EU:s ledare överens om nytt fördrag efter maratonmöte
EU:s regeringschefer
kom tidigt på midsommardagsmorgonen, efter en natt av
förhandlingar, överens om ramarna för ett reviderat
grundfördrag för EU som ska ersätta det fallna förslaget
till konstitution. Knepigast var att få Polen och
Storbritannien med på en kompromiss.
Av ett
hemligt frågeformulär, som Tysklands förbundskansler Angela
Merkel skickade till sina 26 kollegor i de andra
EU-länderna, framgår att Tyskland ville ha begränsade
förändringar. Det heter att ändringarna i fördraget måste
begränsas till vad som är ”absolut nödvändigt för att nå en
överenskommelse som kan ratificeras i samtliga
medlemsstater”.
Som
underlag för förhandlingarna presenterade Angela Merkel ett
par dagar före toppmötet i Bryssel ett förslag om ett nytt
fördrag. Istället för förslaget om en konstitution, som
stoppades i folkomröstningarna i Frankrike och Holland 2005,
föreslås att reglerna om hur EU ska fungera ska finnas i två
fördrag. Det skulle innebära att texten i konstitutionen
flyttas över till de nuvarande EG- respektive EU-fördragen,
som ändras och byter namn.
Den
tyska linjen var således att paketera om den omstridda
konstitutionen så att den framstår som harmlös för
misstrogna väljare, men ändå behålla de väsentliga delarna
av innehållet.
Under toppmötet i
Bryssel skulle EU-ledarna, med utgångspunkt i det tyska
förslaget, enas om ett mandat för en så kallad
regeringskonferens. En sådan konferens krävs för att ändra
fördragen och innebär att alla medlemsländer ska komma
överens om de ändringar som ska göras.
Som
mötets ordförande satsade Angela Merkel hela sin prestige på
att stats- och regeringscheferna skulle bryta de senaste två
årens konstitutionella dödläge. Hon hade stöd från ett stort
flertal av de 27 EU-länderna, men Polen, Storbritannien och
Holland kom till Bryssel med hårda krav som hotade blockera
en lösning.
Polen
ville riva upp den uppgörelse om röstviktningen i EU:s
beslutande ministerråd som finns i förslaget till
EU-konstitution. Den bygger på medlemsländernas folkmängd,
och den ger Tyskland för stort övertag mot övriga länder
anser den polska regeringen, som också drog upp Polens
förlust av befolkning under andra världskriget som argument
för sin sak. Om det inte hade varit för kriget hade Polen i
dag haft 66 miljoner invånare, hävdade premiärminister
Jaroslaw Kaczynski. Enligt det polska förslaget –
kvadratroten ur befolkningsmängden – skulle röstförhållandet
till Tyskland bli som sex till nio.
Tony
Blair, som deltog i sitt sista EU-toppmöte som brittisk
premiärminister, hade den längsta önskelistan. Hans
viktigaste mål var att uppnå särlösningar för Storbritannien
som gör att efterträdaren Gordon Brown inte behöver hålla en
folkomröstning.
Storbritannien ville slippa majoritetsbeslut på det
straffrättsliga området, sade nej till allt som ger intryck
av att EU:s överstatliga institutioner får större inflytande
i den gemensamma utrikespolitiken och ville absolut inte att
stadgan som slår fast medborgarnas rättigheter gentemot EU:s
institutioner ska bli juridiskt bindande.
Holland
ställde tre krav: nationella parlament ska kunna lägga in
veto mot förslag till EU-lagstiftning, rätt till offentliga
subventioner av allmännyttans bostäder och skärpta
inträdeskrav på nya EU-medlemmar. Detta sista krav skulle
tillgodoses genom att de så kallade Köpenhamnskriterierna
från 1993 skulle skrivas in i ett nytt fördrag.
Den polska regeringen
höll emot i det längsta men gav till slut vika för det
massiva trycket från de andra medlemsstaterna. Under
toppmötet hotade Angela Merkel med att fortsätta arbetet med
fördraget utan Warszawaregeringens medverkan.
I
slutändan fick Polen med sig att den nya röstviktningen i
EU, som man tycker ger Tyskland för stor makt gentemot andra
länder, kommer att införas först år 2014, i stället för 2009
som tänkt. Och om något medlemsland begär det kommer det att
dröja ända till 2017 innan de nya röstreglerna börjar gälla.
Dessutom tillkom några paragrafer om att EU-länder ska visa
solidaritet med varandra på energisäkerhetsområdet, något
som är viktigt för Polen som är starkt beroende av rysk gas.
Hollands krav på
att de så kallade Köpenhamnskriterierna skulle skrivas in i
fördragstexten, slutade i en kompromiss med en ny text om
villkoren för nya medlemmar, som indirekt hänvisar till
Köpenhamnskriterierna, dock utan att nämna namnet.
Kravet
på en starkare roll för de nationella parlamenten medförde
vissa obetydliga justeringar, långt ifrån den vetorätt som
Hollands från början krävde.
Betydligt större framgångar nådde Storbritannien i sina
förhandlingar. Premiärminister Tony Blair fick igenom olika
former av förtydliganden kombinerade med brittiska
särlösningar (så kallade opt-outs). Bland annat får ställa
sig utanför det straffrättsliga samarbetet. Och stadgan blir
inte rättsligt bindande för britterna. Det blir den däremot
för alla andra EU-länder.
Tysklands förbundskansler Angela Merkel var mycket nöjd över
att EU:s alla 27 medlemsländer gått med på överenskommelsen.
– Det
tog lång tid, men vi nådde dit vi ville, sade hon vid en
pressträff.
Polen har fått
visst gehör för sina betänkligheter över röstningssystemet.
I uppgörelsen ingår att de nya röstreglerna med dubbel
majoritet inte införs fullt ut förrän 2017. Det är en
långtgående, men nödvändig, kompromiss, enligt AngelaMerkel.
– Jag
kan bara säga att det är bra för hela EU, alla nya
medlemsländer och för Polen att vi har slutfört detta i dag,
sade Merkel.
Alla var
dock inte helt nöjda.
– Jag
hade föredragit att man kunnat anta det förra förslaget till
konstitutionellt fördrag. Det var tydligare, läsbarare och
bättre på alla sätt, sade Luxemburgs premiärminister
Jean-Claude Juncker.
Redan i
juli ska den regeringskonferens kallas in som ska sy ihop
toppmötets slutsatser till ett reformerat fördrag för EU.
Enligt Fredrik Reinfeldt är regeringskonferens en formsak,
eftersom regeringscheferna nu bestämt vad resultatet ska
bli.
Tanken är att
regeringskonferensen ska vara klar någon gång mellan oktober
och december i år, så att alla EU-länder hinner godkänna
fördraget till EU-valen i juni 2009.
Resultatet, ett reformerat fördrag för EU, ska rädda kärnan
i den konstitution som EU-ländernas regeringar enades om
2004, men som ett år senare röstades ned i folkomröstningar
i Frankrike och Holland. Reformfördraget är i praktiken är
en ompaketering av EU-konstitutionen. Gjorda förändringar
jämfört med konstitutionen är huvudsakligen kosmetiska och
marginella.
GÖSTA
TORSTENSSONKritiska EU-fakta
nr 104 Juli 2007
Tillbaka eller Startsidan
|