Finanspakten är ett väntrum för blivande euromedlemmar
I en promemoria från finansdepartementet [Ds 2012:30]föreslår
regeringen Reinfeldt att Sverige ska ansluta sig till den
finanspakt, ”Fördrag om stabilitet, samordning och styrning inom
Ekonomiska och monetära unionen”, som euroländerna antog den 2
mars 2012.
För att Sverige ska anslutas till euroländernas finanspakt har
Socialdemokraterna ställt fyra krav:
■ Finanspakten får inte medföra att Sverige överlämnar någon
beslutanderätt från riksdagen om det finanspolitiska ramverket.
■ Sverige måste ha tillträde
till euroländernas toppmöten där finanspakten behandlas.
■ Det måste finnas tydlig
respekt för arbetsmarknadens parter i avtalet.
■ Och allt det ska gälla även om
finanspakten i framtiden blir en del av EU:s grundlag.
Sverige och andra EU-länder som inte har euro kan ansluta sig
till finanspakten. Icke-euroländer som ansluter sig till pakten
blir inte bundna av budgetreglerna, om de inte själva vill.
I fördragstextens ingress står det att ”länder med undantag”
[dvs. EU-länder som inte är kvalificerade att delta i EMU:s
tredje steg med överstatlig valuta och centralbank, typ Sverige]
”endast kan vara bundna av de bestämmelser i avdelningarna III
och IV i detta fördrag som de förklarar sin avsikt att vara
bundna av då de deponerar sitt ratifikationsdokument eller vid
en senare tidpunkt”.
Och i fördragets artikel 14 slås det fast att ”de
fördragsslutande parter som är medlemsstater med undantag” ska
finanspakten ”tillämpas från och med den dag då beslutet om
upphävande av detta undantag får verkan, om inte den berörda
fördragsslutande parten förklarar sin avsikt att vid en tidigare
tidpunkt vara bunden av alla eller delar av bestämmelserna i
avdelningarna III och IV i det här fördraget”.
Enligt Fredrik Reinfeldt har finanspaktens budgetrestriktioner
ingen ”legal verkan för Sverige”. Men enligt brittiska The
Telegraph sade Tysklands förbundskansler Angela Merkel efter
förhandlingarna att ”skuldbegränsningarna kommer att vara
juridiskt bindande för de 25 undertecknarna. Några överträdelser
kommer inte att vara möjliga”. Och webbtidningen EU Observer
rapporterar att även undertecknare av finanspakten som inte
infört euron, typ Sverige, kan bötfällas av EU-domstolen för
regelbrott.
Det finns inga garantier för arbetsrätten. I finanspaktens
ingress står det att de fördragsslutande parterna ”beaktar
behovet att vid genomförandet av detta fördrag respektera den
särskilda roll som tillkommer arbetsmarkandens parter i enlighet
med varje fördragsslutande parts lagstiftning eller nationella
system”.
Finanspakten bygger vidare på den så kallade europluspakt som
euroområdets stats- och regeringschefer antog den 24-25 mars
2011 och som övriga EU-länder förutom Storbritannien, Tjeckien,
Ungern och Sverige anslöt sig till.
I europluspakten förbinder sig de deltagande staterna för att
”främja konkurrenskraften” att ”säkerställa att
kostnadsutvecklingen ligger i linje med produktiviteten”, att
”se över lönesättningsarrangemangen och vid behov
centraliseringsgraden i förhandlingsprocessen samt
indexeringsmekanismer”, samt att hålla tillbaka lönerna i
offentlig sektor, eller som EU-byråkraterna skriver ”säkerställa
att löneavtalen i den offentliga sektorn stöder insatserna för
konkurrenskraft i den privata sektorn”. Vidare ska de deltagande
medlemsstaterna genomföra reformer som ska öka flexibiliteten på
arbetsmarknaden [flexicurity], genomföra skattereformer så att
”arbete lönar sig”, samt vidta åtgärder för att ”främja
företagsklimatet” genom att ”minska byråkratin och förbättra
regelverket” för företagen. Man ska genomföra en ”anpassning av
pensionsvillkoren”, dvs. lägre pensioner och höjd pensionsålder,
samt genomföra ”begränsning av förtidspensionssystemen”.
LO, TCO och Socialdemokraterna motsatte sig en svensk anslutning
till europluspakten, vilket tvingade Fredrik Reinfeldt att hålla
Sverige utanför.
”Jag angav att det finns en oro i Sverige för påverkan av vår
lönebildning och för social dumpning,”, sade statsminister
Reinfeldt under toppmötet.
Ett av kraven som socialdemokraterna ställer är att deltagande i
finanspakten inte ska innebära en bakväg in i EMU för Sverige.
Enligt Lissabonfördraget är alla EU-länder förpliktigade att gå
med i euron utom Storbritannien och Danmark, som har undantag
inskrivna i fördraget.
Sverige försökte förhandla till sig ett sådant undantag i
medlemskapsförhandlingarna före inträdet i EU 1995, men fick nej
från dåvarande EU-länderna.
Men juridiskt sett har Sverige kunnat stå utanför euron eftersom
Sverige har valt att inte uppfylla ett av inträdeskraven: Den
svenska kronan har inte knutits till EU:s växelkursmekanism ERM
och uppfyller därmed inte EU:s krav på stabil växelkurs. Och
fördraget kräver ERM-deltagande i två år för att ett land ska
kvalificera sig [samt lågt budgetunderskott, låg statsskuld och
låg lång ränta].
”För att undanröja alla tvivel måste det svenska undantaget från
euron bli juridiskt hållbart och inte vila på EU:s goda vilja”,
säger LO-förbunden 6F i ett gemensamt uttalande. [6F består av
Transport, Byggnads, Elektrikerna, Målarna, Seko och
Fastighets.]
Socialdemokraterna och högeralliansen menar att vi ska gå med i
euroländernas finanspakt för att kunna ”påverka”. Vi ska alltså
ge ifrån oss makt över finanspolitiken till Bryssel för att
sedan hoppas kunna påverka den där? Blir inte inflytandet större
om makten ligger kvar i riksdagen? Eller är det så att Reinfeldt
inbillar sig att han, om riksdagen säger ja till euroländernas
finanspakt, kommer att få vara med när Tysklands förbundskansler
och Frankrikes president träffas hand innan EU-toppmötena och
gör upp om alla viktiga beslut?
En annan variant på samma bedrägliga tema är att Sverige måste
gå med i finanspakten för att ”inte tappa” inflytande inom EU.
Men man kan inte ”tappa” ett inflytande man inte har. Sverige
varken har – eller bör få – något inflytande över eurosamarbetet
och den framväxande gemensamma finanspolitiken inom eurogruppen,
av det enkla skälet att vi har valt att stå utanför euron. Det
valet grundades bland annat just på farhågan att makten över vår
ekonomiska politik skulle flyttas till Bryssel.
Det enda Sverige tjänar på finanspakten är att Fredrik Reinfeldt
får sitta med som åhörare på ett av Eurotoppmötena per år.
Samtidigt är det så att alla EU:s medlemsländer [även
Storbritannien och Tjeckien som säger nej till finanspakten] ska
bli informerade om vad som beslutas på Eurotoppmötena.
GÖSTA TORSTENSON
Kritiska EU-fakta nr 127 sept 2012