*
EU-konstitutionen: Ett "fruktansvärt steg tillbaka" för
svensk asylpolitik
I den nya EU-grundlagen förlorar
medlemsländerna vetorätten inom asylpolitiken. Dessutom slopas möjligheten
för enskilda länder att föra en mer generös flyktingpolitik. Förslaget
får regeringens stöd. På sikt är det bättre med en gemensam
asylpolitik inom EU. Det beskedet gav Charlotte Svensson,
statssekreterare hos migrationsminister Barbro Holmberg, vid en
utfrågning i riksdagens socialförsäkringsutskott om
flyktingpolitiken i EU:s framtidsdebatt.
I dagens system beslutar EU om så
kallade minimistandarder. Det betyder att länder som vill driva
en mer generös och human politik har rätt att göra det. Men i
det liggande förslaget till EU-konstitution har ordet
"miniminormer" konsekvent strukits.
Mot den förändringen reserverade
sig Sveriges regeringsrepresentant Lena Hjelm-Wallén i EU:s
framtidskonvent. Flera remissinstanser har också uttryckt oro över
förändringen.
Amnesty och Röda korset varnar för
en enhetlig EU-lagstiftning. Risken är att de som anger tonen när
de gemensamma reglerna skrivs blir de regeringar som är hårdast
mot flyktingar medan andra får sänka sin standard exempelvis i
flyktingmottagning eller asylprocedurer. Samma oro uttryckte
Migrationsverket i september, vars generaldirektör då hette
Barbro Holmberg. Migrationsverket påpekade att den föreslagna
EU-grundlagen kan vara svårförenlig med grunden för svensk
asylpolitik, det vill säga, möjligheten att tillämpa generösare
regler.
Nu är Barbro Holmberg
migrationsminister och intar en ståndpunkt som dels skiljer sig
från Migrationsverkets, dels från regeringens tidigare
uppfattning.
- Miniminormer är ingen lösning på
flyktingarnas problem. De kan dra ner standarden till en absolut lägsta
nivå. I praktiken står det då länderna fritt att tillämpa
vilken politik som helst, sade Barbro Holmberg i en
interpellationsdebatt i riksdagen i mitten av oktober.
Förslaget om harmoniserade regler
för ett EU med 25 medlemmar innebär, enligt migrationsministerns
statssekreterare Charlotte Svensson, att "den samlade
flyktingpolitiken blir mer generös".
Men Sverige får räkna med att
kompromissa när politiken utformas.
- Vi kommer inte i varje direktiv
att få exakt som vi vill, konstaterade Charlotte Svensson.
Men regeringen vill trots det säga
ja till en fullt ut överstatlig flyktingpolitik, dock med
brasklappen att det "vid tillskapandet av denna politik"
ska vara möjligt för medlemsländerna att "nationellt tillämpa
bättre villkor".
Men hur kan enskilda länder ha bättre
villkor om reglerna är enhetliga?
Det "finns en motsättning här,
så att säga", medger migrationsministern.
När Barbro Holmberg var
generaldirektör i Migrationsverket skrev hon om de nya reglerna
att de "sannolikt förutsätter att alla medlemsstater tillämpar
samma bestämmelser".
Efter ett sammanträde i riksdagens
EU-nämnd den 13 oktober erkände statsminister Göran Persson att
"det kan bli svårt att vissa går före".
Han är pessimistisk om möjligheten
att stå emot kraven på strängare regler.
- Men vi får försöka påverka
regelverket så mycket som möjligt.
I flera år har EU-länderna försökt
enas om gemensamma regler i flyktingpolitiken. Det gäller
exempelvis definitionen av vem som är flykting, regler för
flyktingmottagande och proceduren för att avgöra vem som har rätt
till asyl.
Hittills har det handlat om
minimiregler med rätt för enskilda EU-länder att vara mer generösa.
Frågan om mottagandevillkor av
asylsökande kan illustrera hur medlemsstaternas inställning
skiljer sig åt.
Kommissionen lade i april 2001 fram
ett direktivförslag för mottagandevillkor av asylsökande i
medlemsstaterna. Ett sådant direktiv antogs också av ministerrådet
i januari 2003.
