det franska vänsternej-blocket inför
konstitutionsomröstningen 29 maj 2005 har inte kunnat enas
om en gemensam kandidat. När franska vänsterpartiet (PCF)
skulle utse kandidat i december utbröt interna strider efter
att huvudkandidaten och partiordföranden Marie-George Buffet
vägrat att uttala sig för att bryta med EU. Ett tag
lanserades EU-parlamentarikern Francis Wurtz som
kompromisskandidat, men slutligen valdes Buffet till
kandidat, dock till priset av att flera personer lämnade
partistyrelsen.
Den välkände bondeledaren
och globalisten José Bové ställer upp som opolitisk kandidat
(deltog i Östersundsmötet under det svenska ordförandeskapet
2001). Bové sprider dock illusioner om att det går att
förändra EU inifrån, och att det inte kommer på tal att
bryta med EU. Tvärtom sa han 13 februari att det gäller att
dra nytta av EU-parlamentsvalet 2009 genom att till dess ha
arbetat fram ett nytt konstitutionsförslag som då kan
underställas väljarna.
Av nej-sidans vänsterkandidater är det
bara Gerard Schivardi, som har lanserats av borgmästare i
ett antal mindre kommuner, som säger nej till
Maastrichtavtalet och som kräver att Frankrike skall lämna
EU. Schivardi har tidigare varit fullmäktigeledamot för
socialistpartiet i departementet/länet Aude, och är nu
borgmästare i den lilla kommunen Mailhac i ett av södra
Frankrikes vindistrikt.
En växande kommitté med fler än 300
borgmästare från Frankrikes många små kommuner understödjer
Schivardi’s kampanj. Dessutom stöds Schivaridi’s kampanj av
den ytterligare en trotskistisk gruppering i fransk politik,
det franska arbetarpartiet (Parti Travailleur). I ett
uttalande skriver kommittén att den stöder Schivardi’s
kampanj ;
-
till försvar för Frankrikes 36 000
kommuner som nu hotas av kommunsammanslagningar,
-
till försvar och återerövring av den
offentliga sektorn på lokal nivå,
-
till försvar av Frankrike som en
sekulär republik
-
för att Frankrike ska lämna
Europeiska unionen.
Ett stort antal franska borgmästare
radikaliserades under folkomröstning om EU-konstitutionen,
när de redan med gällande EU-fördrag och EU-direktiv såg hur
deras kommuner drabbats av postnedläggningar, försämrad
offentlig service, privatiserat skolsystem,
industrinedläggningar etc. Detta har ställt till en del
problem för andra kandidater. Schivardi har deklarerat att
om socialistpartiets presidentkandidat Ségolène Royal klart
och tydligt förklarar att hon vill upphäva
Maastrichtavtalet, så kommer han dra tillbaka sin
kandidatur.
Det franska EU- och mediaetablissemanget
vet att mycket står på spel för dem i presidentvalet.
EU-politiken skall inte synas allt för mycket. Det speglas
också i tillgången till media, där EU-vänliga politiker
gynnas.
Representanter för de
stora partierna har dessutom hotat borgmästare med indragna
statsstöd om de skrev under för EU-motståndaren Schivardi’s
kandidatur. Efter att han som nr fem i ordningen fått ihop
de tillräckliga namnteckningarna har därefter den officiella
nationella borgmästarföreningen lögnaktigt anklagat honom
för att driva en kampanj i deras namn. Men den tilltänkta
effekten har blivit den motsatta. Allt fler av de lokala små
borgmästarna uppmanar sina kommunbor till röstning på
Schivardi. Även om dessa borgmästare och kommunbor inte
representerar de befolkningsrika kommunerna är det ändå ett
tecken på ett framväxande folkligt och demokratiskt solitt
EU-motstånd i Frankrike.
Jan-Erik Gustafsson
Kritiska EU-fakta
nr 103 Maj 2007
Tillbaka eller Startsidan
|