Debatten
i kammaren var bitvis snårig. Talarna slog varandra i huvudet med olika
beskrivningar av EU:s tre så kallade pelare. Och märkliga allianser
kom i dagen.
Moderaterna
gjorde i vissa avseenden gemensam sak med EU-kritikerna, samtidigt som vänsterpartiets
Kenneth Kvist i alla avseenden gjorde gemensam sak med EU-anhängarna.
Kvist gav hårda snytingar till miljöpartiets Per Lager, som enligt Kvist
inte begripit vad beslutet innebär.
Konstitutionsutskottets
betänkande föreslog ändringar i regeringsformen så att riksdagen ska
tillåtas överföra beslutsmakt till "samarbetet inom EU:s
ram". I betänkande fanns tillägget att överföring av beslutanderätt
till EU inte får röra "principerna för statsskicket".
-Vi
ska då alltså kunna lämna över makten över allt annat. Och vem vet
vad det kan bli _ skola, barnomsorg, skattepolitik, utrikespolitik och
straffrätt, sade Per Lager. Det är fullständigt oacceptabelt.
Så
blir det inte alls, menade Kenneth Kvist, som tyckte att den nya
formuleringen är en fördel.
-
Jag
är emot överstatlighet, men vill hävda att förslaget i själva verket
stärker riksdagens möjligheter att i framtiden stoppa överlåtelse av
makt till EU, sade Kvist.
Vem
har rätt? Fakta i målet är följande: I utbyte mot en till inte förpliktigande
formulering om "statsskickets grunder" revideras grundlagen så
att det blir möjligt för riksdagen att med tre fjärdedelsmajoritet avhända
sig beslutanderätt även när det gäller utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik
samt inrikespolitik såsom rättsliga och polisiära frågor.
Med
248 röster mot 47 godkände riksdagen denna ändring av regeringsformen.
Motståndare var främst miljöpartiet, flertalet vänsterpartister och
enstaka EU-kritiker inom andra partier.
Med
en mindre majoritet - 208 mot 89 - bifölls den andra föreslagna
grundlagsändringen. Riksdagen beslutade att det i regeringsformen ska stå
att riksdagen kan godkänna en överenskommelse inom ramen för samarbetet
i EU även om överenskommelsen inte finns i slutligt skick. Främst
handlar det om så kallade rambeslut i det rättsliga och polisiära
samarbetet i EU.
I
frågan om rambesluten sade även moderaterna nej, trots att partiet
tidigare har accepterat den beslutsformen.
-
Det är egendomligt att så många partier tar så lättsinnigt på EU:s
rambeslut, sade Per Unckel (m). Följdlagar måste preciseras innan
riksdagen godkänner rambesluten. Vi får inte börja sladda på denna
punkt.
Per
Lager höll med, medan Kenneth Kvist, som återigen gick på tvärs mot
sin egen partigrupp, tyckte att denna förändring var bra.
Även
i detta avseende är Kvists ståndpunkt häpnadsväckande. Förändringen
innebär att riksdagens inflytande i beslutsprocessen urholkas. Förhandsgodkännande
kan inte likställas med en verklig beslutanderätt i och med att
riksdagen inte vet vad den beslutar om. Det är fullständigt oacceptabelt
ur demokratisk synpunkt.
Sex
EU-kritiska riksdagsledamöter, med kristdemokraten Björn von der Esch i
spetsen, uttalade några dagar innan riksdagbehandlingen att grundlagsändringarna
skulle avgöras i en beslutande folkomröstning i samband med höstens
riksdagsval.
För
att riksdagen skulle behandla frågan om folkomröstning krävdes att 35
ledamöter ställde sig bakom kravet. Så många kunde von der Esch inte
samla ihop sedan vänsterpartiets partistyrelse sagt nej till folkomröstning.
EU:s
murar mot omvärlden blir allt högre och svårare att tränga
igenom
Kampen
mot så kallad illegal invandring var den stora frågan vid EU-toppmötet
i Sevilla. Spanien och Storbritannien hade pressat på för hårdare tag.
Frankrike och Sverige spjärnade emot och fick till sist med sig de övriga
i en urvattnad kompromiss.
I
den talas om skärpt gränsövervakning, ökat samarbete om visumkontroll
och åtgärder för att asylsökande som avvisats verkligen lämnar EU och
returneras till sina ursprungsländer.
-
Men vi har inte på något sätt öppnat för sanktioner, underströk den
svenske statsministern Göran Persson.
Vid
presskonferensen efter toppmötet sade Spaniens premiärminister att han
ändå inte utesluter att någon form av sanktioner kommer att sättas in
i framtiden. Storbritanniens premiärminister menade att toppmötet lämnat
alla möjligheter öppna, inklusive ekonomiska sanktioner.
EU-ledarna
lade även fast en tidsplan för flera tunga asylbeslut: Före årets slut
ska man enas om i vilket land en flykting ska
söka
asyl och inom ett år ska villkoren för flyktingstatus slås fast, likaså
reglerna för familjeåterförening. Före nästa års slut ska EU också
ha enats om en gemensam asylprocedur.
Ett
annat beslut från toppmötet gäller förstärkt gränskontrollsamarbete.
Redan i år ska medlemsländerna inrätta ett nätverk av sambandsmän om
invandring. EU-ledarna vill även se fler gemensamma insatser vid de yttre
gränserna. Inom ett år ska unionen ha enats om en gemensam grundläggande
utbildning av gränsvakter.
