det. Resultatet av Irlands folkomröstning är ett stort bakslag
för EU. När folket äntligen fick säga sitt blev det ett
rungande nej. Det är dessutom
ett bakslag för den irländska
makteliten. Såväl regeringskoalitionen som de båda ledande
oppositionspartierna stödde ett ja i folkomröstningen. Partierna
på nej-sidan var De Gröna, Sinn Fein, Oberoende socialister
och
Kristen solidaritet. Tillsammans har de fyra av de 166 platser i
parlamentet.
I och med det irländska folkets
nej har, enligt EU:s egna regler, Nicefördraget förvandlats till
makulatur. En ändrig av EU:s fördrag kräver att alla
medlemsländer godkänner( ratificerar) den. Medlemsländerna är,
som det brukar heta "fördragens herrar". Det är något
som är helt avgörande för att länderna inte ska tappa all
kontroll över unionen. Trots detta så säger u Sveriges
statsminister Göran Persson, som Europeiska rådets ordförande,
att Nicefördraget ska gälla. "Business as usual", är
beskedet från Göran Persson och hans kollegor. Det är ett slag
i ansiktet på irländarna. Även om valdeltagandet var lågt
/drygt 30 procent) har en majoriteten av de som gått till
vallokalen röstat nej. Nu får de besked om att de röstat
fel och att de själva får röja upp den röra de ställt till
med; folkomröstningen måste göras om. Tala om maktens arrogans!
Gäller bara folkomröstningar där resultatet gillas av
makteliten?
Nicefördraget handlar inte om EU:s
utvidgning, som det ofta felaktigt hävdas. Det gör ingen
skillnad att utvidga EU med gällande Amsterdamfördrag som grund.
GÜnter
Verheugen. EU-kommissionär
med ansvar för utvidgningen, säger mycket riktigt att
förhandlingarna
med kandidatländerna kan fortsätta som före den irländska
folkomröstningen.
De nya medlemsländernas antal
röster i EU:s ministerråd och antal platser i EU-parlamentet kan
i stället skrivas in i deras anslutningsfördrag. Så gjorde man
när Sverige gick med i EU.
Nicefördraget föreskriver
dessutom att den nya röstfördelningen i ministerrådet träder i
kraft den 1 januari 2005 - oavsett om EU vid den tidpunkten är
utvidgat eller ej. Omfördelningen av platserna i EU-parlamentet
kommer att införas ett år tidigare, den 1 januari 2004 - också
det kommer att ske oavsett om det har tillkommit några nya
medlemsländer vid den tidpunkten.
Med andra ord: Alla länder -
undantaget Tyskland och Luxemburg - förlorar parlamentsplatser om
tre år, och de små länderna förlorar röstvikt om fyra år,
även om EU fortfarande bara har 15 medlemsländer.
Nicefördragets verkliga innehåll
är att göra EU mer centralstyrt, mer dominerat av de stora
medlemsländerna och att ta nya steg i riktning mot en
statsbildning. Vetorätten tas bort på ett trettiotal områden.
Det innebär att överstatligheten ökar och att ett enskilt
medlemsland får ännu svårare att stoppa lagar man inte vill ha.
De stora ländernas makt ökar på de smås bekostnad i framför
allt ministerrådet. Det medför att även ett utvidgat EU kan
domineras av främst Frankrike och Tyskland. Dessutom tas nya steg
i riktning mot att göra EU till en militär union. Det är den
utvecklingen som irländarna har röstat nej till Att landets
inflytande minskar i och med Nicefördraget och att den irländska
neutraliteten är oförenlig med EU:s militarisering har varit
nej-sidans huvudargument i Irland.
Stadigt minskat stöd för
EU
Nej-sidans seger i den
irländska folkomröstningen är inte lika överraskande som
det kan förefalla. Stödet för EU har nämligen stadigt minskat.
Det visar de fem folkomröstningar som hållits sedan 1972 i
Irland.
Folkomröstningar
Ja Nej
EU-medlemskapet
(1972)
85% 15%
Enhetsakten
(1987)
70% 30%
Maastrichtfördraget
(1992)
65% 35%
Amsterdammfördraget
(1998)
59% 41%
Nicefördraget(2001)
56% 54%
Vänsterpartiet vill
omförhandla Nicefördraget
- Statsminister Göran Persson
ger helt fel signaler om den irländska folkomröstningen om
Nicefördraget. Han bagatelliserar folkomröstningens betydelse
och det är illavarslande för oss som förväntar oss att
EMU-frågan ska avgöras just i en folkomröstning, säger
vänsterpartiets partisekreterare Pernilla Zetraeus.
- Nicefördraget gäller inte längre. Det är vad utslaget
betyder. Hela fördraget måste förhandlas om från början.
EMU står högst på
dagordningen i Storbritannien
Tony Blair vann en
jordskredsseger i det brittiska parlamentsvalet. Labour tappade
visserligen några platser till Liberaldemokraterna, men får mer
än 410 av de 659 platserna i underhuset. De konservativa
bottennapp från förra valet upprepade sig. Tories partiledare
William Hague beslöt sig omgående för att avgå. Valdeltagandet
på under 6o procent var det lägsta sedan 1918. Nästa gång
britterna ska gå till vallokalerna gäller det förmodligen en
folkomröstning om brittiskt medlemskap i EMU.. Enligt tidigare
löften ska en sådan hållas senast 2003. Tony Blair sade efter
parlamentsvalet att frågan står högt på dagordningen, men det
är inte troligt att omröstningen utlyses förrän
opinionsundersökningarna visar på ett klart ja. Dit är det
långt.
