Ingår Frankrikes och Englands kärnvapen i EU:s försvar?
Den förra regeringen bidrog aktivt till
militariseringen av EU och utvecklade ett nära samarbete med
Nato. Alliansregeringen vill förstärka det militära
samarbetet med EU, Nato och USA. Vad betyder den nya
säkerhetspolitiken för Sveriges tidigare engagemang för
solidaritet med fattiga länder, nedrustning och stöd till
FN?
Folkrörelsen Nej till EU arrangerade tillsammans med
Fredskoalitionen i Göteborg ett tvådagarsseminarium på temat
"Sverige som global aktör inom EU". Syftet var att belysa
hur Sverige förändrat sin säkerhetspolitik sedan inträdet i
Europeiska Unionen.
Svante Karlsson, docent vid institutionen för globala
studier, påpekade att vi aldrig tidigare varit så nära ett
kärnvapenkrig som nu. Tidigare kunde man acceptera att
kärnvapenstater hotade varandra men nu hotar kärnvapenstater
de stater som inte har tillgång till kärnvapen. Man använder
kärnvapenhot för att sprida det liberala projektet.
Många konflikter idag handlar om oljan, till exempel
Irakkriget. Vem ska få tillgång till resurserna i framtiden?
Idag gäller "grab all oil" (roffa åt sig all olja). Det
finns ingen diskussion om hur vi gemensamt ska klara av
situationen i världen.
Det skulle kunna uppstå ett kallt krig på grund av att
olika stormakter växer fram utöver USA, till exempel
Ryssland och Kina. De senare accepterar delvis det liberala
projektet men det gör inte Iran.
Eva Selin Lindgren, riksdagsledamot
och professor i miljöfysik, talade om kärnvapenhot
tillsammans med Jan Prawitz från Utrikespolitiska
institutet.
Det är en ruskig situation i världen idag men det kunde
vara värre. Icke-spridningsavtalet har undertecknats av 189
länder. Tröskelstater är Indien, Israel, Pakistan,
Nordkorea. Kärnvapenfria zoner har exploderat.
Kärnvapenarsenalen har minskat från 70.480 stridsspetsar
1986 och 26.850 i år. Det går åt rätt håll, enligt Jan
Prawitz. Den största störningen är USA:s vägran att skriva
under provstoppsavtalet.
Kärnvapenstaterna ska enligt icke-spridningsavtalet
successivt göra sig av med kärnvapnen. Blixtkommissionens
rapport har 60 rekommendationer där det bland annat ingår
att kärnvapenstaterna måste leva upp till dessa åtaganden. I
stället planerar den nya generationens kärnvapen, bland
annat klart deklarerat av Storbritannien.
Drevet mot Iran är olyckligt och
orättfärdigt. Det är inte likhet inför lagen att hindra Iran
att utveckla kärnkraft. Man ställer andra krav på Iran än
andra länder när det gäller rapportering, etc. Egentligen
vill USA ha en ny regim i Iran. Iran borde bli behandlat som
andra länder.
I EU:s nya konstitution står att staterna ska bistå
varandra med alla till buds stående medel. Ingår Frankrikes
och Englands kärnvapen i EU:s försvar? Jan Prawitz ansåg att
frågan är berättigad.
Rolf Lindahl från Svenska Freds- och Skiljedomsförening,
talade om snedfördelningen av resurserna i världen och
önskade att vi lade mer pengar på bistånd än vapen. Den
militära upprustningen leder i sig till konflikter. Det är
viktigt att arbeta för global nedrustning.
I Sverige går 40 miljarder till försvaret varav hälften
till krigsmateriel. Sverige lägger relativt sett mycket mer
än andra länder på vapen. 4 miljarder går till militär
forskning, vilket är en subvention till industrin.
Attityden till vapenexport har
förändrats. Tidigare var försvarsindustrin till för att
försvara staten – idag försvarar staten försvarsindustrin.
Exporten ökar år från år. Framför allt har Mellersta Östern
öppnats. Vi exporterar idag till 50 länder och har ett
intensivt vapensamarbete med USA. Svenska vapen används i
krig i Irak-kriget.
Bo Huldt från försvarshögskolan, påtalade att Sverige är
militärt alliansfritt, samtidigt är alla svenska förband
certifierade av Nato, dvs. har Nato-standard. Sverige
prioriterar Nato framför EU.
Förslaget till ny EU-konstitution
innebär att alla former av angrepp på unionens stater ska
mötas solidariskt. Denna solidaritetsparagraf har lyfts ur
förslaget och antagits av EU. EU har 13 stridsgrupper på
1.500-2.000 man. I den nordiska stridsgruppen, som ska ha
beredskap att rycka ut våren 2008, ingår fyra Jas-plan.
Lave Broch från Folkebevaegelsen mod EU konstaterade att
danskarna är mer positiva till Nato än till EU. Orsaken är
att Nato inte kan tvinga på Danmark några beslut. Nato
bygger på mellanstatlighet. Danmark har undantag från EU:s
försvars- och säkerhetspolitik.
Gunnar Garbo, som kom från Nei til EU i Norge, var
kritisk mot det nya Nato och USA:s maktpolitik. Han menar
att Norge spelar en roll som medlöpare. Som erfaren diplomat
talade han om hur Norden tidigare spelat en viktig roll i FN
- inte minst för fredliga lösningar på konflikter och
solidaritet med fattiga länder.
Per Gahrton varnade för att Sverige
genom det sätt på vilket insatserna i Afghanistan bedrivs
kommer att kopplas ihop med USA. Han ansåg inte heller att
Sverige kan styra varken EU eller Nato, och ställde frågan
varför neutralitet inte ses som en resurs? Ett enormt
förtroendekapital som skulle kunna användas som något
positivt.
Ingela Mårtensson
Kritiska EU-fakta
nr 103 Maj 2007
Tillbaka eller Startsidan
|