Ungdomar har inget att vinna EU-medlemskapet

Vi har hört i nyhetssändningar och läst i media hur franska ungdomar, studenter,  föräldrar och enad fackföreningsrörelse i månader har bekämpat regeringen Villepins reaktionära lag om det första anställningskontraktet (CPE). Lagen går ut på att leverera rättlös arbetskraft till företagen. .


Jan-Erik Gustafsson,
ordförande i
 Folkrörelsen Nej till EU

Ungdomar upp till 26 år skall kunna hyras in under en tvåårsperiod till låg lön och kunna sparkas när som helst utan att arbetsgivaren ens behöver motivera avskedet. Med CPE-lagen förvandlas ungdomar i praktiken till daglönare utan möjligheter till fast anställning, utan möjligheter att skaffa lägenhetskontrakt och utan en chans att få banklånEfter hot om ytterligare en landsomfattande strejk med miljonstals på gatorna som protesterade mot dessa orättvisor, så kastade Villepin och president Jacques Chirac nesligen in handsken, kapitulerade och drog tillbaka lagen.

Detta är en stor seger inte bara för ungdomar i Frankrike utan i hela EU. Vad massmedia nämligen inte har skrivit om är att CPE-lagen är ren och skär EU-politik. Denna går tillbaka till EU:s stats- och regeringschefers toppmöte i Luxemburg 1997, då en strategi för europeisk sysselsättning definierades. Denna syftar bl.a. att på ”ett markant sätt reducera kostnaderna för att rekrytera extra arbetskraft” samt betonar anpassbarheten dvs ”en moderniserad och flexibel arbetsorganisation och sätta på plats anpassade anställningskontrakt för olika typer av arbeten”, som t.ex. den franska CPE-lagen.

Alltsedan  Luxemburg publicerar EU-kommissionen sysselsättningsriktlinjer som de nationella regeringarna sedan är skyldiga att omsätta i nationella handlingsplaner. I en sådan riktlinje från juli 2003 dikterade EU-kommissionen att ”medlemsregeringarna skall ompröva [...] de alltför restriktiva villkoren i arbetsrättslagstiftningen för att gynna mångfalden av olika anställningskontrakt”. Och på kommissionens förslag så beslöt ministerrådet den 12 juli 2005 om s.k. ”integrerade riktlinjer”, som slår samman sysselsättningsriktlinjerna med den allmänna ekonomiska politiken.  

I dokumentet kan man läsa att ”medlemsstaterna skall reformera arbetsmarknaden [...] genom att förbättra flexibiliteten och kapaciteten för anpassning”. Dokumentet säger att det skall ”skapas vägar för anställning av unga”, vilket preciseras som att ”favorisera flexibiliteten [...], anpassa lagstiftningen relativt till behovet av sysselsättning [...], sprida former för en nydanade och anpassad arbetsorganisation”.  På det senaste toppmöte nu i mars utfäster sig EU:s regerings- och statschefer att arbeta för en uppluckring av anställningsförhållandena och en arbetsrätt som underlättar övergången från  ett arbete till ett annat.

Det är är inte att förundras över att EU-kommissionen 25 januari berömde Villepins lagstiftningsinitiativ, att EU:s centralbankschef Jean-Claude Trichet den 20 mars uttryckte att ”allt som går mot ökad smidighet på arbetsmarknaden är bra”, samt EU-presidenten José Manuel Barroso kommentar 19 mars om CPE:  ”Man kan inte längre leva i illusionen att man kan garantera saker och ting som de var förut”. 

CPE-lagen är således inte något isolerat till Frankrike. I Tyskland har kristdemokrater och socialdemokrater skrivits in i  regeringsöverenskommelsen att införa en lag för nyanställningar under två år på försök. Den socialdemokratiske arbetsmarknadsministern Munterfering har i mars presenterat en lag med detta innehåll.

I Sverige har regeringen lanserat plusjobben för att ”öka servicenivån” inom offentlig sektor med fokus på ungdomar och långtidsarbetslösa, främst som en mildare form arbetsmarknadspolitisk åtgärd för att genomföra EU-politiken. Risken finns att plusjobben systematiskt används för att undantränga riktiga jobb, vilket Kommunal har varnat för. Plusjobben omfattas inte av lagen om anställningsskydd, och de kvalificerar inte ens till för a-kassa.

Över hela EU görs nu samordnade ansträngningar för att försämra arbetsrätten, och särskilt anställningsförhållanden. Som de sociala striderna i Frankrike har visat är ungdomar en särskilt utsatt grupp, som godtyckligt skall kunna avskedas och behandlas som andra klassens medborgare. Ungdomar har inget att vinna på EU-medlemskapet.


Jan-Erik Gustafsson, ordförande

Kritiska EU-fakta nr 99 Maj 2006

 

Tillbaka eller Startsidan