14.000 lobbyister utövar makt i Bryssels
korridorer
En vanlig arbetsdag kontaktas en
EU-parlamentariker av minst tio organisationer, som har åsikter
om ärenden som man ska fatta beslut om. De kallas lobbyister och
är betalda för att påverka politiska beslut.
Ofast är de baserade i Bryssel. Cirka 7000
av dem har fri tillgång till parlamentets lokaler, vilket
vanliga medborgare inte har.
Du kommer bara in i parlamentet om du är
inbjuden och om någon som arbetar där ledsagar dig. Men för
lobbyister är fältet fritt. De enda krav som ställs är att de
inte ljuger eller mutar.
Förutom dessa lobbyister med fritt
tillträde finns det lika många till i Bryssel som arbetar på
andra sätt.
Är detta bra eller dåligt? EU-parlamentet
ska inom kort anta en rapport som handlar just om lobbying.
Många av mina kolleger framhåller att de
som parlamentariker kan få mycket information och bättre
underlag för beslut. Men många glömmer att de allra flesta inte
har råd att anställa lobbyister.
74–83 procent av lobbyisterna i Bryssel
arbetar för industrin. Den stora majoriteten av dem arbetar för
transnationella stora bolag.
Tyvärr går nu EU-kommissionen inte längre
än att föreslå frivillig reglering och uppförandekoder. Det har
vi redan lång erfarenhet av att det inte fungerar.
Man kan vara alldeles säker på att
parlamentet får information om att ett planerat förbud mot en
farlig kemikalie drabbar företagen ekonomiskt. Men det är mindre
sannolikt att föräldrar till barn som fått cancer eller
allergier av samma kemikalie har möjlighet att påverka
parlamentet.
Olika intressen i samhället har helt olika
möjligheter att göra sig hörda. När, var och hur ett beslut
fattas i EU – och hur man får tag i information tidigt nog för
att påverka – är svårt att begripa till och med för många som
jobbar i EU-systemet.
Man behöver kunna minst engelska och
franska för att förstå EU-dokument, och det gäller att nå fram
till rätt politiker som har ansvar för frågan.
Det är total obalans mellan den makt
lobbyister och vanligt folk har. I en svensk kommun kan ett
stort bolag påverka vissa frågor, men det lägger sig sällan i
vartenda beslut i fullmäktige. Dagordningar och förslag
publiceras av lokaltidningar tre veckor i förväg och pressen
granskar makthavarna.
Folk har nära till beslutsfattarna och kan
avsätta dem vid nästa val. Granskning och ansvarsutkrävning
fungerar, öppenheten och en grundläggande förståelse för hur
besluten fattas finns där och medierna rapporterar oftast om
kontroversiella frågor innan beslut fattas.
När beslut flyttas till EU-nivå minskar
transparensen och kunskapen om systemen. Svenska medier
rapporterar ofta endast om sista steget i en lång beslutsprocess
och då det redan är för sent att påverka.
Även om svenska riksdagsledamöter,
EU-parlamentariker och regering röstar enligt önskemål kan
slutresultatet bli ett annat på grund av överstatliga
majoritetsbeslut.
Svenska väljare kan inte utkräva ansvar av
EU-kommissionen, franska EU-parlamentariker eller tyska
regeringen. Det demokratiska ansvarsutkrävandet försvagas. Det
gör att lobbyisterna får än mer makt, och vi kan inte avsätta
politiker som lyssnar mer på lobbyister än på folket.
Den rapport som just nu behandlas i
EU-parlamentet, den så kallade Stubb-rapporten, vill lägga
bördan att hantera lobbyisterna på parlamentarikerna.
Mera logiskt vore att registrera de
dokument lobbyister skickar till parlamentariker i ett centralt
register. Då kan vem som helst se vilka intressen som
ursprungligen ligger bakom ett förslag.
Företag som idag skickar dokument till
EU-institutioner kan oftast räkna med att EU hemligstämplar
innehållet, om inte företaget självt tillåter offentlighet.
Det behövs hårdare kontroll av dem som har
ständiga inträdeskort till parlamentet. Jag känner inte till
något fall med indraget kort. Det beror knappast på att alla
uppför sig perfekt.
En annan åtgärd för att få balans vore att
öronmärka en tredjedel vardera av tillträdeskorten till företag,
folkrörelser och universitet/myndigheter. Då minskar obalansen.
Tydligare regler för deklaration av
parlamentarikers ekonomiska intressen behövs. Riksdagen skärper
nu sina regler och EU borde göra likadant.
Ingen av ledamöterna i jordbruksutskottet
har deklarerat några inkomster från jordbruk, trots att många
har sådana fastigheter.
EU:s lagstiftning om upphovsrätt genomdrevs
i parlamentet av Janelly Fourtou som är gift med vd:n för
Vivendi, Europas största mediebolag, men det ansågs ändå inte
vara jäv!
Med remisser, öppenhet, bindande regler för
lobbyister och hårdare tillämpning av reglerna för jäv kan de
värsta bristerna rättas till. Vågar parlamentet göra det när det
röstar om rapporten om lobbyism?
Men trots allt kvarstår grundproblemet – på
EU-nivå omsätter de stora företagen sin ekonomiska makt till
politisk makt.
Det är först när man ser detta som man kan
förstå skillnaden mellan till exempel EU:s ambitiösa miljömål
och dess svaga lagstiftning. Lobbyismen är det enskilt största
hindret mot ett aktivt miljöarbete i EU. Trots detta debatteras
knappt problemet i Sverige.
CARL SCHLYTER
Kritiska
EU-fakta Nr 108 Maj 2008 |