"Att rösta fritt är
stort - att rösta rätt är större"
"Den irländska
folkomröstningen om EU:s fördrag måste göra om, säger
ansvarsfulla ledare inom politik och medier. Valdeltagandet var
för lågt." Det skriver Aftonbladets kulturredaktion den
13/6. "En intressant princip. Med samma argument bör det
amerikanska presidentvalet gå i repris. Sveriges blivande
hedersgäst Bush röstades fram av mindre än en fjärdedel av
amerikanerna. Hela EU-parlamentet måste upplösas. Där valplikt
inte gällde, röstade ofta färre än en femtedel av
befolkningen. I italienska regioner, franska
fullmäktigeförsamlingar, svenska förortsstyrelser, portugisiska
och danska kommunfullmäktigeförsamlingar måste vallokalerna
öppnas och makten omprövas. Få röstade och de som verkligen
gjorde sig omaket hade kanske tvivelaktiga motiv.
Å andra sidan var valdeltagandet
extremt högt när danskarna sa nej till Maastricht. Det blev
ändå omval.
Alltså: Att rösta fritt är
stort. Att rösta rätt är större"
Ny
folkomröstning i Irland efter undantag från det
militära samarbetet?
Eftersom irländska
folkomröstningar är bindande kan Dublin inte trotsa
folkets vilja. Däremot finns det inget formellt som
hindrar regeringen från att utlysa en andra
folkomröstning om Nice-fördraget.
En ny folkomröstning är
en utväg som EU:s ledning önskar sig och som EU:s
ledning önskar sig och som Irlands premiärminister
Bertie Ahern överväger, med det låga valdeltagandet som
förevändning.
En annan utväg skulle
kunna vara, utan att omförhandla Nicefördraget vilket
EU:s ledning bestämt avvisar, att i efterhand ge Irland
någon form av undantag.
Efter Danmarks nej till
Maastrichtfördraget i juni 1992 omvandlades ett
utrikesministermöte som NATO höll i Oslo (!) under en
stund till ett EU-möte. Och det gav beskedet att
ratifikationen fortsätter i de andra länderna. Sedan tog
det ett halvår att komma fram till ett specialavtal med
fyra danska undantag (Edinburghprotokollet), som så
småningom godkändes i en ny folkomröstning (maj 1993).
I sak förändrades egentligen ingenting i fördraget, men
protokollet kunde presenteras som en eftergift till
Danmark.
Kanske måste Irland efter
dansk modell ges någon särställning i den gemensamma
utrikes- och säkerhetspolitiken, i synnerhet dess
militära delar.
72 procent av irländarna
(enligt en färskt opinionsundersökning från institutet
MRBI) vill slå vakt om neutraliteten, medan bara 50
procent är för ett irländskt deltagande i EU:s
militära insatsstyrkor.
Åtminstone måste någon
form av irländskt undantag från det militära samarbetet
inom EU kunna presenteras som något nytt och det ska
dessutom förmodas kunna vinna irländarnas gillande i en
ny folkomröstning. |
Haider vill rösta om
utvidgningen
Efter irländarnas nej till
Nicefördraget kräver nu Jörg Haider en beslutande
folkomröstning i Österrike om EU:s östutvidgning. Kravet
orsakar nya spänningar inom den österrikiska
regeringskoalitionen, som består av Haiders högerparti FPÖ och
det konservativa ÖVP. Förbundskansler Wolfgang Schüssel (ÖVP)
avvisar tanken på en folkomröstning. Den socialdemokratiska
oppositionen, men bara om sådana äger rum i alla EU-länder.
Enligt opinions stöder en knapp
majoritet av österrikarna EU-utvidgningen. FPÖ var emot
Österrikes EU-inträde liksom att landet skulle gå med i
valutaunionen EMU, men lade EU-kritiken på hyllan när man förra
året släpptes in i regeringen.
Turkiet stoppar samarbete med
EU-NATO
De senaste veckornas intensiva
försök att få Turkiet att godkänna ett nära samarbete mellan
EU och militäralliansen NATO har brutit samman, uppger diplomater
i NATO:s högkvarter i Bryssel. Det är ett bakslag för EU:s
strävan att skapa en militär krishanteringsstyrka och för det
svenska ordförandeskapet i EU.
Turkiet är medlem i NATO, men inte
i EU. Turkiska politiker har förhandlat intensivt med Storbritannien
för att nå en lösning där landet får större inflytande på
EU:s beslut om krishantering än vad EU tidigare erbjudit. En
uppgörelse var klar i början av juni men har nu avvisats av
Turkiets inflytelserika militäretablissemang. Inom EU har också
Grekland, som är Turkiets rival, motsatt sig en uppgörelse.
Tanken är att EU och NATO ska samordna sin militära planering
och att EU ska få låna militära resurser av NATO. För att det
ska bli möjligt krävs att samtliga NATO- och EU-länder är
överens.
|