Reinfeldt bluffar om den nya EU-grundlagen
”Fördraget innehåller ett antal viktiga reformer som kommer
kunna stärka europasamarbetet. Öppenheten liksom de
demokratiska principerna får en mer framskjuten roll. För
första gången fördragsfästs att ministerrådets sammanträden
skall vara offentliga när medlemsstaterna överlägger och
röstar om utkast till lagstiftningsakter.”
Det
skrev statsminister Fredrik Reinfeldt på Svenska Dagbladets
debattsida med anledning av det EU-toppmöte som beslutade om
att sammankalla en regeringskonferens med ett detaljerat
uppdrag att omarbeta det mesta av innehållet i det
förkastade förslaget till EU-konstitution till ändringar av
EU:s gällande fördrag.
En
förändring som sker med det nya fördraget är att man slår
fast att ministerrådet, dvs. medlemsländernas regeringar,
måste sammanträda offentligt när det stiftar lag. Tidigare
har rådet lagstiftat bakom stängda dörrar. Nu ska rådsmötena
delas upp i två delar. En offentlig del där alla
lagstiftningsbeslut ska hanteras och en sluten del där andra
diskussioner hålls. Rådet kan välja att ha öppna möten redan
idag, men enligt konstitutionsförslaget görs det till en
skyldighet när man stiftar lag.
Ett
problem i sammanhanget är att lagarna för det mesta är
färdigförhandlade när de kommer till rådet. I praktiken sker
kompromisserna mellan länderna i olika arbetsgrupper och i
ett förberedande organ som heter Coreper där ländernas
EU-ambassadörer sitter.
Coreper
är helt slutet, inte ens riksdagens ledamöter får läsa
regeringens instruktioner till Sveriges förhandlare i
Coreper. De flesta beslut – omkring 90 procent – som
ministerrådet fattar är redan helt färdigförhandlade i
Coreper och klubbas i praktiken bara igenom. I vissa andra
ärenden finns det kvar oenighet i några delfrågor, där kan
beslutet om öppenhet i rådet få viss betydelse för att öka
insynen och möjligheten att utkräva ansvar av lagstiftarna.
Men
samtidigt som arbetet i rådet blir något öppnare flyttas
makten. Med det nya fördraget kommer den absoluta merparten
av lagarna att beslutas i medbeslutande med EU-parlamentet.
Då är
det en förhandling, en förlikning, mellan råd och parlament
som i sista hand avgör hur lagarna ser ut. Denna förhandling
är inte offentlig. Så samtidigt som rådets beslut om lagar
blir lite mer öppna så flyttar det mesta av makten över
lagarnas utformning till en förhandling som inte är
offentlig.
GÖSTA
TORSTENSSON
Kritiska EU-fakta
nr 105 Oktober 2007
Tillbaka eller Startsidan
|