Marknaden går före i EU-parlamentets tjänstedirektiv
Tjänstedirektivet är
en av de största frågorna som behandlats av EU. Det har också
varit en av de hårdaste striderna. Den 16 februari röstade
EU-parlamentet igenom en kompromiss som socialisterna och
kristdemokraterna/de konservativa stödde.
Försöken att öppna upp tjänstesektorn har pågått länge,
likaså motståndet. Tjänstedirektivet, också kallat
Bolkesteindirektivet, handlar om att skapa en gemensam tjänstemarknad
inom EU, med fri konkurrens som huvudregel. Idag är delar av
detta offentliga välfärdstjänster, vilket ses som
handelshinder.
I förslaget fanns också den så kallade
ursprungslandsprincipen som innebar att hemlandets löner och
villkor skulle gälla även arbete i annat i EU-land. Det
skulle då bli tillåtet för utländska tjänsteföretag att
betala löner under svenska avtal.
Kompromissen innebär bland annat att:
-
ursprungslandsprincipen tas bort och ersätts med
”friheten att tillhandahålla tjänster”, vilket innebär
att företag från annat EU-land har rätten att etablera
sig, men att värdlandet får ställa krav som rör säkerhet,
miljöskydd, folkhälsa och anställningsvillkor
-
företaget måste ha en representant på plats som facken
kan förhandla med
-
ett antal tjänstesektorer undantas, till exempel skola, vård
och omsorg, den privata säkerhetssektorn, bemanningsföretag,
spel, taxi och ambulans
-
om el och vatten öppnas för konkurrens får företag
från alla EU:s medlemsländer vara med och konkurrera.
Europafackets
demonstration inför beslutet samlade över 30.000 deltagare,
men många var nöjda med kompromissen.
– Det är ett steg i rätt riktning, även om vi vill se
ytterligare förbättringar, Europafackets generalsekreterare
John Monks.
Väldigt positiv var de svenska socialdemokraternas
gruppledare Jan Andersson:
– Det blev vad jag hoppats på, men egentligen inte trott
var möjligt.
Mer kritiska var det europeiska facket för offentliga tjänster
(EPSU) som dels ser risken att direktivet innebär ytterligare
privatiseringar och dels inte tydligt definierar offentliga tjänster.
Det är också ytterst oklart hur omfattande undantagen är,
inte minst gäller detta skola, vård och omsorg. Tjänstedirektivet
sägs handla om att avskaffa handelshinder, men kan också leda
till att privata jättar ersätter offentliga aktörer och att
medborgarna blir beroende av privata bolag för sin grundläggande
välfärd.
Grupperna
var inte
eniga och exempelvis de franska socialisterna röstade nej. Det
blev ändå en tydlig majoritet med 394 ja, 215 nej och 33
nedlagda röster. Av de svenska parlamentarikerna så röstade
de borgerliga, junilistan samt socialdemokraterna ja medan miljöpartiet
och vänsterpartiet röstade nej.
Carl Schlyter (mp) förklarade sitt nej med att
ursprungslandsprincipen fortfarande finns kvar i
bakgrunden.
– Texten är så otydlig att vem som helst kan tolka den
till sin fördel, men den enda tolkning som verkligen gäller
är EU-domstolens. Domstolens tolkning är tydlig, marknad går
före andra hänsyn.
Eva-Britt Svensson (v) konstaterar att:
– Monstret fick sina tänder utdragna, men det är
fortfarande fult. Ursprungslandsprincipen är borta, man ingen
vet vad som ska gälla istället.
Det som händer nu är att kommissionen bearbetar förslaget
med sikte på att nå en överenskommelse vid toppmötet i
juni. Sedan är det tänkt att direktivet ska tillbaka till
EU-parlamentet för en andra läsning under hösten eller möjligen
våren 2007.
Klas Corbelius
Kritiska EU-fakta
nr 98 Mars 2006
Tillbaka eller Startsidan
|