konflikter
i vårt närområde, har tjänat oss väl. För framtiden är det tydligare än
någonsin att säkerhet är mer än avsaknad av militära konflikter. Hot mot
freden och vår säkerhet kan bäst avvärjas i gemenskap och samverkan med
andra länder."
Konstaterandet i den nya doktrinen att
"Sverige är militärt alliansfritt" är intressant eftersom det är
formulerat i presens. Detta ger utrymme för spekulationer som bygger på en
kombination av ett konstaterande och en fråga: "Nu ja, men sedan då?"
och som öppnar för frågan om framtida NATO-medlemskap.
Sverige samarbetar redan idag inom en rad områden
med NATO. Att detta samarbete kan fördjupas och breddas ytterligare antyds av
texten: "Hot mot freden och vår säkerhet kan bäst avvärjas i gemenskap
och samverkan med andra länder." Något utpekande av NATO som främsta
grund för ett sådant arbete görs dock inte.
Men knappt hade utrikesminister Anna Lindh läst
upp Sveriges nya säkerhetspolitiska doktrin i riksdagen förrän moderatledaren
Bo Lundgren lanserade sin tolkning: Nu är Sverige på väg mot NATO.
- Den ryggradslösa säkerhetspolitiken
tid är förbi, förkunnade moderatledaren från riksdagens talarstol. Ett
medlemskap i NATO är ett naturligt nästa steg.
Helt klart öppnar formuleringen om att avvärja
hot "i gemenskap och samverkan" med andra länder för ett framtida
medlemskap i NATO. Den smyganslutning som nu pågår leder dithän.
Men för socialdemokraterna är formuleringen
om att avvärja hot "i gemenskap och samverkan" med andra länder förmodligen
i första hand en option till ett allt närmare säkerhets- och försvarssamarbete
inom EU med sikte även på ett fördjupat militärt samarbete mellan EU:s
medlemsländer.
Formuleringen: "Genom vårt medlemskap i
den Europeiska unionen deltar vi i en solidarisk gemenskap vars främsta syfte
är att förhindra krig på den europeiska kontinenten" tyder på att EU:s
roll i framtiden kan få avgörande betydelse för Sveriges säkerhetspolitiska
vägval. Denna tydliga markering har hamnat i skymundan av den högröstade
partipolitiska trätan om NATO.
Sverige ansökte om medlemskap i EG/EU med
"bevarad neutralitetspolitik". Sedan dess har den svenska utrikes- och
säkerhetspolitiken genomgått drastiska förändringar.
Som EU-medlem deltar Sverige aktivt i
militariseringen av EU, som är i full gång med att bli till en militär union.
Försvarspakten Västeuropeiska Unionen (VEU) har i praktiken upphört att
existera och uppslukats till största delen av EU. Inom två år ska EU vara i
stånd att inom 60 dagar sätta in styrkor på upp till 60.000 soldater runt om
i världen där supermakten EU - med de gamla kolonialmakterna Tyskland,
Frankrike och Storbritannien i spetsen - anser sig ha intressen att skydda.
Sverige ska bland annat bidra med Jas-plan och ubåtar, totalt 1.900 soldater
och officerare.
Trots utfästelserna om medlemskap i EG/EU
med bevarad neutralitetspolitik, är denna till följd av medlemskapet i EU förpassad
till historieböckerna och Sverige är på väg att överge den militära
alliansfriheten utan att någon egentlig debatt har förts och utan att väljarna
fått ta ställning i val eller folkomröstning.
Är det EU-tralitet (EU-solidaritet) som är
det nya nyckelordet för Sveriges säkerhetspolitik?
Ny EU-kritik mot svenska skatter
EU-kommissionen kritiserar åter de svenska
skatterna. "Skattebördan på inkomst fortsätter att vara den högsta i
EU", skriver kommissionen i sin rapport över hur medlemsstaterna följt
EU:s allmänna riktlinjer för den ekonomiska politiken under 2001.
Rapporten nämner att inkomstskatten
visserligen har sänkts, men hävdar samtidigt att många av de åtgärder som
vidtagits inte tycks vara riktade mot de lägre lönenivåerna. I riktlinjerna
rekommenderas medlemsstaterna att sänka skatten för framför allt låginkomsttagare.
Kommissionen konstaterar också att inget har
gjorts för att öka konkurrensen när det gäller flygtransporter och
apoteksprodukter.
Regeringen får däremot beröm för överskotten
i budgeten och förändringar i arbetsmarknadspolitiken.
EMU
kräver flexiblare löner och skärpt budgetdisciplin
I mitten av februari presenterades de första
rapporterna från den av regeringens tillsatta utredningen om svenskt medlemskap
i valuta- unionen EMU. Först ut var professor Lars Calmfors rapport "EMU:s
effekter på lönebildningen" och en rapport från LO, TCO, SACO och
Svenskt Näringsliv.