Före
juni nästa år ska EU-kommissionen utreda hur ansvaret ska fördelas
mellan medlemsländerna och unionen när det gäller bevakningen av de
yttre gränserna.
Kommissionen
ska klara ut hur gemensamma insatser ska finansieras, hur stor del som ska
tas ur unionens budget och hur mycket medlemsländerna ska stå för.
Läser
man toppmötesslutsatserna står det klart att tonvikten ligger vid att hålla
tredje världens massor borta från EU:s gränser.
Utvidgning
med förhinder
EU-ledarna
bekräftade vid toppmötet i Sevilla tidtabellen för EU:s geografiska
utvidgning. Tio nya medlemmar ska kunna tas upp 2004. Men flera viktiga frågor
återstår att lösa, inte minst jordbrukspolitiken.
Under
våren har de nuvarande medlemmarna inte klarat av att komma överens om
vilken typ av jordbruksstöd de nya medlemmarna ska få. Länder som
Frankrike och Spanien vill att de ska få del av det direkta jordbruksstödet.
Sverige och Storbritannien med fler vill ha en övergångsperiod där EU
ger omkring 400 miljarder, bland annat i omställningsstöd. Efter 2006
vill de lägga om direktstödet i hela EU-området. Positionerna är helt
låsta och konflikten är bordlagd till hösten.
Den
nya jordbrukspolitiken ska spikas i november _ två månader efter det
tyska parlamentsvalet. Vid toppmötet i Köpenhamn i december ska EU
formellt bjuda in ett antal östländer att bli EU-medlemmar. Under våren
2003 sluts de formella medlemskapsavtalen. Den 1 januari 2004 sker själva
utvidgningen.
Krishanteringen
blockeras
En
fråga EU-ledarna inte lyckades lösa är den segslitna striden mellan
Grekland och Turkiet, de båda ärkefienderna över det delade Cypern.
Turkiet, som ännu inte fått börja förhandla om medlemskap i EU
utnyttjar sitt Natomedlemskap för att få inflytande över EU:s militära
krishanteringsstyrka. Trots att unionen förklarat krishanteringen
operationell behöver den låna resurser från Nato för att kunna verka.
I vintras fick Turkiet ett löste om att styrkan inte skulle kunna användas
mot ett Natoland och konflikten verkade löst. Men nu kräver Grekland
motsvarande löfte att Nato inte ska sätta in sina resurser mot ett
EU-land.
Under
tiden lamslås EU:s krishanteringsförmåga och dess första uppdrag, att
överta Natos fredsbevarande uppdrag i Makedonien, kan inte förverkligas.
Smygväg
till EU-försvar
På
Sevillamötet öppnade EU:s politiska ledare för att den gemensamma
utrikes-, säkerhets- och försvarspolitiken också ska kunna användas
som medel i kampen mot internationell terrorism.
I
slutsatserna från Sevillamötet slås det fast att EU:s roll i kampen mot
terrorism ska stärkas, och "den gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiken,
inbegripet den europeiska säkerhets- och försvarspolitiken, kan spela en
viktig roll för att avvärja detta hot mot vår säkerhet och för att främja
fred och stabilitet".
Spanien
har under sin tid som EU-ordförande drivit på för att vidga ramarna för
den unionella säkerhets- och försvarspolitiken till att också omfatta
militära uppdrag i kampen mot terrorism. Den spanske försvarsministern
har sagt att frågan ska tas upp i det konvent som ska förbereda en ändring
av EU:s grundlagar, och att detta 2004 ska landa i en fördragsändring så
att uppgifterna för EU:s säkerhetspolitik byggs ut.
Även
Frankrike, Tyskland och Belgien har planer på att använda konventet för
att få till stånd en fördragsändring där man vidgar uppdraget för
den gemensamma försvarspolitiken till militära aktioner mot
terrorism.
Ny
folkomröstning i Irland
I
höst ska Irland folkomrösta om Nicefördraget för andra gången. Omröstningen
ska hållas i slutet av oktober eller i början av november, enligt
Irlands premiärminister Bertie Ahern.
På
toppmötet i Sevilla gav de 14 andra EU-ledarna sitt stöd för den
deklaration som
Bertie
Ahern lagt fram. Uttalandet markerar att Irlands neutralitetspolitik inte
berörs av Nicefördraget, och därmed anser den irländska regeringen att
den har fått den hjälp som behövs för att det ska bli ja denna gång.
Vad
händer om det blir ett nej i höstens folkomröstning? "Det finns
ingen plan B" var det stående budskapet i Sevilla.
Vi
får försöka förklara för våra väljare vilket ansvar vi har och det
viktiga i att godkänna Nicefördraget. Vi får inte blockera
utvidgningen. Det skadar Irland, EU och kandidatländerna, sade Bertie
Ahern.
Nonsens. Nicefördraget
är ingen förutsättning för EU:s geografiska utvidgning. Det är enbart
de nuvarande medlemsstaternas förhandlingsbud till kandidatländerna när
det gäller antalet röster i ministerrådet, antalet platser i
parlamentet osv. Flera kandidatländer är missnöjda med Nicefördraget
och kommer under utvidgningsförhandlingarna att kräva större inflytande
i unionens institutioner. Resultatet av dessa förhandlingar kommer att
regleras i respektive nytt medlemslands anslutningsfördrag.
|