Lissabonfördraget är inget värn mot framtida Vaxholmsdomar

”I dagens EU-fördrag finns inte något skydd för strejkrätten. I det förslag till nytt fördrag – det som kallas Lissabonfördraget – finns ett sådant skydd. Hade vi haft detta fördrag på plats hade sannolikt utgången i målet (dvs. Vaxholmsmålet) blivit en annan. Därför är det viktigt att Lissabonfördraget antas så fort som möjligt.”

Så skrev Erland Olausson, LO:s dåvarande vice ordförande, i LO-tidningen den 16 maj. Är det sant? Är det så att Lissabonfördraget, EU:s nya grundlag, innehåller det skydd för de svenska kollektivavtalen och den svenska konflikträtten som EU-anhängarna, bland annat Erland Olausson, lögnaktigt påstod att vi hade fått i det svenska medlemskapsavtalet?

Nej. På samma sätt som EU-förespråkarna i ledande positioner i fackföreningsrörelsen förde medlemmarna och löntagarna bakom ljuset inför folkomröstningen 1994, försöker de idag inbilla oss att Lissabonfördraget innebär ett värn för den av EU-domstolen skadeskjutna svenska arbetsmarknadsmodellen.

Det som LO-ledningen hänger upp sina förhoppningar på är att EU:s så kallade stadga om de grundläggande rättigheterna blir rättsligt bindande om och när Lissabonfördraget träder i kraft. I rättighetsstadgans artikel 28 med rubriken ”Förhandlingsrätt och rätt till kollektiva åtgärder”, kan vi läsa: ”Arbetstagare och arbetsgivare, eller deras respektive organisationer, har i enlighet med unionsrätten samt nationell lagstiftning och praxis rätt att förhandla och ingå kollektivavtal på lämpliga nivåer och att i händelse av intressekonflikter tillgripa kollektiva åtgärder för att försvara sina intressen, inbegripet strejk.”

Texten kanske låter som en bekräftelse av de fackliga EU-propagandisternas förmeningar, men det är enbart en chimär. Lissabonfördraget innebär i sak ingen förändring i förhållande till dagsläget.

LO-ledningen har därför fel när de påstår att Lissabonfördraget skulle förhindrat Vaxholmsdomen.

Snarare tvärtom.

Lissabonfördraget innebär att EU-domstolen även i formell mening får rätt att överpröva den svenska kollektivavtalsmodellen. I ingressen till rättighetsstadgan konstateras det att stadgan ska tolkas av unionens och medlemsstaternas domstolar. Svenska domstolar kan och ska begära förhandsbesked av EU-domstolen för att den ska bestämma innebörden i rättighetsstadgan och därmed bestämma ramarna för den svenska modellen på arbetsmarknaden.

De fackliga organisationernas första försvarslinje i Vaxholmsfallet var att Arbetsdomstolen inte skulle begära ett förhandsavgörande från EU-domstolen, eftersom ”rätten att reglera fackliga stridsåtgärder ligger kvar hos medlemsstaterna” såsom det formuleras i ett officiellt dokument från LO, Byggnads och Elektrikerförbundet med rubriken ”De fackliga organisationernas rättsliga argument i Lavalmålet”.

Lissabonfördraget går stick i stäv mot denna viktiga och riktiga principiella hållning.

Rättighetsstadgans artikel 28 erkänner rätten att ”tillgripa kollektiva åtgärder” för arbetstagarna eller deras organisationer ”i enlighet med unionsrätten samt nationell lagstiftning och praxis”.

Om Lissabonfördraget vinner laga kraft kan man därför inte längre hävda att arbetsrätten är en nationell angelägenhet. Beslutanderätten går förlorad till EU, närmare bestämt till de enväldiga och politiskt oansvariga juristerna i Luxemburg.

Lissabonfördraget innebär att den rättspraxis som EU-domstolen tillämpade i Vaxholmsdomen blir cementerad. I det av Lissabonfördraget reviderade Fördraget om Europeiska unionen anges det (artikel 6.1 tredje stycket) att rättighetsstadgan ska tolkas och tillämpas i enlighet med de allmänna bestämmelserna i stadgan och ”med vederbörlig hänsyn till de förklaringar som det hänvisas till i stadgan”.

I en förklaring till artikel 52 i stadgan, som handlar om rättigheternas räckvidd och tolkning, refereras det till EU-domstolens rättspraxis enligt följande: ”Det följer emellertid av en väl etablerad rättspraxis att dessa rättigheter kan begränsas, särskilt inom ramen för en gemensam organisation av marknaden [...]”

De rättigheter stadgan innehåller, till exempel rätten till kollektiva åtgärder i artikel 28, kan således, enligt förklaringen till artikel 52, begränsas med hänvisning till den inre marknaden med fri rörlighet för varor, kapital, tjänster och arbetskraft. Det vill säga precis det EU-domstolen gjorde i Vaxholmsfallet.

Att säga ja till Lissabonfördraget är att säga ja till Vaxholmsdomen, även om LO:s styrelse försöker inbilla oss något annat.