Statsrådet Jan O Karlsson
konstaterade inför EU-nämnden den 19 april 2002: "[Vi har]
fått till stånd en miniminivå. Jag skyndar mig att tillägga
att om detta skulle översättas till svenska förhållanden
skulle det bli ett fruktansvärt steg tillbaka. Det är heller
inte fråga om det, utan vi har en helt annan standard. Men detta
handlar om länder som egentligen inte har haft någon
mottagandenivå alls." (Vår kursivering.)
Även efter direktivet
implementering senast den 6 februari 2005 kommer det således att
finnas kvar mycket stora skillnader mellan medlemsstaterna i fråga
om mottagandet av asylsökande.
Direktivet, liksom den aktuella
artikeln i EG-fördraget (63.1 b), anger att det är fråga om
"miniminormer" och att staterna därmed även fortsättningsvis
kan ha avsevärda skillnader i mottagandet av personer som söker
asyl.
Men i den föreslagna
EU-konstitutionen som ska ersätta EU:s nuvarande fördrag, har
begreppet "miniminormer" konsekvent strukits i avsnitten
om flyktingpolitiken.
Detta
innebär helt klart att Sverige löper risk att tvingas försämra
sina asyl- och flyktingregler. Till exempel när det gäller
mottagandevillkoren för asylsökande skulle detta kunna "bli
ett fruktansvärt steg tillbaka" för att tala med Jan O
Karlsson, Barbro Holmbergs företrädare som
migrationsminister.
* Stämpel
i passet vid inresa
De som reser in i EU från ett land
utanför unionen ska få sina pass stämplade. Det föreslår
EU-kommissionen. Syftet är att hålla kontroll på illegal
invandring.
Förslaget kommer efter en fransk
begäran som har fått stöd i ministerrådet, förklarade
EU-kommissionären Antonio Vitorino på en presskonferens. Vitorino
sade också att avsaknaden av en stämpel ska betraktas som en
illegal vistelse i landet såvida man inte kan bevisa
motsatsen.
*
Kontrollen
av jordbruket brister
Kontrollen av EU:s jordbruks- och
regionalstöd har fortfarande stora brister. För nionde året i
rad kan EU:s revisorer inte bedöma om pengarna används rätt.
Det framgick när EU:s revisionsrätt
presenterade sin årsrapport om unionens budget 2002.
EU-kommissionen får visserligen beröm för sina ansträngningar
att förbättra kontrollen över unionens budget på nästan 800
miljarder kronor. Men det går långsamt.
Bristerna rör framför allt
jordbruks- och regionalstöden. Den utgör omkring 80 procent av
EU:s budget.
Någon bedömning av hur mycket
pengar som försvinner till följd av fusk görs inte i årsrapporten.
Ett exempel är att många bönder uppger större åkerarealer än
vad de har för att få mer EU-pengar.
*
Franskt
och tyskt underskott oroar ECB
Europeiska centralbanken, ECB,
varnar för att EU:s stabilitetspakt är hotad.
I sin månadsrapport för november
har ECB i kraftigt när det gäller de alltför stora offentliga
underskotten i flera av de stora euroländerna som Tyskland och
Frankrike. Man framhåller att stabilitetspakten befinner sig i
ett kritiskt läge där trovärdigheten måste upprätthållas,
samtidigt som det borde ligga i ländernas eget intresse att följa
reglerna och därmed upprätthålla allmänhetens förtroende.
*
Frankrike
hotas av EU-böter
EU-kommissionen beslutade i mitten
av oktober att ta nästa steg mot att bötfälla Frankrike för
dess för stora budgetunderskot.
Kommissionen konstaterade att den
franska regeringen inte följt de rekommendationer som EU:s
finansministrar utfärdade den 3 juni. Då uppmanades Frankrike
att få ned underskottet under 3 procent av BNP under 2004.
Men enligt den budget som den
franska regeringen presenterade i höstas planeras underskottet
bli 3,6 procent. Gränsen för EU är 3procent. Tidigast i början av nästa år
kan EU ta beslut om sanktioner.
*
Tyskland
närmare sanktioner
EU-kommissionen
kräver att Tyskland vidtar nya åtgärder för att stärka de
offentliga finanserna. I gengäld får den tyska regeringen mer
tid på sig för att minska underskottet till under tre procent av
BNP.
I ett förslag till föreläggande
får den tyska regeringen fram till 2005 på sig för att få ner
underskottet under EMU-gränsen. Tyskland måste dock under nästa
år minska sitt "strukturella underskott" med 0,5
procent, vilket är mer än vad finansminister Hans Eichel
planerat.
Förslaget har retat upp Tyskland.
