murarna runt unionen blir
allt högre i takt med att de inre gränserna
tas bort.
I finska Tammerfors, december 1999, enades EU-ledarna om att öka
samarbetet mellan polis och åklagare samt
att intensifiera kampen mot ekonomisk brottslighet och narkotikabrott.
Det handlar om ett trettiotal punkter som berör brottsbekämpning.
Målet är att alla delar från beslutet
i Tammerfors ska vara på plats under
år 2004. Men trots att vissa steg har
tagits, och trots att området är högt
prioriterat, så tyder mycket på att planerna
inte hinner omsättas i praktisk handling i tid.
Tyngdpunkten i EU:s arbete kommer den närmaste tiden att läggas vid beslut
om den gemensamma EU-åklagaren, Eurojust, och att utöka mandatet
för polissamarbetet Europol.
På justitieminister Thomas Bodströms
bord ligger en lång rad förslag om brottsbekämpning på unionsnivå.
Inom kort beslutar EU:s justitieministrar om gemensamma straff för personer
som tjänar pengar på illegal
invandring. Sverige, som från början var
tveksamt både till polissamarbetet Europol
och straffrättslig harmonisering, eftersom
det ansågs vara att gå allt för långt
i federalistisk riktning, går med liv och lust
i spetsen för arbetet och har tagit flera
egna initiativ.
Den svenska och belgiska regeringen kommer i juni att föreslå EU:s
ministerråd att ge Europol ökade befogenheter.
- Vårt förslag är att Europol ska
kunna ägna sig åt alla slag av grov,
internationell brottslighet, förklarar Dan
Eliasson, ambassadör på justitiedepartementet.
Europol, med högkvarter i holländska Haag, består av sambandspoliser
och tullare från samtliga EU-länder.
Dess uppgift är kriminalunder-
rättelseverksamhet och att samordna polisaktioner när en
liga opererar i flera länder.
Nya befogenheter för Europol diskuterades under
regeringskonferensen 2000. EU:s dåvarande
ordförandeland, Portugal, ville att Europol ska ges rätt
att jaga kriminella oberoende av de nationella gränserna inom EU.
Ett principbeslut om detta fattades
redan 1999 vid det extra EU-toppmötet i Tammerfors i Finland. Tanken är att
en multinationell polisstyrka ska inrättas och
i samarbete med de nationella polisstyrkorna koncentrera sig på
att bekämpa smuggling och terrorism.
Även om Europolsamarbetet alltfort är mellanstatligt, finns här
sannolikt åtminstone ett embryo till ett
överstatligt polisväsende som kan föra tankarna
till FBI, USA:s federala polis.
Tysklands förbundskansler Gerhard Schröder föreslog helt nyligen en
federal europeisk polis med operativa befogenheter i hela
EU-området, europeiska åklagare och
gemensam gränspolis vid unionens yttre gränser - ett slags "Förbundsstat Europa" med
Tyskland som förebild.
GÖSTA TORSTENSSON
EU redo för militära övningar
EU-länderna kommer att genomföra sina första gemensamma militära
övningar nästa år. Träningen kommer dock
endast att involvera politiska och militära tjänstemän med olika stabsfunktioner.
Några planer på gemensamma truppövningar finns inte inom EU i
dagsläget. Sådana genomförs sedan fler år
tillbaka inom ramen för NATO:s Partnerskap
för fred (PFP).
Unionen är redan federal
Vid ett storforum om EU:s framtid i Sundsvall konstaterade statsvetaren
Olof Pettersson att mycket av det som många räds i ett framtidens EU, redan
existerar: en gemensam konstitution, Europas förenta stater och ett federalt Europa.
- Gemensamma rättsregler utgör redan grunden för en konstitution, vi ser
likheter mellan framväxten av USA och EU och
på vissa områden har vi redan federala inslag, menade Olof Petersson.
Kravet på EU-utträde kvarstår
Bara fyra ombud röstade för att
miljöpartiet ska släppa kravet på utträde ur
EU. 70 röstade för att utträdeskravet ska
vara kvar. Miljöpartiets kongress i Luleå
antog också ett nytt partiprogram där det
bl.a. skrivs fast att EU bör upplösas för att
ge plats för ett ökat folkstyre.
Dessutom slog kongressen fast att fem frågor ska ligga till grund för den
kommande valrörelsen, däribland nej till
EU och EMU.
Montenegro röstar om självständighet
De partier i Montenegro som
förespråkar självständighet för den
jugoslaviska delrepubliken enades i slutet av maj
om att hålla en folkomröstning om
republikens framtid inom åtta månader.
Väljarna ska få ta ställning till frågan:
"Är du för ett självständigt och
internationellt erkänt Montenegro?".
