Folkomrösta om ”reformfördraget”
I midsommarhelgen kom EU:s stats- och regeringschefer
överens om ett mandat för en ny regeringskonferens redan i
slutet av juli, som skall behandla vad som kallas ett
reformfördrag. Detta skall ersätta den EU-konstitution som
regeringskonferensen kom överens om 2004, men som de franska
och nederländska folken avvisat i folkomröstningar.
Svenska
Dagbladets ledarsida anade redan några dagar före
EU-toppmötet vad som var på gång. ”Talet om en öppen process
har ersatts av hemliga och bilaterala förhandlingar under
ledning av den hårdkörande Angela Merkel. Siktet är inställt
på ett förslag som inte behöver gå till folkomröstning (där
det kan undvikas). Men i praktiken är produkterna snarlika.
Det är förpackningen som är ny. Utanverket med symbolkraft
som kunde leda tanken till en stat är borta, men det
centrala politiska innehållet består”.
Ordförandeskapet skriver i sina slutsatser att
ompaketeringen som det uttrycks i mandatet har gått ut på
att ”i reformfördraget kommer de nya idéer som blev
resultatet av 2004 års regeringskonferens att införlivas i
de nuvarande, även i fortsättningen gällande fördragen”.
För att
undvika folkomröstningar får unionens symboler ingen
artikel i de nya fördragen, men kommer ändå att existera.
Artikeln om EU-rättens företräde ersätts med en förklaring
på den kommande regeringskonferensen som säger ”att
EU-domstolens väl fastställda rättspraxis har företräde
framför medlemsstaternas rätt”.
För att
undvika koppling till en konstitution behålls begreppen
”förordning” och ”direktiv” istället för begreppen ”lag” och
”ramlagstiftning”. Rättighetsstadgan skrivs inte i
reformfördraget, men genom en hänvisning kommer den ändå att
bli bindande och föremål för EU-domstolens prövning. I ett
försök att undvika en folkomröstning i Storbritannien har
landet fått undantag från rättighetsstadgan och unionens
utrikesminister döptes om till ”unionens högre representant
för utrikes- och säkerhetspolitik”. Nederländerna blidkades
med att de nationella parlamenten får utökade behandlingstid
för att ha synpunkter på lagförslag från kommissionen, som
EU-kommissionen i slutändan ändå inte behöver bry sig som.
Den
svenska regeringen och Fredrik Reinfeldts hållning har i
praktiken varit att efter hemliga förhandlingar ställa upp
på vad som helst som Angela Merkel förväntades presentera på
toppmötet samt att detta vad som helst inte skall
underställas någon folkomröstning. Samtidigt har inte hörts
ett uns av kritik till regeringens agerande från
oppositionspartiet socialdemokraterna. Utan föregående
politisk debatt och ordentligt underlag ställde sig
riksdagens sammansatta konstitutions- och utrikesutskott 20
juni bakom konturerna i vad som var känt om reformfördraget.
Miljöpartiet och vänsterpartiet reserverade sig.
I sina
första kommentarer efter toppmötet hyllar Fredrik Reinfeldt
Angela Merkels ”fantastiska” ledaregenskaper. För att ta död
på kravet om folkomröstning är han snabb med att påpeka att
den regeringskonferensen som skall starta redan i juli bara
blir en teknisk övning utan politisk sprängkraft, eftersom
han och övriga stats- och regeringschefer på toppmötet redan
bestämt slutresultatet. Frågan är om Reinfeldts svindleri
med demokratin kommer att lyckas. Enligt en
opinionsundersökning som vänsterpartiet gjort vill 56
procent av svenskarna ha en folkomröstning om det förväntade
fördraget/konstitutionen.
Folkrörelsen välkomnar att miljöpartiets Peter Eriksson och
Maria Wetterstrand, vänsterpartiets Lars Ohly samt
junilistans Nils Lundgren redan direkt efter toppmötet
uttalat sig för att deras partier kräver en folkomröstning
om reformfördraget. Det är hög tid att alla demokratiska
krafter kräver en öppen debatt och folkomröstning om det så
kallade reformfördraget.
Jan-Erik Gustafsson
Kritiska EU-fakta
nr 104 Juli 2007
Tillbaka eller Startsidan
|