EU vill skaffa sig makt att
styra över skogen
EU:s skogspolitik bygger på en
skogsstrategi från slutet av nittiotalet där man klart
uttalar att skogspolitiken är ett nationellt ansvar, men
också att EU i namn av subsidiaritet och samarbete har ett
visst inflytande. Förvaltning, ägande av skog och synen på
uthålligt skogsbruk påverkas starkt av den ekonomiska politik
som EU driver.
Unionen har redan med bildandet av EU-15
ökat sitt skogsinnehav med 75 procent. EU-medlemsstaterna
tillsammans är bland de tre största trä- och
pappersproducenterna i världen samtidigt som den europeiska
kontinenten hör till de största konsumenterna av
skogsråvara.
EU-kommissionen har nu i uppdrag att
föreslå en ny strategi och har därför skrivit en
aktionsplan för skogen. Under fjolåret presenterades ett
förslag som olika instanser inom EU och forskningsorgan
uttryckt sin mening om med likalydande texter. Förslaget som
ska läggas fram till ministerrådet under sommaren 2006
prioriteras också i handläggningen under detta halvår av det
österrikiska ordförandeskapet.
Innehållet, som presenterats några gånger
i EU-kommissionens rådgivande kommitté för skog under 2005,
har som tidigare en komprimerad textmassa med höga
målsättningar om uthålligt skogsbruk.
Det är inte svårt att hålla med om de
höga mål EU uttrycker om ekonomiska, sociala och
miljömässiga frågor för att nå det uthålliga skogsbruk
som deklareras i aktionsplanen.
Vi inom den europeiska små- och
familjejordbrukarorganisationen CPE ställer oss frågan hur
man prioriterar dess tre olika delmål för en hållbar
utveckling. Man får en känsla av inflation i målsättningar
när allt blir viktigast. Inflation när kommissionen
formulerar ekonomins olika friheter och krav på tillväxt utan
att ta hänsyn till om de andra två delmålen samtidigt kan
fungera hållbart. (Jämför med liknande kritik i
EU-revisionsrättens rapport nr 9 2004.)
Det som gör oss inom den europeiska små-
och familjebrukarorganisationen särskilt kritiska är inte
aktionsplanen i sig utan hur den i dagarna utnyttjas i
maktpolitiska syften.
Parlamentet har egna långtgående förslag
på att skog och skogsbruk ska styras från EU. I mitten av
februari lades på eget initiativ ett förslag fram som svar
på kommissionens rapport om en framtida handlingsplan och ett
genomförande av EU:s skogsbruksstrategi.
Parlamentet tog med en mycket stor majoritet
(356 för, 47 mot och 18 avstod) en femsidig resolution där
man bland annat begär "att kommissionen och rådet
därför i en objektiv rapport bör undersöka möjligheterna
att upprätta en egen rättslig grund för skogen i fördraget
om upprättandet av Europeiska gemenskapen eller i ett framtida
konstitutionsförslag". Märk väl att detta betraktas som
en kompromiss och en framgång av vissa delegater då man
tillfälligt förhindrat en "unionisering".
I förhållande till det framlagda
utskottsbetänkandet, som föreslog att överstatligt EU-styre
skulle ersätta dagens nationella suveränitet över skog och
skogsproduktion, var beslutet beskedligt. Inte en sektor
ytterligare – till de två tidigare, jordbruk och fiske –
som läggs under EU:s överhöghet.
Det EU hittills lagt sig i är bidrag till
plantering av skog på åkermark och för att förhindra
exempelvis jorderosion. EU:s krav på naturreservat – Natura
2000 – välkomnas av vissa miljöorganisationer, men
kritiseras av markägare för att ge rättslös konfiskering av
skog till staten. CPE ifrågasätter syftet när uttag av mark
för reservat sker mer i syfte att uppfylla krav på antal
reservat och hektar mark än bevarande av särskilda biotoper
och eventuella bilogiska system.
Dessutom har det visat sig i länder rika
på skog att de som brukar skogen på långsiktigt vis med
differentierat och hållbart uttag är de som förlorar sitt
småskaliga skogsbruk för så kallade museiändamål.
Skog som konfiskeras ger alibi för och
gynnar på det sättet indirekt storskalig skogsproduktion.
Utnyttja istället de praktiska och teoretiska kunskaper och
erfarenheter som familjebrukare ärvt och för vidare till
nästa generation för att skapa uthållighet!
CPE/Via Campesina kräver:
w Att EU:s institutioner inte får använda aktionsplanen
för skogsbruk i maktpolitiska syften. Ändamålet med
EU-kommissionens förslag är en plan för att skapa hållbar
skog och hållbart skogsbruk. Ett eventuellt förslag om EU:s
inflytande över skog i förhållande till EU-statens
suveränitet bör tas upp som en särskild fråga för sig för
att inte döljas under en vilseledande rubrik om hållbart
skogsbruk i EU.
w Att ett naturnära skogsbruk med ett
biologiskt-ekologiskt hållbart uttag och gynnande av
biodiversitet stöds.
w Att sociala och ekonomiska mervärden
lokalt och regionalt skapas av råvaruproduktion och
förädling av skogsprodukter. Genom att gynna småskalig
produktion både i skog och industri kan marknader med
särskilda produktkvalitetér återskapas och praktiska och
traditionella kunskaper utnyttjas och föras vidare till nästa
generation.
En möjlighet är att utnyttja pengar som nu
övergår från jordbruks- till landsbygdsprogrammet för
småskalig skogsförädling. Dessutom skulle ett sådant
förvaltande av skogen öka skogens rekreationsmöjligheter och
ge en rik flora och fauna till nytta och glädje för
markägare, bygd och människor i allmänhet.
w Att EU stimulerar bevarandet av praktisk
och traditionell kunskap om skog, skogsbruk och småskalig
förädling av råvaror från skogen – och även de olika
kombinationer av jordbruk och skogsbruk som finns.
w Att forskningssamarbete görs om
småskalig skogsproduktion och att den diversitet som finns på
kontinenten belyses.
w Att mellanstatligt samarbete och
kunskapsutbyte utnyttjas för att bekämpa naturkatastrofer och
minska följderna av de senaste årens omfattande bränder och
stormar.
w Att EU:s stöd för skogsplantering av
åkermark upphör.
w Att EU och medlemsstaterna lär sig av de
erfarenheter som skogsländerna Sverige och Finland gjorde när
de i mitten av nittiotalet lämnade sina blandekonomiska system
för att övergå i en extremt nyliberalistisk ekonomi.
w Att EU erkänner Revisionsrättens kritik
av obalans och motstridighet i tolkning och verkställighet av
de tre delmålen i hållbar utveckling och prioriterar sociala
och miljömässiga mål i förhållande till de
tillväxtekonomiska målen.
w Att EU tillsammans med olika organ och
frivilligorganisationer förbehållslöst tar tag i frågan om
det civila samhällets anpassning till natur och
naturresurshushållning.
w Att EU måste anpassa sina grundläggande
principer efter naturens förnyelsebara produktionsförmåga.
Detta är inte bara en biologisk-ekologisk fråga utan också,
enligt CPE/Via Campesina, starkt kopplat till demokrati och
mänskliga rättigheter.
w Att EU och medlemsstaterna i sina mål om
hållbarhet i skogen kontinentalt även inkluderar skogen
globalt.
TORGNY ÖSTLING
Kritiska EU-fakta
nr 99 Maj 2006
Tillbaka eller Startsidan
|