Var är EU-frågorna i årets valrörelse?
Den 15:e september är det val av ledamöter till riksdagen. Valrörelsen är i full gång men debatten om EU har lyser med sin frånvaro. Detta trots att många stora EU-frågor ska avgöras under kommande mandatperiod.

Som det ser ut kommer vi att ha en folkomröstning om EU:s valutaunion nästa år. 


Ingela Mårtensson är ordförande i
 Folkrörelsen Nej till EU

Visserligen har de flesta partier redovisat sin inställning i den frågan. Men vilka är argumenten för och emot? Göran Persson låter snarast som biskop Brask – ”härtill är jag nödd och tvungen”. För andra verkar det vara en självklarhet – är vi med i EU så ska vi också vara med i valutaunionen. Men vi har inte hört vilka de verkliga motiven är. 

Hittills har det snarast framställts som om att det handlar om att slippa växla pengar när man åker utomlands. Vid en presskonferens under EU-toppmötet i Sevilla påstod Göran Persson att ”debatten bland folk håller på att byta perspektiv. Numera är det snarast en konsumentfråga”. Han exemplifierade detta påstående med att ”man kan betala avgiften på autobahn, köpa glass i Italien eller vin i Spanien med samma pengar”. Är detta socialdemokraternas motiv för att gå in i valutaunionen? 

Göran Persson har sagt att EMU ska vi debattera efter valet. Det är så dags då vi re dan röstat på ”vår kandidat” i valet i september. EMU-frågan kan vara avgörande för många hur man väljer att lägga sin röst. Den taktik som nu råder uppmuntrar många att strunta i att gå och rösta eller att rösta blankt. 

Det vore också intressant att veta hur de olika partierna ser på själva frågan om folkomröstning. Kommer att det att ges tid för en rejälkampanj, t.ex. ett år mellan beslut i riksdagen och datum för genomförande. Kommer det att finnas en rättvis fördelning av resurser på ja och nejsidan? Vilka alternativ på röstsedlarna övervägs? 

EMU-frågan bör också sättas in i ett större perspektiv nämligen EU:s framtid. Beslut om EU:s framtid ska tas vid regeringskonferensen 2004, dvs. under kommande riksdagsperiod. 

Nästa vår beräknas det så kallade konventet presentera det första utkastet. Hur det kommer att se ut är svårt att sia om, men det är ingen tvekan om att man kommer att driva på den federalistiska utvecklingen av Europeiska Unionen. 

En viktig fråga i detta sammanhang är den gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiken. Flera EU-länder trycker på för att gemensamma militära styrkor ska kunna sättas in mot terrorister. Den frågan aktualiserades på toppmötet i Sevilla i juni i år. Då varnade Sverige för att smygvägen införa gemensamt försvar. Samtidigt har Sverige gått med på att EU ska bilda en insatsstyrka för att sättas in vid kriser och konflikter runt om i världen. 

Den 13 juni tog riksdagen beslut om att ändra grundlagen så att det blir möjligt att lämna över beslut till EU även när det gäller det utrikes-, säkerhets- och försvarspolitiska området samt det polisiära och rättspolitiska området. Under den kommande mandatperioden ska det andra beslutet i denna viktiga fråga tas.

Det har knappast förekommit en allmändebatt om dessa grundlagsfrågor. Anledningen till att man ändrar i grundlagen redan nu är att regeringen förutser att den kommanderegeringskonferensen kommer att förutsätta att Sverige måste lämna över beslutande makt på alltfler områden .

En diskussion om EU:s framtidsfrågor handlar alltså inte bara om EU utan i alltväsentlig grad om Sveriges framtid! Det borde således vara av intresse för de svenska väljarna i höstens val att veta var de olika partierna står i dessa frågor.


Kritiska EU-fakta nr 76 Augusti 2002

Tillbaka eller Startsidan