Tyskland och
Frankrike vill göra EU
till federalistisk superstat
I SKUGGAN AV
slutförhandlingarna om EU:s geografiska utvidgning slipar
Tyskland och Frankrike på planer som kan förvandla unionen till
en federalistisk superstat.
Gerhard Schröder och
Jacques Chirac är överens om en rad kontroversiella förslag:
-
EU:s gemensamma
polisstyrka Europol ska få större befogenheter och i
framtiden även få genomföra operationer på
medlemsstaternas territorier. I dag fungerar polisenheten i
Haag främst som ett informations- och analyskontor.
-
EU:s
säkerhetspolitiska samarbete ska utvecklas till en regelrätt
försvarsunion, där de EU-stater som vill ska kunna delta.
-
EU ska samordna
sina skatter. De enskilda medlemsländernas veto mot beslut om
moms och bolagsskatter ska bort.
-
EU ska i framtiden
ledas av en "superpresident" som styr både
EU-kommissionen och ministerrådet.
DET ÄR INTE BARA
Tyskland och Frankrike, utan också andra tunga aktörer som lagt
fram förslag om hur makten ska fördelas och hur beslut ska
fattas inom unionen i framtiden.
I slutet av oktober
presenterade det så kallade EU-konventets ordförande, den förre
franske presidenten Valery Giscard d’Estaing, ett första utkast
till det förslag som konventets 105 delegater ska lägga fram
för EU:s stats- och regeringschefer i juni 2003.
Giscard d’Estaings
dokument som försiktigtvis kallas ett "preliminärt utkast
till konstitutionellt fördrag", siktar till att skapa en
europeisk federation efter modell från USA. De nuvarande snåriga
fördragstexterna ska skrivas om till en konstitution, dvs.
grundlag, för EU som föreslås byta namn till Europas förenta
stater.
Utkastet skisserar en
uppdelning mellan två delar i EU-fördragen: de grundläggande
konstitutionella principerna och de detaljerade bestämmelserna
för hur principerna ska tillämpas.
Några centrala
förslag är: Europeiska rådet (EU:s toppmöten) förstärks och
kan få en vald president. En kongress kan inrättas bestående av
både EU-parlamentariker och ledamöter från de nationella
parlamenten. Finansieringen av EU kan förändras genom exempelvis
en EU-skatt. Möjlighet till frivilligt utträde ur EU ska
regleras.
I BÖRJAN AV DECEMBER
presenterade EU-kommissionens ordförande Romano Prodi-kommissionens
andra och viktigaste bidrag till diskussionen om EU:s framtid för
EU-konventet. Mycket överensstämmer med de tankar som Tyskland
fört fram.
Bland annat föreslås
att EU-kommissionens ordförande ska väljas av EU-parlamentet,
för att, som det heter, öka det demokratiska inflytandet i
unionen. Resten av kommissionen föreslås väljas av rådet, och
i slutändan ska hela kommissionen godkännas av EU-parlamentet.
PRODI VILL OCKSÅ
minska medlemsländernas vetorätt i olika frågor genom att fler
frågor avgörs med majoritetsbeslut. För att rådet ska kunna
fatta beslut ska det krävas att en majoritet av medlemsländerna
röstar för förslaget, och att denna majoritet i sin tur
representerar en merpart av befolkningen i EU (dubbel majoritet).
Kommissionen vill
även stärka EU-parlamentets roll i lagstiftnings- och
budgetfrågor. I alla frågor, även rättsliga och inrikes, ska
besluta fattas av rådet och parlamentet
tillsammans.
Prodi
vill behålla dagens system där medlemsländerna turas om att
leda unionen arbete sex månader i taget, så kallat rullande ordförandeskap.
Till skillnad från bland andra Frankrike, Spanien och
Storbritannien avvisar han dock alla tankar på en EUpresident.
KOMMISSIONENS
FÖRSLAG rymmer
också en ny roll som ”utrikesminister”, en sammanslagning av
de uppgifter som nu delas mellan EU:s nuvarande talesman i
utrikesfrågor, Javier Solana, och utrikeskommissionären Chris
Patten.
Den
nye ”utrikesministern” ska verka i kommissionen med ett eget
sekretariat under sig, och svara inför både EU-ländernas
regeringar och EU-kommissionens ordförande.
Nästan
ingenting i de tunga EU-aktörernas utspel den senaste tiden är
goda nyheter för Göran Persson och den svenska regeringen. Försvars-
och skatteförslagen går på tvärs mot vad Sverige officiellt
vill, och det franska förslaget om en ”superpresident” liksom
Prodis förslag om en till kommissionen knuten ”EU-utrikesminister”,
strider mot Perssons mer modesta förslag om en EU-president med
ansvar för utrikespolitiken.
GÖRAN
PERSSON MENAR säkert
allvar med sin kritiska hållning till den pågående
federaliseringen av EU. Men det räcker inte med ord. Om Persson
vore konsekvent borde Sverige lägga" förslag som flyttar
tillbaka makten till medlemsstaterna. Men, som så ofta i
EU-sammanhang, säger regeringen en sak och handlar tvärtom.
Lena
Hjelm-Wallen, regeringens representant i EU:s framtidskonvent, säger
att Sverige "har två mål med den förestående
omskrivningen av EU-fördragen.
–
För det första ska vi få en grundlag som gör EU begripligare
och försöka få bort krånglet.
–
För det andra måste vi ha större effektivitet i ett EU med 25
medlemmar. Det betyder mer beslut med majoritet.
GÖSTA TORSTENSSON
KRITISKA
EU-FAKTA Nr 78 December 2002
|