nejtilleu_logga  Folkrörelsen Nej till EU 

20 år med EU – kräv en ny folkomröstningt

 

 I folkomröstningen den 13 november 1994 röstade en knapp majoritet ja till att Sverige skulle bli medlem i EU. In i det sista var ut-gången oviss, men efter det att Carl Bildt (m) och Ingvar Karlsson (s) satt sig i TV-rutan och försäkrat att en mängd frågor som arbetsrätt och kollektivavtal, välfärdssystem, valuta, neutralitet och alliansfrihet, offentlighetsprincip, alkohol-monopol, regionalpolitik, gränskontroll med mera inte skulle påverkas av medlemskapet svängde opinionen över till EU-elitens fördel.


EU-förespråkarna gav också sken av att Sverige med sin medlemsansökan och förhandlingar skulle ”förändra EU” och ”påverka EU med vårt synsätt på många områden”.
Resultatet av EU-förhandlingarna presenterades som en total svensk ”seger”, men var i själva verket en kapitulation från Sveriges sida. EUs chefsförhandlare Hans van den Broek sammanfattade i mars 1994 resultatet av förhandlingarna med följande ord: ”De tillträdande länderna har utan permanenta undantag accepterat detta (EU:s) regelverk inklusive Unionsfördraget. De har inte bara bekräftat och godkänt våra fördragstexter och lagar, utan också de mål och målsättningar som vi själva har fastställt för kommande år.”


 Sverige accepterade rakt av Unionsfördraget med dess mål och målsättningar, som då var Maastrichtfördraget från 1992, som senare har byggts på med ännu mera överstatlighet i Amsterdamsfördraget 1999, Nicefördraget 2001 och senast Lissabonfördraget 2009. Det stora sveket var att förhandlingarna inte handlade om EU:s ideologi och grundläggande värderingar utan med Van den Broeks ord har ansökarländerna ”beviljats tekniska anpassningar, övergångsperioder och nödvändiga justeringar med hänsyn tagen till deras specifika problem”.


I anslutningsavtalet infördes en formulering som syftade tillbaka till en speciell deklaration i Maastrichtfördraget i största möjliga utsträckning inte skulle använda sig av vetorätten. Unionen och ansökarländerna är överens om att ”De nya medlemsstaterna vid anslutningen fullständigt och förbehållslöst skall anamma alla de mål som fördraget har, de bestämmelser som finns i dess avdelning V samt de relevanta förklaringarna som är fogade till detta”.


Avdelningen V i citatet syftar till EU:s gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik för vilket veto gällde 1994 och ännu idag. Sveriges chefsförhandlare Ulf Dinkelspiel svalde redan när förhandlingarna började målet att EU skall ha en gemensam utrikes- och säkerhetspolitik: ”Vi avser inte hindra den Europeiska Unionens utveckling på vägen mot detta mål”. Därmed förpassades den klassiska svenska säkerhetspolitiska hållningen ”Alliansfrihet i fred syftande till ne-tralitet i krig” till historiens sophög.


Idag har Sverige inte längre en självständig utrikespolitik, EU:s och Natos säkerhets- och försvarspolitik går hand i hand, och genom det värdlandsavtal som den tidigare alliansregeringen och nuvarande minoritetsregeringen i augusti ställt sig bakom är Sverige bara ett halmstrå från att vara en fullvärdig medlem i Nato.

EU-rätten uppfattas ofta som komplex och med rätta som svåröverskådlig för gemene man. Men ifrån en ideologisk utgångspunkt är det enkelt att säga nej till EU. EU:s fyra grundsatser är fri rörlighet för varor, tjänster, kapital och personer samtidigt som konkurrensen inte får vara snedvriden. Detta är grundlagsfäst marknadsliberal politik. Någon annan ekonomisk politik är inte tillåten.


Denna politik har praktisk taget suddat ut alla ideologiska skillnader mellan de traditionella partierna. Särskilt tragiskt är att socialdemokratiska partier i EU inklusive i Sverige har gett upp all social inriktad keynesiansk politik. Följsamhet och mer eller mindre total anpassning till den marknadsliberala EU-rätten har lett till ett ökande politikerförakt och framväxten av ”bruna” partier inom hela EU. Detta är en farlig utveckling. Folkrörelsen Nej till EU kräver en ny folkomröstning om medlemskapet i EU.

 

Jan-Erik Gustafsson

Kritiska EU-fakta nr 136 november 2014