På en punkt är man inom utredningen väl överens
- svensk lönebildning måste bli mer flexibel. Flexibilitet, som snabb
anpassning av löne- ökningstakten, omförhandling av gällande avtal och rörlighet
på arbets- marknaden, är enligt utredarna den bästa buffert och stabilisator
vi kan ha om Sverige drabbas av en allvarlig störning, till exempel snabbt
stigande löneinflation, att vi ligger ur fas med EU-konjunkturen eller ett ras
för exporten.
I mars kommer EMU-utredningens slutbetänkande. Större budget- överskott
och skärpt budgetdisciplin är, förutom ökad löneflexibilitet, några åtgärder
som kan bli nödvändiga vid ett svenskt EMU- medlemskap. Det skriver Dagens Industri som tagit del av utkastet
till utredningens slutbetänkande.
Enligt vad DI erfar är det enda viktiga som
återstår att besluta om hur stort överskottet i den offentliga sektorns
sparande bör vara. I utkastet till slutbetänkande diskuteras en höjning från
dagens 2 procent av BNP över en konjunkturcykel till 3 alternativt 2,5 procent.
I övrigt skriver EMU-utredningen att
riksdagen bland annat i en särskild lag inrätta ett nytt finanspolitiskt råd.
Rådet ska presentera själv- ständiga analyser och rekommendationer två gånger
per år. Regering och riksdag bör även i förväg ta fram en mindre arsenal av
stabiliserings- politiska åtgärder för att korta beslutstiden när åtgärderna
väl behövs vid stora konjunkturavvikelser. Det handlar i första hand om
inkomstskatter, moms och arbetsgivaravgifter. Utredningen lämnar däremot inga
förslag om så kallade buffertfonder.
MBL införs i EU
Anställda ska ha rätt att få besked om
vilka planer ägarna har för företaget, enligt ett direktiv som EU-parlamentet
godkänt.
Bakgrunden är nedläggningar inom EU där
anställda inte fått någon information från ledningen, utan ställts inför
fullbordat faktum.
Direktivet innehåller minimikrav på
information om utvecklingen i företaget samt samråd med anställda inför förändringar.
Enskilda länder kan ha hårdare krav om de vill.
Direktivet gäller företag med minst 50 anställda,
och omfattar både privat och offentlig sektor. Medlemsländerna ska även införa
"avskräckande påföljder" för företag som inte följer
informationsplikten.
Max 48 timmars arbetsvecka för chaufförer
Långtradarchaufförer och bussförare får inte arbeta mer än i snitt 48
timmar per vecka. Det är en av punkterna i ett nytt EU-direktiv som
EU-parlamentet ställt sig bakom. Godkännandet kom efter en förlikning med
ministerrådet.
I direktivet regleras förutom arbetstider även
chaufförernas raster, nattarbeten samt att arbetstider ska bokföras och att
journalerna ska bevaras under en längre tid.
Parlamentet lyckades driva igenom att
reglerna också ska gälla för egenföretagare. Men det sker först fyra år
efter det att direktivet är genomfört.
Industrin inom EU producerar mindre
Industriproduktionen i euroområdet steg 0,8
procent i december jämfört med månaden före, rapporterar Eurostat. Inom hela
EU steg industri- produktionen med 0,6 procent.
Jämfört med december 2000 sjönk
industriproduktionen i euroområdet med 4,1 procent. Inom hela EU minskade
industriproduktionen med 4,4 procent under perioden.
Oklart om terroristbegrepp i EU
Det spanska ordförandeskapet förbereder ett
förslag där "våldsbenägen radikalism hos ungdomar" kopplas till
terroristbekämpning. Justitieminister Thomas Bodström uppger att han tar avstånd
från förslaget.
En arbetsgrupp inom EU håller på spanskt
initiativ på att utarbeta ett standardformulär för ett informationsutbyte som
ska förhindra terrorism.
En utgångspunkt är "den successiva ökningen av våldshandlingar
och vandalism vid olika EU-evenemang och toppmöten som utförts av radikala
extremistgrupper". Gruppen konstaterar att dessa händelser skapas av odefinierbara kretsar som verkar i skydd
av olika fasader i samhället.
Men Bodström ser ingen anledning till oro.
Han säger till TT att han är säker på att förslaget kommer att begravas i
arbetsgruppen.
Var femte kvinna i EU utsatt för våld
Var femte kvinna i EU har någon gång
utsatts för våld i sitt förhållande, visar en spansk undersökning som
bygger på material från tio EU-länder.
I endast fyra av de länder som deltog i
undersökningen klassificeras familjevåld som brott. I de flesta länder får
de som utsatts för familjevåld kostnadsfri rättshjälp. Däremot rådet det
brist på enheter som är specialiserade på kvinnovåld, bland annat inom
domstolar och åklagarväsende.
Över hälften av EU-länderna har
kriminaliserat sexuella trakasserier på arbetsplatsen.
|