Kräv undantag för arbetsrätten i det nya EU-fördraget
Inför folkomröstningen om
svenskt EU-medlemskap 1994 var frågan om den svenska
kollektivavtalsmodellen hett omdiskuterad. Ledande fackliga
företrädare gjorde tydligt att ett villkor för att ställa
sig bakom ett svenskt medlemskap var att fackets rätt att
vidta stridsåtgärder för att kräva kollektivavtal också med
utländska företag kunde garanteras.
Dåvarande centerpartistiske
arbetsmarknadsministern Börje Hörnlund framförde dessa krav
i medlemsförhandlingarna med EU. Men istället för att kräva
ett juridiskt bindande skydd för kollektivavtalen och
konflikträtten nöjde han sig med ”garantier” för att
EU-rätten inte skulle sätta den svenska
arbetsmarknadsmodellen ur spel.
Med dessa garantier i ryggen ställde
sig LO, TCO och den socialdemokratiska partiledningen bakom
EU-medlemskapet.
EU-domstolens yttrande över blockaden i
Vaxholm har visat att de så kallade garantierna inget var
värda. Vad EU-domstolen säger är att svenska fackförbund
visserligen i princip har rätt att vidta stridsåtgärder, men
att det i praktiken finns begränsningar för när och hur
stridsåtgärder får vidtas och vad facket har rätt att kräva,
och att det inte är svensk lagstiftning som sätter de
gränserna, utan EU-rätten.
Förutsättningarna för EU-medlemskapet
har därmed förändrats sedan folkomröstningen. Som
EU-kritiker ser jag ingen anledning att gotta mig i
skadeglädje över att vi som varnade för precis det här nu
fått rätt. EU-domstolens utmaning av de fackliga
rättigheterna och arbetarrörelsens grundläggande princip om
lika lön för lika arbete är alltför allvarlig för att
utnyttjas till politiskt skyttegravskrig. Nu handlar det om
att ta konsekvenserna av det som skett och hitta politiska
åtgärder som säkrar den svenska kollektivavtalsmodellens
framtid.
I riksdagsdebatten med anledning av
Vaxholmsfallet var moderaterna och socialdemokraterna eniga
om att vi bara har att anpassa oss till det faktum att
EU-domstolen underkänt en blockad som enlig svensk lag var
helt legitim. De lagar denna osannolika allians vill
förändra är Lex Britannia och utstationeringslagen, vilka
båda fått underkänt av EU-domstolen.
Om sådana förändringar kunde
neutralisera effekten av Vaxholmsdomen utan att
konflikträtten och avtalsfriheten naggas i kanten vore det
förstås en bra lösning. Problemet är att ingen kan lova att
så blir fallet.
I EU-domstolens yttrande står: ”Även om
rätten att vidta stridsåtgärder således skall erkännas som
en grundläggande rättighet […] kan det för utövandet av
denna rättighet inte mindre gälla vissa begränsningar.” Och
de begränsningarna är de grundläggande principerna om fri
rörlighet på den inre marknaden som är fastslagna i EU:s
fördrag. Med andra ord är den svenska konflikträtten –
oavsett vilka anpassningar vi gör av svensk lag, alltid
öppen för överprövning av EU-domstolen. Osäkerheten om vad
som kan anses legitimt enligt EU-rätten och hotet att dras
inför rätta och få bakläxa av EU-domstolen kommer rimligen
att hämma de fackliga organisationernas arbete.
Det är en inskränkning av fackliga
rätigheter som är oacceptabel – man ska inte, som
Transportarbetareförbundets Peter Lövkvist uttryckte det,
behöva ha en jurist i byxfickan för att våga utnyttja sin
grundlagsfästa strejkrätt.
Men det finns ett sätt att hålla
EU-juristerna borta från strejkrätten och de svenska
kollektivavtalen, och läget för att göra det kunde inte vara
bättre. Lissabonfördraget har ännu inte godkänts av Sveriges
riksdag. Om riksdagen vägrar att godkänna fördraget så kan
det inte träda i kraft. Det vore ett magnifikt nederlag för
EU:s stats- och regeringschefer som fick underkänt på sitt
förra fördrag genom folkomröstningarna i Frankrike och
Holland.
Det ger Sverige ett starkt
förhandlingsläge gentemot EU. Vi kan kräva ett juridiskt
bindande undantag i det nya EU-fördraget för kollektivavtal
och strejkrätt. Med tanke på vilken oro och upprördhet
Vaxholmsmålet rönt i Europas fackföreningsrörelse är det
inte heller otänkbart att liknande krav kommer att ställas
från fler länder – och då kan en omförhandling av hela
fördraget bli aktuell. Ett antal socialdemokratiska
EU-parlamentariker hävdade i en artikel i Piteåtidningen
nyligen att det inte går att förhandla om sådana undantag
och att det är ett sidospår att göra en konstitutionsfråga
av Vaxholmsmålet.
Det är lika felaktigt som uppgivet. För
det första ansåg ju de socialdemokratiska EU-anhängarna att
just sådana undantag – eller ”garantier” – var möjliga inför
folkomröstningen 1994 – så varför inte nu och på riktigt?
För det andra har många andra länder
förhandlat sig till undantag från delar av EU:s fördrag och
lagstiftning. Länder som till exempel Storbritannien,
Danmark, Irland och Tyskland har fått omfattande undantag
från så centrala delar av fördraget som valutaunionen EMU,
Schengensamarbetet och stats- och transportstöden. Det är
alltså fullt realistiskt och genomförbart också för Sverige.
Vänsterpartiet anser att svenska folket
bör få folkomrösta om det nya EU-fördraget, eftersom det
innebär en överföring av makt till EU som påverkar hela vårt
demokratiska system. Men oavsett hur man ställer sig till
den frågan, finns inga skäl för den svenska arbetarrörelsen
att inte kräva ett permanent skydd för fackliga rättigheter
och kollektivavtalsmodellen i EU:s fördrag. Nu är det upp
till EU-entusiasterna att bevisa att man inte sätter sin
egen prestige framför löntagarnas intressen.
Josefin
Brink, riksdagsledamot (v)Kritiska EU-fakta
nr 107 November 2007
Tillbaka eller
Startsidan |