EU femtio år - det finns inte så mycket
att fira
Den 25 mars var det 50 år sedan Romfördraget undertecknades av
EU:s så kallade kärnländer Belgien, Frankrike, Italien,
Luxemburg, Holland och Västtyskland.
Europeiska Unionen bildades genom
undertecknandet av Maastrichtfördraget 1993. EU befinner sig
således fortfarande i tonåren.
Men nu firas EU som en 50-åring av alla
nuvarande 27 medlemmar med pompa och ståt. I Sverige sker det
ganska modest med ett seminarium. Kanske på grund av det finns
ett utbrett motstånd bland befolkningen.
Vad är det man firar? Enligt den speciella
hemsidan "Tillsammans sedan 1957" som EU skapat för detta
jubileum så är det: fred och stabilitet, frihet och demokrati,
välstånd samt tillväxt och sysselsättning. Hur står det till med
den saken?
"50 år utan krig mellan EU:s nuvarande
medlemsländer är något som saknar motstycke i Europas historia."
Det är en sanning med modifikation.
Det finns inget exempel i historien på att
demokratier krigar mot varandra. De nordiska länderna har krigat
mot varandra under århundraden. Men det är högst osannolikt att
de skulle kriga idag oavsett medlemskap i EU eller ej. De krig
som utövas idag är i mycket mindre utsträckning krig mellan
länder utan snarare krig inom länder. Det finns det tyvärr
exempel på i Europa de senaste 50 åren.
Under åren 1991-95 pågick ett blodigt krig
i forna Jugoslavien _ mitt i Europa. Den europeiska unionen
gjorde knappast något för att förhindra eller stoppa kriget.
Snarare bidrog olika medlemsländer till att situationen
förvärrades.
Inre väpnade konflikter på Nordirland,
Cypern och i Spanien är ytterligare exempel som den europeiska
unionen inte bidragit till att lösa.
Europeiska unionen vill profilera sig som
ett fredsprojekt. Men den utveckling som skett under framför
allt 2000-talet är att EU mycket medvetet satsar på att bli en
militär stormakt. I EU:s strategi för säkerhet betonas militära
lösningar på kriser och konflikter. Vapenindustrierna ses som en
viktig del i den gemensamma försvars- och säkerhetspolitiken.
EU är knappast ett demokratiskt projekt. De
folkvalda i parlamentet kan inte väcka förslag det gör
byråkraterna i kommissionen. De starka länderna styr EU. Genom
olika fördrag ser man till att de största länderna inte kan
röstas ner av små. När råden ska fatta beslut har de stora
länderna redan kommit överens i korridorerna.
På hemsidan ges exempel på frihet genom att
medborgarna inte längre behöver pass när man reser inom unionen.
Det stämmer inte. Vid utresor krävs att man ska kunna visa upp
dokument som anger medborgarskap dvs. för svenskar betyder det
pass. I allt fler länder krävs dessutom att man ska kunna visa
identitetshandlingar med medborgarskap på gatan dvs. inre pass.
För att inte tala om dem som försöker komma in i Europeiska
Unionen där har det hårdnat betydligt. Asylsökande behandlas som
potentiella terrorister.
EU-medborgarna har en levnadsstandard som
är bland de högsta i världen skryter man med. Ja, men det beror
ju inte på EU utan på de enskilda länderna. Socialpolitiken
ingår inte i EU befogenheter.
Under denna rubrik anges att EU:s handels-
och biståndspolitik återspeglar globalt ansvar. Om det vore så
skulle EU inte dumpa livsmedelsprodukter i tredje världen och
slå ut den lokala produktionen. EU:s jordbrukspolitik är
motsatsen till globalt ansvar.
Det påstås att EU:s samarbete har skapat
tillväxt och sysselsättning. År 2000 tog EU:s ledande politiker
beslut om en tillväxtstrategi den så kallade Lissabonstrategin.
Målet är att EU senast år 2010 ska vara världens mest
konkurrenskraftiga ekonomi med full sysselsättning och hållbar
utveckling. Denna strategi har totalt misslyckats. Den tillväxt
EU skapat består av stress, utbrändhet och miljöförstörande
kemikalier.
Vår slutsats är att det finns inte så
mycket att fira. Det samarbete som startade för femtio år sedan
var ett ekonomiskt samarbete. Det har inte varit speciellt
framgångsrikt. Men det allvarliga är att unionen bestämmer den
ekonomiska politiken för alla medlemsländer. Det är den
marknadsliberala politiken som gäller. Den har till och med
skrivits in i förslaget till grundlag vilket är mycket märkligt.
Om 50 år hoppas vi Europa kan fira
samarbete mellan självständiga stater.
EU slopar handelshinder
EU erbjuder nu närmast total tullfrihet för de 78 länderna i den
så kallade AVS-gruppen. Där ingår länder från Afrika, Västindien
och en rad önationer i Stilla havet.
Idag är 97 procent av handelsutbytet i
stort sett befriat från kvoter och tullar. Det avtal som
länderna och EU-kommissionen nu förhandlar om skulle ta bort de
återstående begränsningarna med undantag för handel med socker
och ris. Avgifterna på sådan export till EU ska enligt avtalet
fasas ut från 2015.
Nytt utskott ska hantera
EU-konstitutionen
Frågan om den omförhandlade EU-konstitutionen ska i riksdagen
behandlas i ett sammansatt konstitutions- och utrikesutskott.
