De nationella parlamenten förlorar makt
De nationella parlamenten får ingen ökad
makt med Lissabonfördraget. Visserligen införs en speciell
remissomgång av nya förslag till lagar från EU-kommissionen till
de nationella parlamenten. Om det kommer in protester från en
tredjedel av de nationella parlamenten inom åtta veckor ska
kommissionen ompröva sitt förslag. I rättsliga och inrikes
frågor räcker det med en fjärdedel av rösterna. Detta har
kallats för ”nödbroms”. Men Brysselbyråkraterna kan antingen stå
fast vid sitt förslag, ändra det eller dra tillbaka det helt.
Att lagstiftaren ska överväga om ett
lagförslag är förenligt med den så kallade
subsidiaritetsprincipen är inget nytt – det framgår av det
nuvarande EG-fördragets artikel 5 att denna princip ska
tillämpas. Inte heller är det nytt att de nationella parlamenten
kan framföra sina synpunkter till EU-institutionerna.
Det nya – i förhållande till nu gällande
fördrag – är endast att lagstiftaren ska beakta de nationella
parlamentens argument avseende subsidiaritetsfrågan, och att
kommissionen på den punkten kan behöva motivera sina förslag
bättre. Däremot innebär det i praktiken inte någon ökad
möjlighet att påverka EU-institutionernas beslut.
Förre talmannen Björn von Sydow (s)
föreslog i en artikel (DN, 17 april 2007) att Sverige borde
kräva motvikter mot kommissionens överstatliga reglering genom
att en fjärdedel av de 27 ländernas nationella parlament ska
kunna stoppa initiativ från kommissionen.
Av rapporteringen från toppmötet i juni
2007 framgår att Sverige tillhörde de länder som motsatte sig
ett förslag från Holland om att ge de nationella parlamenten
vetorätt över kommissionens lagförslag.
I praktiken är de nationella parlamenten
den stora förloraren på Lissabonfördraget. Nationell rätt blir
underordnad EU-rätten mycket mer tydligt än tidigare och en
massiv överföring av beslutsmakt från de nationella parlamenten
till EU:s institutioner blir verklighet om förslaget går igenom.
Lissabonfördraget medför att än mer makt
flyttas från den folkvalda svenska riksdagen till EU:s
överstatliga institutioner. Redan idag har EU stor makt över
Sverige. Hur mycket är svårt att kvantifiera.
Men ett exempel är att tre danska forskare,
som alla är EU-anhängare, för några år sedan uttalade sig i
Jyllandsposten om EU-rättens inflytande på nationalstatens
bekostnad. De bekräftar att omkring 80 procent av det danska
folketingets beslut baseras på olika EU-direktiv.
Ett annat exempel är att den förre tyske
presidenten Roman Herzog i Welt am Sonntag har ifrågasatt om
Tyskland längre kan kalla sig för en parlamentarisk demokrati då
mer än 80 procent av de lagar som införs i Tyskland kommer från
EU.
Lissabonfördraget innebär både en
utvidgning av EU:s makt att stifta lagar oberoende av svenska
folkets vilja och en ökning av unionens makt att begränsa vår
egen riksdags möjlighet att stifta lagar. Mera makt åt Bryssel;
det är den nya EU-grundlagen i ett nötskal.
En sådan maktförskjutning innebär en
allvarlig inskränkning av öppningsorden i vår grundlag. Där står
att ”All offentlig makt utgår från folket”. Skulle
Lissabonfördraget antas blir detta än mer bara tomma ord. En
stor del av makten i Sverige skulle då utgå från Bryssel och
kunna genomdrivas utan beaktande av svenska folkets mening.
GÖSTA TORSTENSSON
Kritiska
EU-fakta Nr 108 Maj 2008 |