Ska vi inte orka läsa Lissabonfördraget?
Den
konstitution för EU som fransmän och holländare röstade nej
till 2005 var på många vis en eländig text fullproppad med
militarism, centralism och marknadsliberalism. Men den hade
en tydlig fördel, den var läsbar. Inför folkomröstningen i
Frankrike läste en stor del av väljarkåren hela eller delar
av konstitutionen innan de flesta av dem bestämde sig för
att tacka nej till förslaget.
Det nya Lissabonfördraget är extremt svårläst. Det består av
en rad, ofta mycket detaljerade, förändringar i de
EU-fördrag som redan finns. Till det kommer protokoll och
förklaringar. Texten är ofta obegriplig för det otränade
ögat och full med korsreferenser.
Bara den som sitter med stort tålamod och EU:s gamla fördrag
vid sidan om får hela bilden. Den bild som då framträder är
att Lissabonfördraget till 95 procent har samma innehåll som
den konstitution som redan har förkastats.
Medan
jag brottas med att tyda förslaget till EU:s, och därmed
vår, nya grundlag så slås jag av en tanke. De som har
skrivit texten har gjort det svårt för sig. Det hade varit
betydligt enklare för förhandlarna att skriva om
konstitutionen i den form den redan fanns, det hade sparat
dem mycket möda. Det hade dessutom skapat en text som kunde
läsas av många. Jag kan inte låta bli att undra över om det
kanske är meningen att vi inte ska kunna läsa vår nya
grundlag?
Det är när man får hela bilden, hela den text som ska gälla
efter Lissabonfördraget, som det framgår hur
marknadsliberalt EU är. Kapitalets fria rörlighet är
grundlagsfäst, ingen Tobinskatt där inte. EU ska anta nya
direktiv om att avreglera tjänstesektorn.
I en särskild artikel lovar dessutom medlemsländerna
underdånigt att avreglera tjänsterna mer än vad EU beslutar
om. Den inre marknaden är i orubbat bo, rätten för företagen
att sälja sina varor ska även i framtiden vara en viktigare
prioritering än löntagarnas rättigheter eller hårda
miljökrav på varor. EUs inre marknaden är så viktig att det
till och med finns en artikel som säger att den måste
upprätthållas även om det blir krig.
Även i
avsnittet om den ekonomiska politiken härskar det gamla
högertänkandet. Prisstabilitet överordnas i praktiken andra
hänsyn som sysselsättning och välfärd. Direktörerna i
centralbanken är strängt förbjudna att lyssna på folkvalda.
Sverige har, till skillnad från Danmark och Storbritannien,
inget undantag från EUs gemensamma valuta. Enligt
Lissabonfördraget är det EUs ministerråd som med
kvalificerad majoritet ska avgöra när vi ska avskaffa vår
valuta. Respekt för den svenska EMU-omröstningen? Glöm det,
sådant ville inte de svenska förhandlarna besvära med när
EUs framtid skulle avgöras.
Lissabonfördraget gör EU ännu mer odemokratiskt.
EU-kommissionen får mer makt på flera områden. Ett exempel
är att de ska få förhandla för hela EU om immaterialrätt
inom ramen för WTO. Där ska de kunna sitta bakom sina
stängda dörrar och uppfylla storföretagens önskelistor om
avskaffade monopol och avregleringar i syd och i nord.
I debatten skruvas argumenten hårt av Lissabonfördragets
anhängare. En ny procedur som innebär att EU-kommissionen
får lägga fram lagförslag även om en majoritet av
medlemsländernas parlament invänder mot dem framställs som
en demokratisering.
Några
ord om klimatet, som inte ger EU någon mer makt att bedriva
politik på området, framhålls som banbrytande samtidigt man
tiger om de många bindande paragrafer som innebär att EU ska
få ett gemensamt försvar och upprusta militärt.
Hoppas de att ingen av oss ska orka läsa Lissabonfördraget?
JONAS SJÖSTEDT
Tillbaka eller Startsidan
|