nejtilleu_logga  Folkrörelsen Nej till EU 

Euroländernas finanspakt innebär nyliberal högerpolitik

 

I en promemoria från finansdepartementet [Ds 2012:30]föreslår regeringen Reinfeldt att Sverige ska ratificera den finanspakt som euroländerna beslutade om den 2 mars 2012. Formellt heter finanspakten ”Fördrag om stabilitet, samordning och styrning inom Ekonomiska och monetära unionen”.

Konkret innebär euroländernas finanspakten fem saker:

För det första; ett lands budgetunderskott – det så kallade strukturella budgetunderskottet – får inte överstiga 0,5 procent av BNP. EU-kommissionen ska kontrollera euroländernas budgetar så att de följer reglerna och underkänna budgetar om de har för stora underskott. Om det strukturella underskottet [ett underskott som inte beror på konjunkturen] i medlemsländerna statsbudgetar överstiger 0,5 procent av BNP kan de dömas till böter på upp till 1 procent av BNP. Böterna ska gå till den permanenta krisfonden ESM.

För det andra; en ”korrigeringsmekanism” ska införas i ländernas lag som automatiskt åtgärdar för stora underskott. Eller som det står i fördragstexten: ”En automatisk mekanism för vidtagande av korrigerande åtgärder”. I fördragstexten konstareras det att euroländernas förmåga att ”tvinga en medlemsstat att minska det eventuella underskott som konstateras” med finanspakten ”stärks påtagligt”.

För det tredje; statsskulden får vara högst 60 procent av BNP. I fördragstexten erinrar man om ”skyldigheten för de fördragsslutande parterna vars skuldsättning i offentliga sektorn överstiger referensvärdet på 60 % att minska den överstigande delen med en genomsnittlig takt på en tjugondel per år som riktmärke”.

För det fjärde; euroländerna blir skyldiga att skriva in kravet på budgetbalans i sin lagstiftning, helst av ”konstitutionell karaktär”. Om länderna inte lagfäster budgetkraven kan de hamna inför EU-domstolen och dömas till böter på upp till 0,1 procent av BNP. Böterna ska gå till den permanenta krisfonden ESM. [För att ett euroland ska kunna få stöd ur ESM i framtiden måste det ha förbudit sig finanspaktens regler.]

För det femte; finanspakten innebär att man inrättar en ny institution, Eurotoppmötet, med en särskild ordförande. Eurotoppmöten ska hållas minst två gånger om året. ”Eurotoppmötets ordförande ska ansvara för förberedelserna inför och kontinuiteten i eurotoppmötena, i nära samarbete med Europeiska kommissionens ordförande. Eurogruppen [dvs. Euroländernas finansministrar, min anmärkning] ska vara det organ som ska ha i uppgift att förbereda och följa upp eurotoppmötena och dess ordförande kan inbjudas att delta i sådana möten för detta ändamål”, slås det fast i artikel 12.4.

Finanspakten är ett mellanstatligt avtal [fördrag] mellan de 17 euroländerna som formellt ligger utanför EU. Övriga EU-länder kan ansluta sig frivilligt [det har alla gjort förutom Storbritannien och Tjeckien]. Innan finanspakten träder i kraft ska den ratificeras/godkännas av ”de fördragsslutande parterna i enlighet med deras respektive konstitutionella bestämmelser.

Finanspakten ska träda i kraft den 1 januari 2013 ”förutsatt att tolv fördragsslutande parter som har euron som valuta” då har godkänt den i sina nationella parlament. Pakten ska tillämpas från och med den dag den träder i kraft ”på de fördragsslutande parter som har euron som valuta vilka har ratificerat fördraget”. De enskilda euroländerna har således ingen vetorätt.

När Tyskland och Frankrike presenterade förslaget i december 2011 krävde de en ändring av Lissabonfördraget, EU:s grundlagar, men Storbritannien satte sig på tvären. Under förhandlingar som följde på toppmötet i december fram till toppmötet i mars fanns det 5-6 avtalsutkast som var hemligstämplade. Förhandlingarna skedde utan någon som helt offentlig insyn. Resultatet blev ett mellanstatligt avtal modell Schengenavtalet.

I finanspaktens ingress står det att ”stats- och regeringscheferna i euroområdets medlemsstater och andra medlemsstater i Europeiska unionen har som målsättning att så snart som möjligt införliva bestämmelserna i detta fördrag i de fördrag på vilka Europeiska unionens grundas”.

I artikel 16 slås det fast att ”inom högst fem år efter att detta fördrag har trätt i kraft” ska euroländerna genomföra en utvärdering i syfte att ”införliva innehållet i det här fördraget inom Europeiska unionens rättsliga ram”.

Sedan eurokrisen bröt ut våren 2010 har EU haft 14 formella toppmöten [enligt Lissabonfördraget ska Europeiska rådet ”sammanträda två gånger per halvår efter kallelse av sin ordförande”, EU-fördraget artikel 15.3]. Vid dessa möten har stats- och regeringscheferna beslutat om bland annat Europeiska planeringsterminen, Europakten/Europluspakten, Reviderad stabilitets- och tillväxtpakt [6-sexpacken] samt de så kallade räddningsfonderna, den tillfälliga EFSF och den permanenta ESM, som är villkorade med ”ekonomiska anpassningsprogram”.

Som grädde på moset kommer euroländernas finanspakt, åtstramningspakt eller nedskärningspakt, om man så vill.

GÖSTA TORSTENSSON

 

Kritiska EU-fakta nr 127 sept 2012