Tyskland
och Frankrike ense - EU ska ha ett gemensamt
försvar
Vid toppmötet i Helsingfors
i juni 1999 beslutade EU-länderna att de fram
till nästa år ska ha en beredskap att skicka
iväg upp till 60 000 man inom 60 dygn |
Syftet
med EU:s krishanteringsstyrka är att rycka ut till krishärdar
på ett avstånd av 4 000 kilometer från Bryssel.
Styrkan ska kunna utföra uppgifter, som definieras i
grader av styrkeinsats. Den mjukaste insatsen är
fredsuppehållande. Den hårdaste är
fredsframtvingande. Det innebär att hålla stridande
styrkor åtskilda. Om det misslyckas blir det krig.
Storbritanniens
försvarsminister, Geoff Hoon, menade på EU:s
ministermöte i november att de massiva bombningarna av
Afghanistan kunde tolkas som
"fredsframtvingande" och att fortsatt militär
närvaro i Afghanistan kunde tolkas som "åtskiljande
av stridande parter". Därmed skulle de
krigshandlingar som USA och Storbritannien utfört mot
Afghanistan vara tillåtliga enligt
Petersbergsuppgiftema som ju reglerar EU:s militära
åtaganden. Blir detta allmän tolkning är det ju fråga
om det finns några begränsningar kvar för EU som
framtida aggressor och ockupant.
Vid
toppmötet i Laecken i december skulle EU:s stats- och
regeringschefer deklarera att EU:s militära
krishanteringsstyrkor ska vara fullt operativa från den
1 januari 2003. Men planerna håller inte.
Vid
en så kallad kapacitetskonferens som hölls i Bryssel
november konstaterade EU-ländernas försvarsministrar
att den militära styrkan bara är komplett till två
tredjedelar.
De
allvarligaste bristerna är saknaden av
transportflygplan med lång räckvidd, fungerande underrättelsetjänst
och stridsledningsstaben Andra brister gäller
lufttankningsförmåga, attackhelikoptrar och militärpolisen
Sveriges
militäre Överbefälhavare, Johan Hederstedt, som deltog på
kapacitetskonferensen tror att EU :s krishanteringsstyrka
i valda delar kan vara tillgänglig för mindre,
temporära uppgifter nästa år.
-
Men det viktigaste är nu att vi övar inte minst
ledningsfunktionerna. Sedan måste självfallet den
politiska relationen mellan EU och Nato fungera innan
hela systemet kan vara fullt användbart. Det gör det
definitivt inte i dag.
UNDER DET SENASTE halvåret
har det pågått en aktiv diskussion inom EU om möjligheterna
att utvidga mandatet för krishanteringsförmågan
till att också omfatta ett gemensamt försvar av
territoriet. EU:s utrikes- politiske talesman Javier
Solana har fått uppgift att studera möjligheten av en
sådan utvidgning av mandatet.
Enligt
Belgiens premiärminister Guy Verhofstadt, som var
ordförande i Europeiska rådet under hösten 2001, har
konsensus vuxit fram bland EU-länderna om att EU måste
utveckla ett gemensamt försvar. Till och med Österrike,
liksom Sverige ett militärt alliansfritt land, har sagt
att man är beredd att delta full ut i EU:s
försvarsinitiativ.
EU-stormakterna Tyskland
och Frankrike vill förvandla EU:s interven- tionsstyrka
till ett regelrätt europeiskt försvar. Det uttalade
EU:s ledarduo för första gången gemensamt vid deras
bilaterala toppmöte i franska Nantes i november förra
året. Hittills har den EU-styrka som är under
uppbyggnad begränsats till militära operationer utanför
EU. "Men en sådan begränsning går inte att göra",
skriver de tyska och franska regeringarna i sin
gemensamma
deklaration. "Insatsstyrkan måste ses i
perspektivet av ett gemensamt europeiskt försvar
GÖSTA
TORSTENSSON
Kritiska
EU-fakta nr 74 Maj 2002
|