Europafacket banar väg för
Lissabonfördraget
EU-domstolens beslut i det så kallade
Vaxholmsmålet visar att det nuvarande EU-fördraget inte
garanterar rätten att strejka. Genom att anta Lissabonfördraget
kan detta korrigeras och strejkrätten ges det skydd som krävs
för att arbetare och tjänstemän i Europa ska kunna försvara sig
mot social dumpning. Det uttalade Europafacket (EFS) när de den
5 mars träffades i Bryssel.
– Vaxholmsdomen visar att EU:s lagstiftning
inte lever upp till ILO:s krav på rätten att strejka vilket är
helt orimligt, säger Wanja Lundby-Wedin EFS- och LO-ordförande.
Budskapet från domen är att strejkrätten
visserligen anses grundläggande inom EU, men att den fria
rörligheten för till exempel tjänsteföretag har högre status.
EFS ifrågasätter hur ett Europa som förväntar sig att andra
länder ska följa ILO-konventionerna kan ha regler som står i
strid med desamma.
Domen i Vaxholmsmålet visar att dess
konsekvenser inte bara får återverkningar på den svenska
arbetsmarknaden utan också på arbetsmarknaden i övriga
EU-länder.
– Vi kan inte acceptera en ordning i Europa
som innebär att människor riskerar sämre arbetsvillkor och lön
för att de kommer från ett annat land. Ska facket kunna försvara
människors rätt att behandlas lika på den europeiska
arbetsmarknaden, måste facket ha möjlighet att använda
strejkvapnet, säger Wanja Lundby-Wedin.
I syfte att tydligt slå fast att EU:s
regler om fri rörlighet i fortsättningen tolkas på ett sådant
sätt att de respekterar fundamentala mänskliga rättigheter, vill
EFS se en särskild klausul som kompletterar Lissabonfördraget i
vilket detta blir tydligt. EFS beslutade att snarast uppvakta
EU-kommissionen med ett förslag till hur en sådan klausul bör
utformas. Det är naturligt att Europafacket reagerar mot
Vaxholmsdomen. Men den väg som de europeiska fackpamparna väljer
leder ingenstans.
För det första innebär Lissabonfördraget
inte något ytterligare skydd för strejkrätten eller skydd mot
social dumpning. EU-domstolen erkänner redan idag strejkrätten
som en grundläggande rättighet, men att denna ska vägas mot
andra fördragsfästa friheter inom EU, till exempel den fria
rörligheten för tjänsteföretag. Det är just detta som
EU-domstolen gjort i Vaxholmsfallet. I det nyliberala
EU-projektet väger marknadskrafternas friheter tyngre än
löntagarnas intressen. Detta förhållande påverkas inte av
Lissabonfördraget, snarare tvärtom.
För det andra kan Europafacket inte förlita
sig på EU-kommissionen. Farhågorna om att den fria rörligheten
över gränserna bedöms viktigare än konflikträtten besannades när
EU-kommissionens ordförande José Manuel Barroso i svenska
riksdagen sade att ”domen bekräftar att fackförbund får ingripa
för att bekämpa social dumpning, så länge som man håller sig
inom de ramar som EG-rätten sätter upp”.
Vid ett sammanträffande mellan EU-ledningen
och arbetsmarknadens parter på EU-nivå, i samband med EU:s
vårtoppmöte den 13-14 mars, lade Europafacket fram förslag om en
social skyddsklausul till stöd för strejkrätten. Förslaget
avvisades av EU-kommissionen som ”onödvändigt” och togs aldrig
upp till diskussion mellan stats- och regeringscheferna.
För det tredje hjälper det inte om
Europafacket, mot förmodan, skulle förmå övertala
EU-kommissionen att lägga fram ett förslag till någon form av
klausul i syfte att komplettera Lissabonfördraget. Kommissionen
har inga möjligheter att påverka eller förändra EU:s fördrag.
För att göra fördragsändringar krävs att EU:s medlemsländer med
enhällighet beslutar att öppna en så kallad regeringskonferens.
Resultatet av en sådan mellanstatlig
förhandling måste därefter godkännas enhälligt samtliga
medlemsstaters regeringar och parlament, det vill säga även av
länder som Lettland, Polen och Storbritannien som agerade i
EU-domstolen mot de svenska fackföreningarna Byggnads och
Elektrikerna.
Mot denna bakgrund måste det konstateras
Europafackets utspel enbart syftar till att bereda väg för
Lissabonfördragets godkännande i EU:s medlemsstater. Inget, inte
ens den förödande Vaxholmsdomen, får stå i vägen för detta
osmakliga uppdrag.
GÖSTA TORSTENSSON
Kritiska
EU-fakta Nr 108 Maj 2008 |