Regeringen i Belgrad har, med stöd av bl.a. EU, uppmanat Montenegro att
inleda samtal om landets framtid hellre än
att driva igenom en folkomröstning.
EU-motståndet ökar i Estland
Motståndet mot EU fortsätter att öka
i Estland. Enligt en opinionsundersökning som presenterades den 19 maj sade
59 procent av de tillfrågade att de skulle rösta nej i en folkomröstning om
medlemskap i EU. Det är två procentenheter
mer än i en liknande mätning i april.
Estland är kanske det mest EU-skeptiska av de tolv kandidatländer som
förhandlar om medlemskap i EU.
Ordförandeskapet har gjort fler negativa till unionen
Sifo har frågat hur ordförandeskapet i
EU har påverkat svenska folkets inställning
till EU. (Mätningen gjordes i början av
maj och omfattar 1.000 personer.) Svaren grusar regeringens förhoppning om
att ordförandeskapet ska få svenskarna
mer positiva till EU.
De flesta, 70 procent, har inte påverkats alls av ordförandeskapet. 10
procent svarar att ordförandeskapet har gjort
dem mer positiva till EU. Men nästan dubbelt så många, 17 procent, svarar
att ordförandeskapet har påverkat deras inställning till EU negativt. Bland
arbetare, kvinnor och anställda i offentlig sektor
har var femte blivit mer negativ till EU.
EU vill bestämma över luften
EU-länderna kämpar för att få
bestämma över sina luftrum. De vill själva
sluta flygavtal med länder utanför
unionen. Men EU-kommissionen anser att
området är helt harmoniserat, något som den
vill att EU-domstolen ska slå fast.
Kommissionen har dragit åtta medlemsländer, däribland Sverige, till
domstolen för deras bilaterala avtal med USA.
Avtalen borde upphävas, eftersom EU har suverän
makt att sluta avtal på luftfartens område, anser kommissionen.
Grus i förhandlingsmaskineriet
Rätten för andra
medlemsländers medborgare att köpa mark
och sommarhus är en politiskt känslig
fråga i flera av de kandidatländer som förhandlar om medlemskap i EU.
EU-kommissionen har lagt fram ett förslag till motbud mot de krav
på långa övergångstider som
flera kandidatländer framfört. Den
föreslår att Polen, Ungern och Tjeckien får
en övergångstid på sju år innan
medborg-are från andra EU-länder får
köpa fritidsmark och fritidshus.
Lika lång övergångstid föreslås för
de tre länderna samt Slovakien innan EU-medborgare får köpa
jordbruksmark och skog. Samtidigt föreslår
kommiss-ionen att självförsörjande bönder,
som vill flytta från ett medlemsland till ett
av de fyra nya EU-länderna, inte ska kunna hindras köpa jordbruksmark för
eget utnyttjande.
Polen har krävt ett undantag från
EU-reglerna (fri rörlighet för kapital) i 17
år för rätten att köpa land för
fritidsbruk och ett permanent undantag för köp
av land för kommersiell användning. Det senare kravet avvisas helt.
Polens premiärminister Jerzy Buzek har dessutom uttalat att man inte kan
acc-eptera lägre EU-bidrag än de som de fattigaste länderna inom EU får i
dag. Det är helt oacceptabelt om reglerna för de gamla EU-länderna ersätts
med ett nytt bidragssystem när EU utvidgas från 15 till 27 länder.
- Jag förstår att utvidgningen
skapar ökad belastning på EU:s regionala
och utjämningsfonder. Men det är inget
vi kan göra något åt. Vi kräver bara
att samma regler ska gälla för oss nya medlemsländer inom unionen som
för de gamla medlemmarna, säger Jerzy Buzek. |
EU-parlamentariker rasar mot Anna Lindh
Kristdemokraternas EU-parlamentariker Lennart Sacrédeus upprörs över
att utrikesminister Anna Lindh vill begränsa antalet officiella EU-språk efter
unionens utvidgning.
Lindh uttalade sig om EU:s språkregim i SVT:s program "Mission Europa".
Där sade hon bland annat att EU-handlingar som nyttjas internt inom unionens
institutioner inte ska behöva översättas
till samtliga medlemsspråk.
- Jag är häpen, säger Sacrédeus. Om
inte vi värnar om de små ländernas
språkliga och kulturella jämlikhet, vilka ska då
göra det?
EU:s budget: 100 miljarder euro
EU:s budget för år 2002 är fastslagen
till 100 miljarder euro (900 miljarder kronor). De 15 medlemsländerna betalar
under samma år in 98 miljarder euro i
avgifter. Mellanskillnaden täcks av överskott
och reserver från tidigare år.
Den nya budgeten innebär en ökning med 3,4 procent jämfört med i år.
Den största utgiftsposten inom EU, 46 procent (plus 5 procent jämfört med 2001),
är jordbrukspolitiken.
|