GÖSTA TORSTENSSON

Kritiska EU-fakta nr 110  September 2008

 

 

För det första:

Rättighetsstadgan tillför inte en enda ny rättighet till EU:s medlemsländer. Redan i det första förslaget till konstitution för EU, som röstades ned i Frankrike och Holland, gjordes det helt klart att stadgan inte handlar om att garantera allmänna rättigheter för EU:s medborgare utan att den bara kan tillämpas på EU:s egna institutioners beslut och när medlemsstaterna tillämpar EU-rätten. ”Bestämmelserna i denna stadga riktar sig […] till unionens institutioner, organ och byråer samt till medlemsstaterna endast när dessa tillämpar unionsrätten.” (Artikel 51.1)

I det nya Lissabonfördraget, som ersätter den nedröstade EU-konstitutionen, har rättighetsstadgan lyfts ur fördragstexten och bifogats fördraget i form av ett protokoll. Även om protokollet är juridiskt bindande, klargörs det återigen att stadgan inte tillför några nya rättigheter eller principer för medlemsländerna. I protokollet om Polens och Storbritanniens tillämpning av rättighetsstadgan konstateras att ”stadgan bekräftar de rättigheter, friheter och principer som erkänns inom unionen och gör dem mer synliga, dock utan att skapa några nya rättigheter eller principer”.

 

För det andra:

Såväl den svenska regeringen som de fackliga organisationerna åberopade i sina skriftliga och muntliga yttranden under förhandlingen i EU-domstolen artikel 28 i EU:s rättighetsstadga som argument för att domstolen skulle väga rätten att vidta fackliga stridsåtgärder tyngre än den fria rörligheten för tjänster och därmed avgöra Vaxholmsmålet till de fackliga organisationernas fördel.

Så här heter det i det skriftliga yttrande som regeringen, företrädd av departementsrådet Anders Kruse, lämnade in till EU-domstolen den 30 januari 2006: ”Rätten till stridsåtgärder och rätten att förhandla och sluta kollektivavtal är erkända av Europeiska unionen som en grundläggande rättighet. Enligt artikel 28 i Europeiska Unionens stadga om de grundläggande rättigheterna har arbetstagare och arbetsgivare, eller deras respektive organisationer, i enlighet med gemenskapsrätten samt nationell lagstiftning och praxis rätt att förhandla och ingå kollektivavtal på lämpliga nivåer och att i händelse av intressekonflikter tillgripa kollektiva åtgärder för att försvars sina intressen, inbegripit strejk” (punkt 59).

 

För det tredje:

Ett skriftligt svar från den svenska EU-kommissionären Margot Wallström på en fråga som vänsterpartiets EU-parlamentariker Eva-Britt Svensson ställt till EU-kommissionen visar att Lissabonfördraget inte ändrar någonting i sak.

”När det gäller förhållandet mellan grundläggande rättigheter och de fyra grundläggande friheterna (fri rörlighet för personer, varor, tjänster och kapital) har EG-domstolen utvecklat tydliga principer. Kommissionen anser att denna rättspraxis inte på något sätt kommer att påverkas genom att stadgan görs juridiskt bindande.”

I ett svar från kommissionären med ansvar för den inre marknaden Charlie McCreevy på en annan fråga från Eva-Britt Svensson sägs det bland annat att ”fackföreningarna kan fortsätta att vidta fackliga stridsåtgärder förutsatt att dessa motiveras av legitima mål […] samt är ändamålsenliga och proportionella […] Det är i sista hand de nationella domstolarna som ska avgöra”.

EU-kommissionärernas svar ger inte något som helst stöd för påståendet att Lissabonfördraget där EU:s rättighetsstadga ingår skulle skydda konflikträtten mot framtida domar som den i Vaxholmsfallet. (Charlie McCreevy var för övrigt den kommissionär som öppet stödde det lettiska företaget i Vaxholmsmålet under ett Stockholmsbesök i oktober 2005.)

 

För det fjärde:

De flesta bestämmelserna i rättighetsstadgan är formulerade på ett generellt sätt, eller luddigt om man så vill, och lämnar därmed i stor utsträckning till den framtida rättstillämpningen att närmare konkretisera innehållet i dem. Ett exempel är att det i olika artiklar hänvisas både till unionsrätten och nationella lagar och praxis. Ett annat exempel är att det slås fast att stadgan enbart riktar sig till EU:s institutioner, och till medlemsländerna när dessa tillämpar unionsrätten.

Det är idag svårt att veta vilka politiska konsekvenser rättighetsstadgan kommer att få och hur den konkret kommer att påverka den svenska arbetsmarknadsmodellen. Vad vi vet är att det inte är regeringen eller riksdagen som avgör detta, utan juristerna i EU-domstolen om Lissabonfördraget träder i kraft.

”Det materiella innehållet i stadgans rättigheter kan komma att påverkas av framtida praxis från EU-domstolen och denna praxis kan därigenom få betydelse för tillämpningen av unionsrätten i Sverige”, skriver regeringen i sin promemoria om Lissabonfördraget (Ds 2007:48, sida 120).

För det femte:

Att rättighetsstadgan blir juridiskt bindande har ingen egentlig betydelse för EU:s domstol i Luxemburg. I regeringens promemoria om Lissabonfördraget (Ds 2007:48])konstaterar att ”EG-domstolen tillämpar redan motsvarande rättighetsskydd som i stadgan i sin rättspraxis.” Att så är fallet framgår med all önskvärd tydlighet i Vaxholmsdomen. EU-domstolen slår fast, bland annat med hänvisning till EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna, att rätten att vidta fackliga stridsåtgärder redan idag är en grundläggande rättighet i EU-rätten.

Men enligt förhandsavgörandet i Vaxholmsmålet ”kan det för utövandet av denna rättighet icke desto mindre gälla vissa begränsningar”. EU-domstolen konstaterar att de svenska fackens blockad var ett hinder för friheten att erbjuda tjänster på EU:s inre marknad. Så här formulerar sig juristerna: ”Denna rätt att vidta stridsåtgärder kan göra det mindre lockande och till om svårare för nämnda företag att utföra bygg- och anläggningsarbeten i Sverige och den utgör därmed en inskränkning i friheten att tillhandahålla tjänster…”

 

Tillbaka eller Startsidan