Efter Nice: Nu ska EU bli en
superstat
I början av mars,
bara tio dagar efter att Nicefördraget undertecknades, kastade
sig EU:s politiska ledare in i nästa framtidsdiskussion om den
europeiska unionens utveckling . Det kallas ”post Nice
processen” och inleddes officiellt vid en frågestund på den
så kallade Europaskolan i Bryssel. Stora allmänna frågor
besvarades ordrikt men oprecist. På podiet fanns statsminister
Göran Persson tillsammans med Belgiens premiärminister Guy
Verhofstadt och Romano Prodi, EU-kommissionens ordförande.
Uppdraget att öppna den nu inledda framtidsdebatten är den
sista punkten i Nicefördraget. Processen ska 2004 landa i en ny
förhandling om ett nytt fördrag. Bland annat följande frågor
ska behandlas i diskussionen:
- En uppgift är att åstadkomma en tydligare maktdelning
mellan EU och
medlemsstaterna.
- En andra fråga är statusen för stadgan om
medborgarnas
grundläggande rättigheter.
-
En förenkling av fördragen för att göra dessa enklare och
lättare att
förstå utan att deras innebörd ändras.
-
En fjärde fråga som ska tas upp är vilken roll de
nationella parlamenten
ska ha i EU-strukturen.
Uppdraget från Nice
är luddigt formulerat. Den svenska och belgiska regeringen ska
uppmuntra ”omfattande diskussioner med alla berörda parter: företrädare
för nationella parlament och för den allmänna opinionen,
politiska och ekonomiska grupper och grupper från
universiteten, företrädare för det civila samhället”.
Dessutom ska ett dussintal länder som nu förhandlar om
EU-medlemskap också knytas till processen.
Vid toppmötet i Göteborg i juni ska en första rapport
presenteras. Vid toppmötet i Laeken/Bryssel i december ska
stats- och regeringscheferna anta en förklaring om fortsättningen
av processen under 2002-2003. Slutligen kommer en ny
regeringskonferens att sammankallas 2004 för att behandla
diskuterade frågor.
Den svenska regeringen grubblar nu, tillsammans med den
belgiska, över hur uppdraget från Nice ska omsättas i
praktisk handling.
Ett mer omaka par än statsminister Göran Persson och den
belgiske premiärminister Guy Verhofstadt kan man knappt tänka
sig när det gäller EU-frågor.
Guy Verhofstadt är
en brinnande federalist. Den inställningen delar han för övrigt
med både EU-kommissionen och EU-parlamentet. Verhofstadt gör
ingen hemlighet av att han vill ha en väl sammansvetsad
federation av medlemsländerna. ”Väljer vi istället den
mellanstatliga samarbetsmodellen för EU:s 28 medlemsländer är
jag rädd för att vi får ett ’direktorat’ med en virtuell
regering som styrs av ett antal större medlemsländer. I det
mellanstatliga samarbetet krävs enhällighet vilket leder till
impotens och obeslutsamhet.” Verhofstadt stöttas i detta
resonemang av främst Tyskland, Italien, Holland och Luxemburg
som alla vill göra en kraftig förstärkning av den överstatliga
”gemenskapsmodellen” med en stark EU-kommission som
drivkraft.
Göran Persson tog i ett tal i höstas direkt avstånd från
visionen av ett mer federalt EU: ”En europeisk federation med
president och regering och regelrätt konstitution skulle förvisso
underlätta utkrävandet av ansvar, men priset skulle bli högt.
Avståndet skulle öka än mer mellan väljare och valda.”
Istället vill han ge en starkare roll åt ministerrådet, där
representanter för medlemsländernas regeringar sitter: ”Jag
förespråkar att rådet stärks. Det är där den bästa och närmaste
kopplingen till medborgarna i medlemsländerna finns.”
Persson tycker också
att EU oftare ska använda sig av mellanstatliga
samarbetsformer, där medlemsländerna sätter upp gemensamma mål
utan att formellt anta överstatliga regler. Han får stöd för
denna uppfattning i EU:s framtidsdebatt från britterna som gör
allt för att EU ska förbli en ”union av demokratiska länder
och inte en övernationell superstat”.
Göran Persson, liksom Tony Blair, menar säkert allvar med
sin kritiska hållning till den föreslagna federaliseringen av
EU. Men det räcker inte med ord. Om Persson vore konsekvent
borde Sverige avvisa Nicefördraget. Men, som så ofta i
EU-sammanhang, säger regeringen en sak och handlar tvärtom. I
slutförhandlingarna i Nice sade Göran Persson bara nej i två
frågor; förslag som skulle innebär mindre än en kommissionär
per medlemsland, samt förslag till att avskaffa vetorätten i
skattefrågor.
Nicefördraget medför,
stick i stäv med Göran Perssons uttalade visioner, att mer
makt flyttas från de nationella demokratierna till de överstatliga
och/eller federala unionsorganen. EU tar ytterligare steg i överstatlig
och federal riktning genom utvidgning av området för
majoritetsbeslut, mer proportionell fördelning av rösterna i
ministerrådet och platserna i parlamentet. Nicefördraget innebär
en systematisk försvagning av de små ländernas relativa
styrka i EU-organen till förmån för de stora. Allvarligast är
att vetorätten, som är en livboj för de små medlemsstaterna,
urholkas alltmer. Därmed ökar överstatens förmåga att köra
över medlemsstaternas demokratier. Lättviktiga medlemsstater
som Sverige får försämrade möjligheter att undvika att bli
tillplattade när EU:s tungviktare sätter makt bakom orden.
GÖSTA
TORSTENSSON
Kritiska EU-fakta Nr 69 Maj 2001
|