Ingår Frankrikes och Englands kärnvapen i EU:s försvar?

Den förra regeringen bidrog aktivt till militariseringen av EU och utvecklade ett nära samarbete med Nato. Alliansregeringen vill förstärka det militära samarbetet med EU, Nato och USA. Vad betyder den nya säkerhetspolitiken för Sveriges tidigare engagemang för solidaritet med fattiga länder, nedrustning och stöd till FN?

Folkrörelsen Nej till EU arrangerade tillsammans med Fredskoalitionen i Göteborg ett tvådagarsseminarium på temat "Sverige som global aktör inom EU". Syftet var att belysa hur Sverige förändrat sin säkerhetspolitik sedan inträdet i Europeiska Unionen.

Svante Karlsson, docent vid institutionen för globala studier, påpekade att vi aldrig tidigare varit så nära ett kärnvapenkrig som nu. Tidigare kunde man acceptera att kärnvapenstater hotade varandra men nu hotar kärnvapenstater de stater som inte har tillgång till kärnvapen. Man använder kärnvapenhot för att sprida det liberala projektet.

Många konflikter idag handlar om oljan, till exempel Irakkriget. Vem ska få tillgång till resurserna i framtiden? Idag gäller "grab all oil" (roffa åt sig all olja). Det finns ingen diskussion om hur vi gemensamt ska klara av situationen i världen.

Det skulle kunna uppstå ett kallt krig på grund av att olika stormakter växer fram utöver USA, till exempel Ryssland och Kina. De senare accepterar delvis det liberala projektet men det gör inte Iran.

Eva Selin Lindgren, riksdagsledamot och professor i miljöfysik, talade om kärnvapenhot tillsammans med Jan Prawitz från Utrikespolitiska institutet.

Det är en ruskig situation i världen idag men det kunde vara värre. Icke-spridningsavtalet har undertecknats av 189 länder. Tröskelstater är Indien, Israel, Pakistan, Nordkorea. Kärnvapenfria zoner har exploderat. Kärnvapenarsenalen har minskat från 70.480 stridsspetsar 1986 och 26.850 i år. Det går åt rätt håll, enligt Jan Prawitz. Den största störningen är USA:s vägran att skriva under provstoppsavtalet.

Kärnvapenstaterna ska enligt icke-spridningsavtalet successivt göra sig av med kärnvapnen. Blixtkommissionens rapport har 60 rekommendationer där det bland annat ingår att kärnvapenstaterna måste leva upp till dessa åtaganden. I stället planerar den nya generationens kärnvapen, bland annat klart deklarerat av Storbritannien.

Drevet mot Iran är olyckligt och orättfärdigt. Det är inte likhet inför lagen att hindra Iran att utveckla kärnkraft. Man ställer andra krav på Iran än andra länder när det gäller rapportering, etc. Egentligen vill USA ha en ny regim i Iran. Iran borde bli behandlat som andra länder.

I EU:s nya konstitution står att staterna ska bistå varandra med alla till buds stående medel. Ingår Frankrikes och Englands kärnvapen i EU:s försvar? Jan Prawitz ansåg att frågan är berättigad.

Rolf Lindahl från Svenska Freds- och Skiljedomsförening, talade om snedfördelningen av resurserna i världen och önskade att vi lade mer pengar på bistånd än vapen. Den militära upprustningen leder i sig till konflikter. Det är viktigt att arbeta för global nedrustning.

I Sverige går 40 miljarder till försvaret varav hälften till krigsmateriel. Sverige lägger relativt sett mycket mer än andra länder på vapen. 4 miljarder går till militär forskning, vilket är en subvention till industrin.

Attityden till vapenexport har förändrats. Tidigare var försvarsindustrin till för att försvara staten – idag försvarar staten försvarsindustrin. Exporten ökar år från år. Framför allt har Mellersta Östern öppnats. Vi exporterar idag till 50 länder och har ett intensivt vapensamarbete med USA. Svenska vapen används i krig i Irak-kriget.

Bo Huldt från försvarshögskolan, påtalade att Sverige är militärt alliansfritt, samtidigt är alla svenska förband certifierade av Nato, dvs. har Nato-standard. Sverige prioriterar Nato framför EU.

Förslaget till ny EU-konstitution innebär att alla former av angrepp på unionens stater ska mötas solidariskt. Denna solidaritetsparagraf har lyfts ur förslaget och antagits av EU. EU har 13 stridsgrupper på 1.500-2.000 man. I den nordiska stridsgruppen, som ska ha beredskap att rycka ut våren 2008, ingår fyra Jas-plan.

Lave Broch från Folkebevaegelsen mod EU konstaterade att danskarna är mer positiva till Nato än till EU. Orsaken är att Nato inte kan tvinga på Danmark några beslut. Nato bygger på mellanstatlighet. Danmark har undantag från EU:s försvars- och säkerhetspolitik.

Gunnar Garbo, som kom från Nei til EU i Norge, var kritisk mot det nya Nato och USA:s maktpolitik. Han menar att Norge spelar en roll som medlöpare. Som erfaren diplomat talade han om hur Norden tidigare spelat en viktig roll i FN - inte minst för fredliga lösningar på konflikter och solidaritet med fattiga länder.

Per Gahrton varnade för att Sverige genom det sätt på vilket insatserna i Afghanistan bedrivs kommer att kopplas ihop med USA. Han ansåg inte heller att Sverige kan styra varken EU eller Nato, och ställde frågan varför neutralitet inte ses som en resurs? Ett enormt förtroendekapital som skulle kunna användas som något positivt.

Ingela Mårtensson

Kritiska EU-fakta nr 103  Maj 2007

 

Tillbaka eller Startsidan