Sverige bidrar till EU:s
militarisering
Inför folkomröstningen 1994 gjordes en
utredning om konsekvenserna av ett EU-medlemskap för svensk
säkerhetspolitik. Utredarna Sverker Åström och Leif Leifland
kallade den för "Historiskt vägval". Trots det tog
ja-sidan den som intäkt för att vi skulle kunna förbli
neutrala om vi gick med i EU. Men nog blev det ett historiskt
vägval när svenskarna röstade ja till att gå med i EU.
I Maastrichtfördraget 1991 stod att EU
skulle ha en gemensam utrikes- och säkerhetspolitik som skulle
kunna leda till en gemensam försvarspolitik. Det har nu
successivt lett fram till att gemensamma stridsgrupper skapas
och i den nya konstitutionen talas om gemensamt försvar. Allt
går i en rasande fart.
Det blir allt tydligare att EU vill bli en
supermakt i likhet med USA och då måste man ha rejäl
militär styrka. Medlemsstaternas resurser ska samordnas för
att kunna utnyttjas effektivare men samtidigt krävs i
konstitutionen att alla länder ska upprusta.
EU har antagit en säkerhetsstrategi som
skrivits av Javier Solana. Solana, som tidigare var
generalsekreterare för Nato, är nu "hög
representant" för EU när det gäller utrikes- och
säkerhetspolitiken. Han sitter som spindeln i nätet.
Enligt strategin ska EU verka för en mera
rättvis och fredlig värld. Det ska man göra genom att liera
sig med Nato och USA. Det finns ingen som helst kritik av den
politik som USA bedriver idag. Inget sägs om kärnvapen eller
religiösa motsättningar.
De hot man ser är framför allt fattigdom,
terrorism, organiserad brottslighet och sönderfallande stater.
Dessutom lyfter man fram brist på vatten och energi som kan
orsaka konflikter. Det konstateras att energiberoendet är en
särskild orosfaktor för Europa, som är världens största
importör av olja och gas. Denna import står för femtio
procent av nuvarande energianvändning men beräknas öka till
sjuttio procent år 2030. Den största delen av energiimporten
kommer från Gulfstaterna, Ryssland och Nordafrika.
Är det meningen att EU ska använda
militära resurser för att garantera importen av energi?
På 2000-talet bildade EU en mängd
militära institutioner till exempel:
-
Kommittén för utrikes- och
säkerhetspolitik som består av tjänstemän från
medlemsländernas utrikesministerier och som är permanent
stationerade i Bryssel.
-
Den militära kommittén som är
EU:s högsta militära organ och sammansatt av
medlemsländernas överbefälhavare, ofta företrädda av
sina representanter som är stationerade i Bryssel.
-
Policyenheten för analys och tidig
förvarning som stödjer den höge representanten, och
fungerar som dennes personliga stab.
-
Den militära staben som består av
unionens militära expertis.
-
Europeiska försvarsbyrån som ska
stödja rådet och medlemsländerna i deras arbete att
förbättra EU:s militära krishanteringsförmåga bland
annat genom att samordna de europeiska försvarsindustrierna
samt stödja EU:s säkerhets- och försvarspolitik.
Samtidigt börjar EU bygga upp egna styrkor.
Krishanteringsstyrkan (European Rapid Reaction Force) är en
transnationell militär styrka som leds av EU och har som mål
att ha 60.000 militärer, 400 flygplan och 100 krigsfartyg,
tillgängliga för att kunna verka i ett krisområde i minst
ett år.
Varje enhet ska bestå av 1.500 trupper – som ett
regemente. Det är framför allt Storbritannien, Frankrike,
Tyskland, Italien och Spanien som kommer att bidra till denna
styrka. De andra medlemsländerna kan forma multinationella
enheter som till exempel den nordiska med danska, svenska och
finska trupper.
