Riksdagen och den federala staten
PÅ VÅRENS SISTA arbetsdag fattade Riksdagen ett av mandatperiodens viktigaste beslut som kommer att få långt gående inverkan på framtida svensk politik. Förslaget innebär en grundlagsändring som öppnar möjligheten för Regeringen att överföra nästan all beslutsmakt till EU, dvs. även för de politikområden som hitintills reglerats av mellanstatligt samarbete.


Tom Heyman
riksdagsman (m)

Vad detta beslut egentligen innebär för Riksdagens framtida funktion är oklart och redan detta bör stämma till eftertanke.

Grundlagen bör inte vara föremål för juridiska spetsfundigheter och det bör inte redan vid lagens införande finnas tveksamheter om vad som är den egentliga innebörden av beslutet. Någon debatt värd namnet har inte förekommit och i Göteborg, där det politiska intresset sällan höjer sig över stadsdelsnämndsnivå, verkar förslaget vara helt okänt. 

FÅ SVENSKA POLITIKER förespråkar öppet en utveckling mot en federal europeisk förbundsstat. Trots detta går utvecklingen nu hastigt i den riktningen och i många länder är förespråkarna för en sådan utveckling både aktiva och talföra. En federal grupp har bildats i Europaparlamentet och det praktiska arbetet går fort efter Nicefördraget. Den europeiska superstaten växer gradvis fram, med gemensam  valuta, egen konstitution, gemensam lagstiftning, gemensam krigsmakt, gemensam polis och rättsväsende, men vem ville ha den? Det är inte längre bara en fråga om att öka handel och integration, det gäller i hög grad att flytta nationella beslut till centrala instanser där vår möjlighet till påverkan blir liten. I EU-valet talades det mycket om subsidiaritet, men det är länge sedan, vart tog den tanken vägen? 

ARGUMENTET FÖR DENNA utveckling sägs alltid vara att Unionen är ett fredsprojekt. Men är det så? Många tidigare försök att på konstlad väg ena Europa har istället skapat nya konflikter eftersom ländernas vilja att själva bestämma över sin tillvaro varit för stark. Istället för gemenskap växer en känsla av främlingskap. Vi kan se en ny utveckling när de ledande politikerna samlas till överläggningar i polisbevakade läger samtidigt som missnöjda medborgare demonstrerar på gatorna.

Allmänhetens förtjusning över unionen förefaller ofta begränsad och historiskt sett har många konflikter skapats av den frustration som uppstår när beslut fattas långt bort i någon fjärran metropol. 

Vådan av överstatlig beslutsrätt har på ett övertydligt sätt demonstrerats under vintern när tre svenska medborgare genom en EU-regel berövats sina ekonomiska tillgångar utan att den svenska grundlagens krav på rättslig prövning på något sätt tillgodosetts. På samma sätt riskerar vi med den nu föreslagna ändringen att i framtiden drabbas av lika orimliga beslut – som inte idag går att förutse – och där det demokratiska kravet att väljarna skall kunna ställa politikerna till svars i allmänt val inte längre gäller. 

JAG ANSER INTE ATT en utveckling mot en federal förbundsstat är önskvärd. En sådan stat skapar nya problem och sina egna nya konflikter. Men under alla förhållanden borde en sådan fråga bli föremål för en ärlig debatt. Sverige skall inte genom enskilda små beslut smyga in i en statsbildning som idag har få förespråkare. 

TOM HEYMAN
riksdagsman (m)


Kritiska EU-fakta nr 76 Augusti 2002

Tillbaka eller Startsidan