Att
binda upp EU vid en
preciserad tidtabell för utvidgningen var Sveriges främsta mål med toppmötet i
Göteborg. Det misslyckades. Göran Persson fick nöja sig med en lite mer preciserad
tidtabell. Den säger att medlemskapsförhandlingarna med de bäst förberedda av de tolv
kandidatländerna ska avslutas nästa år, så att dessa länder ska kunna delta i valet
till EU-parlamentet i juni 2004.
Göran Persson säger
sig likafullt vara nöjd. Men nöjda är också de länder som inte vill spika något
datum för utvidgningen främst Tyskland och Frankrike.
Förbundskansler
Gerhard Schröder betonade flera gånger att det handlar om ett mål och att
den formulering som antogs inte är särskilt bindande.
Frankrikes
premiärminister Lionel Jospin använde sig av luddiga formuleringar som att toppmötet
fixerat en horisont liksom en möjlig avslutning av
förhandlingarna år 2002.
Det går
också att
ifrågasätta om skrivningarna är så nya som den svenska regeringen påstår.
Toppmötet i Nice sa
att EU självt ska vara redo att i slutet av 2002 välkomna nya länder med målet att de
ska kunna delta i valet 2004. Det som går ett steg längre i Göteborg är att det här
också sägs att det bör vara möjligt att 2002 förhandla färdigt med länder som är
redo.
Å andra sidan fanns
redan i Nice en hänvisning till en färdplan EU-kommissionen gjort upp.
Den går ut på att
nuvarande medlemsländer senast till sommaren 2002 ska ha enats om gemensamma positioner i
de frågor som återstår av förhandlingarna, vilka sedan ska sys ihop med de mest
avancerade länderna under hösten samma år.
Samma sak uttrycks
tydligare i Göteborg, men slutsatserna härifrån är likväl fulla av villkor som måste
uppfyllas samt av förmildrande ord som bör och mål. Något
bindande datum blev det däremot inte, vilket var Sveriges ursprungliga mål.
Regeringen
ville kröna sitt
halvår som EU-ordförande med ett politiskt genombrott i EU:s
utvidgningsförhandlingar. Men vad är egentligen ett politiskt genombrott?
Svaret är att ingen riktigt vet. Denna ovisshet är dock praktisk eftersom den skapat
goda möjligheter för regeringen att flytta ribban, vilket man också gjort. Nedåt.
För det är stora
skillnader mellan de uttalanden Göran Persson gjorde när han ännu stod i startblocken
inför ordförandeskapet och de som han gör när han nu passerat
mållinjen.
Då, i december,
talade Göran Persson morskt om att små, välartade kandidatländer som klarat sin
EU-anpassning på hemmaplan också skall få förhandla färdigt under vårt
ordförandeskap. Det hade varit ett politiskt genombrott som hette duga. Men
statsministern hade också andra idéer om vad som kunde klassas som genombrott. Det kunde
vara att lägga fast en detaljerad tidsplan för utvidgningen. Eller att inleda
förhandlingar om alla förhandlingskapitel med alla ansökarländer.
När nu loppet är
kört för ordförandeskapet står det klart att ingen av dessa ambitioner har
förverkligats, inte ens den detaljerade tidtabellen.
Ambitionerna har steg
för steg flyttats nedåt. Nu verkar läget vara det att ribban för ett politiskt
genombrott, om regeringen själv får välja, ligger precis vid den punkt Sverige lyckades
uppnå vid toppmötet i Göteborg.
Eller
som Göran Persson pragmatiskt sade redan i december:
Låt oss vänta
med att slå fast vad ett politiskt genombrott är, tills vi ser vad som är möjligt.
GÖSTA
TORSTENSSON |