Flerdubbla budskap i säkerhetspolitiken
EU militariseras och svenska fredsstyrkor
dirigeras av NATO. Vapenindustrin går över gränserna och
inleder samarbete med storföretag i andra EU-länder. Sveriges
neutralitet och alliansfrihet gungar, konstaterar Ingela Mårtensson,
förste vice ordförande i Folkrörelsen Nej till EU, och författaren
och samhällsdebattören Ingrid Segerstedt Wiberg.
Sveriges säkerhetspolitik har ändrats
radikalt under 90-talet. Tidigare var neutralitetspolitiken självskriven
och kunde inte ifrågasättas. Nu ska neutralitetsbegreppet bort
ur säkerhetspolitiken för den har inte varit i överensstämmelse
med det faktiska läget på flera år, enligt utrikes- minister
Anna Lindh. Allt sker i en rasande fart utan någon egentlig
debatt.
Inför folkomröstningen bedyrade, bl.a.
Pierre Schori, att neutralitetspolitiken inte skulle rubbas av
ett medlemskap i EU. Det hade vi garantier för genom dubbla
vetorätt- er. I höstens budgetförslag till riksdagen skrev
regeringen: ”Sveriges militära alliansfrihet, som syftar till
att vårt land ska kunna vara neutralt i händelse av krig i vårt
närområde, består.”
TVÅ MÅNADER SENARE säger statsministern
i en intervju i Financial Times, att neutralitet inte längre är
ett relevant begrepp, då det inte finns två supermakter, som
står mot varandra. Det är ganska många år sedan
Warszawapakten försvann, så varför detta plötsliga utspel?
I november hade utrikesdepartementet ett
informationsmöte om det svenska ordförandeskapet i EU:s
ministerråd. Inbjudna var de frivilliga organisationer som fått
projektbidrag för information om EU. UD-tjänste- männen
informerade bl.a. om att Sverige beslutat prioritera tre E som
ordförande: Employment (sysselsättning), Enlargement
(utvidgning) och Environment (miljö). Men så berättade man,
att Anna Lindh lagt till ett fjärde E nämligen
”Entusiasm”!
Samma dag pågick en konferens i riksdagen
om ordförandeskapet anordnad av Utrikespolitiska institutet i
samarbete med TEPSA (en belgisk organisation för europa-
studier) samt EU-kommissionen, EU-parlamentet och riksdagen. Där
redogjorde Sven- Olof Pettersson, UD, för de svenska
prioriteringarna. Han nämnde också ett fjärde E, men då
hette det ”ESDP”, europeisk säkerhets- och försvarspolitik!
Detta är symptomatiskt för hur man från
regeringens sida går ut med dubbla budskap.
Till folkets valda representanter i
riksdagen säger man att neutralitetspolitiken består och till
Financial Times, säger statsministern att neutraliteten är
irrelevant. Till folket säger man att ordförandeskapet handlar
om entusiasm och för EU-byråkrater och EU- politiker berättar
man om Sveriges ambition att utveckla den europeiska försvars-
och säkerhetspolitiken.
STATSMINISTERN OCH utrikesministern vill göra
ett nummer av att Sverige inte accepterar försvarsgarantier,
dvs. att vi inte förbinder oss att försvara något annat land,
som hamnar i krig. Detta kallas numera militär alliansfrihet. Däremot
har man uppenbarligen inga betänkligheter att delta även i
rent anfallskrig, då EU:s intressen talar för det.
Regeringen försöker göra gällande att
det handlar om krishantering, något som Sverige traditionellt
deltagit i genom att medverka i FN:s fredsbevarande insatser.
Efter toppmötet i Köln 1999 då det
beslutades om gemensamma styrkor, sa reger- ingen att det
handlade om minröjning! Detta är flagranta exempel på hur man
försöker vilseleda medborgarna.
Den nye överbefälhavaren Johan Hederstedt
har t.ex. påpekat att det finns en gråzon mellan krishantering
och krig. Vad ska svenska soldater göra i en EU-armé under
NATO-befäl om krishanteringen övergår i krig? När han försökte
ta upp frågan om politiska riktlinjer för detta, så blev han
tillbakavisad. Den militära styrka som EU nu håller på att
bygga upp är något helt annat än FN:s fredsbevarande styrkor.
Nu handlar det om såväl fredsbevarande som
”fredsframtvingande insatser” med militära insatsstyrkor.
Sverige har lovat att bidra med 1.900 man samt pansarvagnar, ubåtar,
Jasplan, m.m.
De som talar sig varma för Europeiska
unionen gör det oftast utifrån att den är ett fredsprojekt.
Men hur rimmar det med att Europa militariseras genom satsning på
en gemensam armé och inte minst genom en samordning och förstärkning
av vapenindustrin?
Försvarsminister Björn von Sydow har
skrivit under det så kallade LOI-avtalet tillsammans med NATO-länderna
Frankrike, Italien, Storbritannien och Tyskland om samordning av
krigsmaterielproduktion och vapenleveranser. LOI-avtalet ska
”bidra till uppbyggnaden av en gemensam europeisk säkerhets-
och försvarspolitik”.
EU ÄR INGET FREDSPROJEKT. EU är på väg
att utvecklas till en superstat, som har ambitionen att
konkurrera med den för närvarande enda supermakten USA. EU ska
kunna agera militärt för att bevaka egna intressen i världen.
Man talar om att det gäller att skydda mänskliga rättigheter
i samarbete med NATO.
Sverige framhåller att det ska vara på
FN- mandat. När det gällde NATO:s bombningar i Jugoslavien, så
fanns inget sådant mandat, men Sverige tog inte avstånd från
den insatsen.
De svenska militärer, som ingår i EU:s
militära stab lyder inte under den svenske överbefälhavaren.
Samtidigt urholkas vetorätten alltmer på det säkerhetspolitiska
området. Hur ska Sverige kunna hävda att man fortfarande är
militärt alliansfritt?
Det senaste förslaget från regeringens
sida är att tillsammans med riksdagspartierna se över
formuleringen om neutralitet och militär alliansfrihet.
Tidigare ansågs det viktigt att säkerhetspolitiken skulle vara
stabil och långsiktig för att vara förtroendeingivande. I dag
råder motsatsen.
I EN DEMOKRATI ÄR LANDETS försvars- och säkerhetspolitik
till för att skydda medborgarna och politiken måste vara förankrad
hos folket. Nu pågår för fullt en utveckling av EU:s
gemensamma säkerhets- och försvars- politik och Sveriges
snabba kursförändring är en fråga om anpassning. Sverige
vill till och med vara drivande när det gäller att verkställa
fattade beslut om en EU-armé för att kunna visa sig vara en
effektiv ordförande.
Har regeringen glömt bort medborgarna? Ska
de inte få kunskap om de tilltänkta förändringarna av den
svenska säkerhetspolitiken? Ska inte folket ha ett ord med i
laget?
INGELA MÅRTENSSON
INGRID SEGERSTEDT WIBERG
Kritiska EU-fakta Nr 68 Februari
2001
|