Regeringen tiger om EU:s framtidsdebatt
VALET NU I SEPTEMBER är sista möjligheten för regeringen och riksdagens så kallade EU2004- kommitté att i en valrörelse föra upp EU:s framtidsfrågor till debatt. För när nästa allmänna val inträffar 2006 har EU redan 2004 hållit sin nästa stora regeringskonferens.

Bild: LARS-ERIK HÅKANSSON



 

 

Under denna konferens ska det avgöras om EU ska få en överstatlig konstitution eller om EU skall bibehålla son nuvarande karaktär av mellanstatligt samarbete med starka överstatliga drag, som regleras i ett antal fördrag. Det senare är statminister Göran Persson och den svenska regeringens nuvarande hållning. 

HITTILLS HAR VI från regeringen, EU2004-kommittén eller andra aktörer inte sett mycket av EU:s framtidsdebatt. Detta är anmärkningsvärt eftersom regeringen har givit EU2004-kommittén i uppdrag att ”uppmuntra en bred, öppen och förutsättningslös debatt om EU:s utveckling” med ett brett deltagande från t.ex. ” riksdagen, den politiska sfären, näringsliv, universitetsvärlden, representanter från det civila samhället etc”. 

Nu är det kanske inte så underligt varför regeringen blundar och ligger lågt med EU:s framtidsfrågor. Regeringen har säkert liksom DN:s ledarsida insett att ”det stora EU-konventet är ett försök att slå blå dunster i ögonen på oss EU-medborgare. Det kan därför få rakt motsatt verkan mot vad tillskyndarna tänkt sig”. 

DET GÄLLER FÖR regeringen att behandla framtidsfrågorna med en viss försiktighet. Regeringens representant i konventet, vicestatsminister Lena Hjelm-Wallén, försöker därför på DN-debatt i våras delvis blanda bort korten genom att föra fram sekundära frågor som den gemensamma jordbrukspolitiken, asyl- och migrationspolitiken, det rättsliga samarbetet och öppenheten som de svenska frågorna. Och så som Hjelm-Wallén formulerar dessa frågor framgår det att hon inte säger nej till ytterligare överstatliga inslag på bekostnad av nationell självständighet och kontroll.

DÄREMOT VILL regeringen och Hjelm-Wallén tona ned debatten om de grundläggande institutionella framtidsfrågorna, en debatt som skulle visa på ihåligheten i hela det överstatliga EUprojektet. ”Vi vill varna för att förenkla debatten om fördragen till att handla om huruvida man är för eller emot en konstitution. Det finns en risk att både krafter som verkar i federalistisk riktning och de som motsätter sig EU-samarbetet som sådant kommer att föra en sådan debatt. Faktum är att EU redan idag i praktiken har en konstitution genom sina fördrag. Frågan är istället om och hur fördragen behöver förändras för att förbättra demokratin, överskådligheten och effektiviteten”, skriver hon. 

För att kunna fortsätta vara en del av EU-etablissemanget ser regeringen mer eller mindre EU:s framtidsutveckling som en simpel uppgift att förenkla existerande EU-fördrag. Därmed döljer för svenska folket EU- konventets och EU-etablissemangets långtgående ambitioner att göra EU till en fullgången federal stat. 

TILL EXEMPEL HAR EU-parlamentet  i en rapport om kompetens- fördelningen förordat en federal lösning. ”Den nya texten måste skrivas i samma anda som en riktig författning. Ett traktat skrivs för diplomater, men en författning är till för folket”, sade Alain Lamassoure, ordförande för parlamentsgruppen i kompetensfördelningsfrågor, i en debatt i maj.

Den ekonomiska styrning genom EMU är också en del av framtids- diskussionen, vilket sannolikt är ett viktigt skäl till att regeringenligger lågt. 

För om Sverige går med i EMU, så vill t.ex. EU:s valutakommissionär Pedro Solbes att euroländerna själva utan hörande av övriga EU-länder ska fåförfattningsmässig rätt att bestämma sina egna ekonomisk finansiella angelägenheter. 

Samtidigt har EU-kommissionens ordförande Romano Prodii en skrivelse till EU-konventet förklarat att kommissionen ska ges befogenhet att påverka de nationella regeringarna budget i mycket högre grad. Den enhetliga valutan kräver detta, enligt kommissionens skrivelse. 

JAN-ERIK GUSTAFSSON 


Kritiska EU-fakta nr 76 Augusti 2002

Tillbaka eller Startsidan