Det är i linje med den nya ordning som
gäller i riksdagen sedan årsskiftet. Den innebär att utskotten
ska få en tyngre roll, och komma in tidigare i arbetet med
EU-ärenden.
- En viktig utgångspunkt är att få fler
ledamöter utanför EU-nämnden engagerade, säger Martin Brothén
som är föredragande i utrikesutskottet.
Vänsterpartiet och miljöpartiet vill att
frågan om EU-konstitutionen ska avgöras i en folkomröstning
istället för i riksdagen. Men det vinner förmodligen inte gehör
hos riksdagsmajoriteten.
- Om fördraget blir klart under den här
regeringen tror jag inte att vi får en folkomröstning. Både de
borgerliga och socialdemokraterna är ju emot, säger Bodil
Ceballos, riksdagsledamot för miljöpartiet.
EU ger klartecken för lag mot
transfetter
Danmarks lagstiftning om maximalt innehåll av transfetter i
livsmedel har godkänts av EU-kommissionen.
Danmark införde 2004 en maxgräns att 2
procent av fettet i ett livsmedel får vara industriellt
framtaget transfett. Tidigare förberedde EU-kommissionen att
stämma Danmark men har nu ändrat inställning.
I Sverige finns ingen lagstiftning, men det
förs en dialog mellan branschorganisationerna och
Livsmedelsverket.
- Det kan vara tänkbart att genomföra nu
men vi får avvakta och se kommissionens skäl till godkännandet,
säger Göran Anér, jurist på Livsmedelsverket, till tidningen
Metro.
Tyskland backade om bolagsskatt
Den kontroversiella frågan om gemensamma EU-regler för
bolagsskatten fick en skrivning på ett finansministermöte som i
praktiken gjorde den till en ickefråga åtminstone för i år. Det
var också i linje med den svenska riksdagens önskemål.
Riksdagens EU-nämnd hade enats om Sverige
skulle gå emot det tyska förslaget att lyfta upp harmonisering
av bolagsskattebaserna som en av EU:s ekonomiska nyckelfrågor.
Tanken från Tysklands sida, som även
Frankrike lär stödja, var att man ska ha samma regler för hur
bolagsskatten ska konstrueras. Själva skattenivån var det sedan
upp till varje land att bestämma. Överstatliga regler skulle
bland annat underlätta för företag som verkar på EU:s inre
marknad menar tyskarna.
Från svensk sida anser man att det är för
tidigt att diskutera frågan på EU-nivå inte minst eftersom det
inte finns ett färdigt konkret förslag att utgå ifrån. Ett
sådant förslag kan, enligt EU-kommissionen, finnas först i
slutet på 2008.
Att Sverige, och exempelvis Storbritannien,
anser att skatter är nationella frågor lär inte göra saken
enklare för de som vill driva igenom en förändring. Beslut om
skatter kräver att alla länder är överens.
De flesta lagar kommer från Bryssel
Riksdagsmannen Björn von Sydow (s) har bett riksdagens
utredningstjänst kartlägga hur många av de svenska lagarna som
härstammar från Bryssel.
Bakgrunden är ett kritiskt inlägg från
Tysklands förre förbundspresident Roman Herzog. Han ifrågasätter
om den parlamentariska demokratin fortfarande fungerar när
huvuddelen av lagstiftningen har sitt ursprung i EU. Enligt
uppgifter från tyska justitiedepartementet skulle under perioden
1998 till 2004 hela 84 procent av alla tyska rättsakter har sitt
ursprung i Bryssel.
Här finns allvarliga problem som vi måste
diskutera. Är alla regler rimliga och ändamålsenliga? Riksdagens
ledamöter måste få ett bättre grepp om EU-politiken, säger Björn
von Sydow.
Han vill att ledamöterna i de nationella
parlamenten ska driva på en skarpare prövning av EU:s
regleringar i förhållande till den så kallade närhetsprincipen.
I förhandlingarna om ett nytt fördrag vill
jag att Sveriges regering ställer krav på skärpning av den
prövningen, så att de nationella parlamenten får stärkt
möjlighet att verka ifrågasättande och stävjande. Systemet
behöver motvikter, säger Björn von Sydow.
EU vill registrera lobbyister
Om ett år ska 15 000 lobbyister som är verksamma i Bryssel öppet
visa vilka som är deras uppdragsgivare och hur stora avgifter de
tar ut. Då ska EU-kommissionen registrera alla lobbyister och
visa vilken budget de har tillgång till för att påverka de
beslutsfattande organen inom EU.
Registreringen är frivillig. Men de som
nekar kommer inte att kunna formellt påverka framtida lagförslag
från kommissionen.
Nära 500 terrorattacker i EU förra året
En ny EU-rapport hävdar att 498 terrorattacker genomfördes i
elva länder i unionen förra året. Totalt greps 706 personer
varav tre i Sverige i femton EU-länder för misstänkt terror-ism.
Det framgår av en rapport EU:s polisbyrå Europol presenterade
nyligen.
De 498 terrorattackerna, större eller
mindre, genomfördes med separatist-iska, islamistiska,
vänsterextrema, anarkistiska samt högerextrema motiv, hävdas det
i Europolrapporten.
Den klart största delen, 424 stycken, av
attackerna utfördes av så kallade separatister, framför allt i
Frankrike och Spanien. De tre gripna i Sverige misstänktes för
terrorbrott i samband med attentatsförsök mot en vallokal i
Kista, samt mot Livets ord i Uppsala.
Tillbaka eller Startsidan |