Eva-Britt Svensson:
- Med konstitutionen blir EU mer odemokratiskt 

Eva-Britt Svensson är förste vice ordförande i Folkrörelsen Nej till EU och en av vänsterpartiets ledamöter i EU-parlamentet. Kritiska EU-fakta har ställt några frågor om hennes uppfattning om förslaget till EU-konstitution.

Vad tycker du om konstitutionsförslaget?

– Eftersom jag anser att Sveriges medlemskap i EU även med nuvarande fördrag är alldeles fel, så förstärker konstitutionsförslaget ytterligare allt det som är en felaktig politik inom en mängd områden, exempelvis demokrati och nationellt oberoende, svarar Eva-Britt.

– Konstitutionsförslaget visar med all tydlighet makthavarnas totala nonchalans mot folkviljan. En stor majoritet bland medborgarna – både i Sverige och i andra medlemsländer vill minska EU:s makt och öka de nationella parlamentens makt – konstitutionsförslaget går en helt annan väg .

Vad är det sämsta med förslaget?

– En konstitution är en grundlag som bestämmer vilket styrelseskick ett land ska ha. Den kan också lägga fast värderingar och grundläggande rättigheter. Men under inga omständigheter kan den begränsa folkets frihet att själva bestämma sin samhällsmodell. Det är inte demokrati. Demokrati är att kunna välja.

- Konstitutionsförslaget innebär att EU:s nyliberala politik blir grundlagsfäst. Medborgarna kan inte i allmänna, demokratiska val ändra politikens innehåll. Det är det absolut sämsta i förslaget men det finns många andra saker som konkurrerar om "sämsta-titeln". Till exempel att unionen ger sig själv rätt att öka sin makt.

Finns det inte något som blir bättre?

– Jo, att utträdesmöjligheten regleras. Men det är en mycket marginell förbättring i jämförelse med allt annat i förslaget.

Innebär konstitutionen att EU blir mer demokratiskt?

– Nej, definitivt inte. Tvärtom, med fler majoritetsbeslut så blir EU ännu mer odemokratiskt.

Vad tycker du om att EU-parlamentet får större inflytande?

– Jag är motståndare till att parlamentets makt ökar. Makten måste tas någonstans ifrån och det är alltid – i EU-sammanhang – demokratin som förlorar. Istället borde de nationella parlamentens makt öka på bekostnad av makten i EU-parlamentet, EU-kommissionen och EU:s ministerråd.

Vad tycker du om att betydligt fler frågor ska kunna avgöras med majoritetsbeslut?

– Av demokratiska skäl är jag emot majoritetsbesluten ökar.

Vad innebär konstitutionen för Sveriges inflytande i EU?

– Sveriges redan tidigare minimala inflytande blir – om möjligt – ännu mindre. Vi ser redan idag att på område efter område som vi utlovades inflytande över, till exempel när det gäller alkohol- och drogpolitiken, så styrs vi totalt av EU. Det blir naturligtvis inte bättre av att den svenska regeringen aldrig tar strid för så kallade svenska intressen utan lydigt följer EU-diktaten.Hur ser du på att man i konstitutionen skriver in att EU-rätt går före nationell rätt?

– Finns bara ett ord som beskriver detta förhållande, odemokratiskt!

Hur förändras det militära samarbetet i EU? Vilka konsekvenser får det för den svenska alliansfriheten?

– Neutralitet och alliansfrihet blir ett minne blott. Det känns helt osannolikt att den totala kursändringen som påbörjades med EU-medlemskapet och sedan fortsatt när det gäller svensk utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik görs av ansvariga makt-havare utan att medborgarna har en möjlighet att diskutera, debattera och ta ställning till dessa oerhört viktiga förändringar.

– När det gäller FN-mandat

så finns det i förslaget en skrivning om att visa respekt för FN-stadgan, men det är EU självt som avgör om det krävs FN-mandat vid militära aktioner eller ej.

I konstitutionen står det att euron är unionens valuta. Vad får det för konsekvenser för Sverige som sagt nej till euron i en folkomröstning?

– Självklart är det djupt oroväckande att det i konstitutionen föreskrivs att euron ska vara unionens valuta. Man behöver inte vara speciellt konspiratorisk för att oroas över att folkomröstningsresultatet kan vara i fara.

Polissamarbetet i EU förändras med konstitutionen. På vilket sätt? Är det bra eller dåligt?

– En rad förändringar på det rättsliga och inrikesområdet genomförs i konstitutionsförslaget. Förändringarna ligger helt i linje med EU:s generella utveckling mot ökad överstatlighet. En gemensam politik för visum och personkontroll föreslås omfatta ett integrerat system för gemensam gränspolis. Polissamarbete av operativt slag beslutas med enhällighet men när det gäller utväxling av material, utbildning av personal, upplysningar etc så tas besluten med kvalificerad majoritet. Europol som idag är reglerat med en mellanstatlig konvention blir med konstitutionsförslaget överstatligt. Europol får rätt att efterforska och genomföra operativa aktioner i medlemsländerna.

– När till och med Rikspolisstyrelsen och Åklagarväsendet kritiserar den ökade överstatligheten i vissa delar och pekar på att det finns en mängd juridiska oklarheter så finns det verkligen fog för att på alla sätt motarbeta dessa förslag. Det är illavarslande att redan idag ursäktas kränkning av mänskliga rättigheter med hänvisning till "terroristbekämpning".

Medför konstitutionen att EU blir en statsbildning?

– Det invecklade valet av formulering "utkast till fördrag om upprättande av en konstitution för Europa" vittnar om att det rör sig om en kompromiss mellan de krafter som anser det röra sig om ett fördrag och de som anser det vara en konstitution. Men naturligtvis understryks hela tiden att EU går mycket mer mot en ren statsbildning än ett samarbete mellan självständiga stater.

Tycker du att konstitutionsförslaget ska underställas en folkomröstning?

– Självklart! Finns inget hållbart argument mot folkomröstning.

GÖSTA TORSTENSSON

Kritiska EU-fakta nr 92 Augusti 2004

 

Tillbaka eller Startsidan