Snabbinsatsstyrkan (European battle
groups) är en annan del av EU:s säkerhets- och
försvarspolicy. Syftet med dessa stridsgrupper är att skapa
snabbt grupperade enheter (shock troops) för internationella
ingripanden och uppgifter som även kan gälla militära
stridsinsatser. Varje stridsgrupp ska bestå av 1.500 soldater
förberedda för strid. De ska kunna rycka ut med tio dagars
varsel och vara på plats inom femton dagar och måste kunna
verka i åtminstone 30 dagar, vilket kan utökas till 120 dagar
med rotation.
Större medlemsländer ska kunna bidra med
egna stridsgrupper medan mindre stater ska kunna bilda
gemensamma grupper. De ska kunna vara operativa senast 2007.
Sverige ska bilda en grupp med Finland, Norge och Estland.
Krigsmateriel ingår inte i EU:s fria
marknad. Varje stat ska få bestämma om reglerna för sina
försvarsindustrier. Samtidigt finns en önskan om att bilda en
gemensam vapenagentur inom EU. Därför bildades olika
organisationer för forskning och produktion av krigsmateriel,
t ex Western European Armaments Group, Western European
Armaments Organisation och LOI-avtalet. Sverige var med i alla
tre. Förra året avvecklades dessa organisationer och
verksamheten lades över på Europeiska försvarsbyrån – en
organisation inom EU, som leds av Javier Solana.
Försvarsindustriernas intresseorganisation
Aerospace and Defence (ASD) har stor påverkan på EU:s
satsningar. Liksom i USA skapas ett europeiskt
militärindustriellt komplex, som hotar nationalstaternas
demokrati. Det gäller inte minst medlemsländernas rätt att
själva bestämma över sin policy för export av
krigsmateriel.
EU och Nato är starkt sammanflätade inte
minst efter ha tecknat ett samarbetsavtal, det så kallade
Berlin plus-avtalet. Det innebär bland annat att EU kan
utnyttja Natos högkvarter och resurser. Möten samordnas osv.
Natos europeiske överbefälhavare har fått en nyckelroll i
detta samarbete. Av EU:s 25 medlemsstater är 19 med i Nato och
4 i partnerskap för fred (dvs. partnerskap med Nato).
Merparten av EU:s medlemsstater är med i
Västeuropeiska unionen (VEU) antingen som medlemmar,
associerade eller observatörer. Det spelar ingen roll vilken
status ett land har för alla har samma möjligheter att delta.
Det var ett finsk-svenskt utspel som bäddade för detta. VEU
ska utföra militära uppgifter som EU beslutar om (humanitära
och fredsbevarande insatser samt insatser med stridskrafter vid
krishantering). Javier Solana är generalsekreterare i VEU.
Sedan vi gick med i EU har neutraliteten
förpassats till historien. Nu säger regeringen att vi är
alliansfria och bestämmer själva när vi ska delta i olika
organisationer eller aktiviteter. Faktum är att vi deltar i
alla militära sammanhang. Alliansfriheten är tömd på
innehåll – den är bara en fasad utåt.
På ett säkerhetspolitiskt seminarium på
regeringskansliet i november 2005 konstaterade kanslirådet
Hans-Christian Hagman på försvarsdepartementet att Sverige
redan är så djupt inne i Nato att ingen skulle lägga märke
till om vi också blev formella medlemmar. Han beskrev hur
snabbt den europeiska försvarsintegrationen sker. Snart har vi
inte bara gemensamma insatsstyrkor utan också gemensam
försvarsindustri, gemensam forskning och gemensam utrustning i
gemensamma mobiliseringsförråd.
En majoritet av svenska folket har uttalat
sig negativa till ett medlemskap i Nato men allmänheten vet
troligen inte hur djupt involverat Sverige är i Nato. Detta
är i högsta grad ett dubbelspel som bidrar till att öka
klyftan mellan väljare och politiker. Det är ett hot mot
demokratin. Varför talar inte regeringen klarspråk?
Ingela Mårtensson
Eva-Britt Svensson
Kritiska EU-fakta
nr 99 Maj 2006
Tillbaka eller Startsidan
|