Egna EMU-utredningen en besvikelse för regeringen
Blir Sverige medlem i EMU går det inte att använda en egen ränte- och valutapolitik för att hantera ekonomiska kriser och konjunk- turlägen som avviker från konjunkturen i EMU:s centrum. Den slutsatsen drar regeringens EMU-utredning. Inte heller lär det finnas någon hjälp att hämta från den europeiska centralbanken i Frankfurt eftersom det "finns en betydande risk för att den gemensamma penningpolitiken inte ska passa Sverige”.


Bild: Lars-Erik Håkansson

Utredningens uppdrag har varit att analysera vilka instrument som kan användas för att stabilisera ekonomi och sysselsättning inom EMU när inte räntan och valutan finns till hands. Särskilt skulle man beakta finanspolitikens roll och vad som kan göras för att främja ökad löneflexibilitet.

Flexibla löner kan åstadkommas bland annat genom kortare avtals- perioder, omförhandlingsklausuler i avtalen och resultatlöner.

Utredningen menar att ett EMU-medlemskap i ett kortare perspektiv kan leda till ökad samordning av löneförhandlingarna, men att det på längre sikt är troligt med en mer decentraliserad lönebildning.

Men oavsett vilket, görs bedömningen att "nominell löneflexibilitet sannolikt endast till liten del kan kompensera för förlusten av egen penningpolitik".

Vad gäller finanspolitiska beslut om skatter och utgifter i konjunk- turpolitiskt syfte anser utredningen att det kan vara svårt att genomföra sådana på ett framgångsrikt sätt. Sådana åtgärder bör därför användas först vid stora fall i BNP. Mer positiv är man till effekten av att låta de så kallade automatiska stabilisatorerna verka fullt ut.

Det rör sig om inkomster och utgifter som förändras "automatiskt" i takt med konjunkturen, främst inkomstskatter och arbetslöshersersättning.

Enligt en undersökning har automatiska stabilisatorer dämpat konjunktursvängningarna i ett urval av OECD-länder med i genomsnitt en fjärdedel under 1990-talet. Sverige tillhör de länder där effekten har varit störst.

Utredningen vill också se en höjning av överskottsmålet för de offentliga finanserna till 2,5 eller 3 procent av BNP för att säkra en marginal till bötesgränsen  i EMU:s stabilitetspakt. Andra förslag är införande av en temporär konjunkturskatt och variationer i arbetsgivaravgifterna. Mer tveksam är man till så kallade buffertfonden som LO vill ha.

Det torde vara svårt för reger­ingen art använda utredningen offensivt inför EMU-folkomröstningen. Utredningen har inte alls kunnat visa att det med någon säkerhet går att upprätthålla sysselsättningen som EMU-medlem med hjälp av de alternativ till penningpolitiken som föreslås. Tvärtom är slutsatsen "att det vid ett deltagande i valutaunionen kan bli svårare att föra en framgångsrik stabiliseringspolitik än vid ett utanförskap".

Göran Persson och Bosse Ringholm har också varit påtagligt återhåll- samma i sina kommentarer till utredningen förutom på en punkt. De avvisar förslaget om att inrätta ert finanspolitiskt expertråd, som skulle få ett starkt inflytande över finanspolitiska beslut.

Tommy Jansson

Kritiska EU-fakta nr 74 Maj 2002

Tillbaka eller Startsidan