Eichel har anklagat kommissionen för att tillämpa EU:s så
kallade stabilitetspakt alltför strikt.
*
Prisskillnader
består i euroområdet
Det var tänkt att prisskillnaderna
mellan euroländerna skulle bli mindre. Men så har det ännu inte
blivit enligt en undersökning från den tyska investeringsbanken
DKrW.
Undersökningen visar att
exempelvis en flaska mineralvatten kostar 1:12 euro i Frankfurt,
medan samma flaska kostar 0:53 euro i Rom. Ett biobesök i Madrid
kostar 5:50 och i Paris 14:50.
*
Offer
för trafficking får tillfälligt skydd
De som fallit offer för människohandel
ska få tillfälliga uppehållstillstånd inom EU om de samarbetar
med myndigheterna och exempelvis vittnar i en rättegång. Det har
EU:s migrationsministrar enats om.
EU-direktivet gör att länderna
ska bevilja uppehållstillstånd under en begränsad period för
dem som samarbetar i kampen mot människohandel och människosmuggling.
Uppehållstillståndet ska gälla i sex månader i en första omgång,
men kan förlängas.
*
Vänsterpartiet
backar om EU-utträde
Vänsterpartiet tonar ned kraven på
att Sverige ska lämna EU. I förslaget till nytt partiprogram
finns ingen formulering om svenskt utträde.
I programförslaget står det att målet
är att "ersätta EU:s odemokratiska beslutsformer och fördragsfästa
kapitalism med en alleuropeisk samverkan grundad på demokratiska
principer". Och ett svenskt utträde ur unionen "kan
vara ett led i en sådan process". Borta är det nuvarande
kravet att partiet ska arbeta för ett svenskt utträde på sikt.
- Utträdet måste vara underordnat
vad vi kan åstadkomma i Europa, säger Mats Einarsson,
riksdagsledamot och ordförande i programkommissionen.
Men programkommissionen är inte
enig. Tre av ledamöterna har reserverat sig. De vill att det även
i framtiden ska framgå att vänsterpartiet arbetar för ett
svenskt utträde.
- Möjligheten att lämna EU måste
hållas levande, säger Ali Esbati, ordförande för Ung vänster.
*
Centern
vill lägga ned EU-nämnden
I en partimotion framför centern
krav på att riksdagens EU-nämnd ska läggas ned.
I EU-nämnden ska regeringen,
enligt nu gällande ordning, förankra sin EU-politik innan
medlemsländernas regeringar fattar beslut i ministerrådet.
EU-nämnden är till för att
riskdagen ska få insyn i och inflytande (informellt) över
regeringens politik.
Centern anser att det inte längre
går att skilja på "EU-frågor" och nationell politik
och tycker att det vore bättre att samrådet med regeringen sker
direkt i berörda riksdagsutskott. Partiet vill att riksdagen
engageras tidigare i beslutsprocessen.
Miljöpartiet och enskilda
folkpartister har tidigare också framför krav på att lägga
ned/avveckla EU-nämnden.
*
Protester
i EU mot djurtransporter
Djurskyddsorganisationer från hela
EU demonstrerade i Bryssel mot långa djurtransporter.
Demonstrationen hölls i samband med ett möte mellan EU:s
jordbruksministrar.
Enligt dagens EU-regler får
transporterna pågå i upp till 28 timmar, med bara en timmes rast
ombord på lastbilen. Först därefter krävs ett dygns vila.
EU-kommissionen föreslog i somras
en gräns på nio timmar. Därefter ska tolv timmars vila följa.
Djurrättsaktivister anser att även det förslaget är otillräckligt.
Omkring miljoner djur per år får utstå många timmar i
lastbilar genom Europa, till exempel får som transporteras från
Storbritannien till Spanien och Italien.
*
EMU-motståndet
rekordstort
Svenska folkets motstånd mot euron
har fortsatt att öka efter folkomröstningen och är nu rekordhögt,
visar en Temo-mätning.
Nästan sex av tio, 59 procent, av
svenskarna skulle rösta nej till euron om det vore folkomröstning
idag. 38 procent skulle rösta ja, visar mätningen som
publicerades i Dagens Nyheter två månader efter folkomröstningen
den 14 september.
I
folkomröstningen vann nej-sidan med 56-42. Andelen nej-anhängare
har ökat i alla grupper, men framför allt i åldrarna 45-59 år.
|