De nationella parlamenten försvagas med det nya EU-fördraget
"De nationella parlamentens roll stärks. Dessa ges nu ökade
möjligheter att kunna invända mot kommissionens förslag om de
anser att ett förslag bord behandlas på nationell nivå istället
för av EU", skriver Fredrik Reinfeldt på Svenska Dagbladets
debattsida om det nya EU-fördrag som statsministern och hans
kollegor i de andra 26 EU-länderna i princip enade om på
juni-toppmötet i Bryssel.
I toppmötets
slutsatser finns ett mandat till den numera inledda
regeringskonferensen (IGC). Däri sägs att "När det gäller de
nationella parlamenten kommer deras roll att ytterligare
förstärkas". Det ska ta sig uttryck i en ny mekanism för den så
kallade subsidiaritetsprincipen (som i vilseledande svensk
översättning kallas närhetsprincipen).
Det är
emellertid minst sagt tveksamt om man kan hävda att IGC-mandatet
faktiskt innebär att de nationella parlamentens roll förstärks,
vare sig allmänt eller i "subsidiaritetskontrollen".
Enligt
mandatet ska "en ny allmän artikel […] återspegla de nationella
parlamentens roll". Detta innebär dock inte mer än att de
bestämmelser som finns i det ratade konstitutionsförslaget, och
som rör de nationella parlamenten, samlas i denna nya artikel.
I fråga om
subsidiaritetsprincipen är de nationella parlamentens roll att
"i enlighet med de förfaranden som anges i protokollet" (om
tillämpningen av subsidiaritets- och
proportionalitetsprinciperna) "se till" att den följs.
Detta
protokoll ger inte de nationella parlamenten tillräckliga
verktyg för att säkerställa att principen följs. Det har heller
inte varit avsikten. Den dominerande uppfattningen inom unionen
är tvärtom att de nationella parlamenten inte bör ges möjlighet
att blockera lagstiftningsprocessen på EU-nivå.
Av
rapporteringen från junitoppmötet framgår att Sverige tillhörde
de länder som motsatte sig ett förslag från Holland om att ge de
nationella parlamenten verklig makt över kommissionens förslag
till nya EU-lagstiftning.
Jämfört med
det förkastade konstitutionsförslaget förlängs, enligt
IGC-mandatet, den tidsfrist de nationella parlamenten får för
att lämna sina yttranden från sex till åtta veckor.
I mandatet
sägs vidare att om en majoritet mer än hälften av de nationella
parlamenten motsätter sig ett lagstiftningsförslag ska
kommissionen se över sitt förslag. Det är en försvagning av de
nationella parlamentens möjligheter att driva fram en omprövning
tröskeln enligt protokollet i konstitutionsförslaget är en
tredjedel och i vissa fall en fjärdedel av de nationella
parlamenten.
Kopplat till
den nya tröskeln infördes i IGC-mandatet ett "särskilt
förfarande". Om en majoritet av de nationella parlamenten
framför att ett visst förslag står i strid med
subsidiaritetsprincipen, och kommissionen efter förnyad prövning
väljer att stå fast vid sitt förslag ska frågan underställas
rådet och parlamentet var för sig.
De ska då
"särskilt beakta de motiveringar som avgivits och delas av
majoriteten av de nationella parlamenten", samt kommissionens
motivering för att stå fast vid sitt förslag. Om minst 55
procent av EU-rådets medlemmar (regeringarna), eller en enkel
majoritet av EU-parlamentets ledamöter, stöder de nationella
parlamentens uppfattning ska lagförslaget inte behandlas vidare.
(Händer det har EU-kommissionen alltid möjlighet att lägga fram
ett annat förslag i samma fråga.)
Att EU:s
ministerråd och EU-parlamentet ska ta ställning och därvid
beakta de nationella parlamentens argument, ger de nationella
parlamenten som sådana inte någon ytterligare roll i
beslutsprocessen. Den roll de tilldelas enligt IGC-mandatet tar,
liksom enligt konstitutionsförslaget, slut i och med att de
avlämnat sina yttranden.
För att
sammanfatta: Jämfört med konstitutionsförslaget är det i detta
"särskilda förfarande", samt i den med två veckor förlängda
tidsfristen, som de nationella parlamentens påstått förstärkta
roll ligger. Detta ska vägas mot att tröskeln för omprövning
höjs från en tredjedel och i vissa fall en fjärdedel, till en
majoritet av de nationella parla-menten i IGC-mandatet.
Den
förhärskande uppfattningen inom EU är att de nationella
parlamenten ska ha en roll inom unionen, men att denna roll inte
ska få innebära att de kan hindra, eller direkt delta i, beslut
om rättsakter.
De
nationella parlamentens roll i unionens beslutsprocess är med
andra ord att agera statister. Deras möjligheter att påverka
lagstiftningen är försumbar, samtidigt blir de till händer och
fötter bakbundna av de lagar unionen stiftar.
Det är
obegripligt att hur någon kan beskriva IGC-mandatet som en
fram-gång för de nationella parlamenten. I praktiken är de
nationella demokrati-erna istället den stora förloraren.
Nationell rätt blir underordnad EU-rätten mycket mer tydligt än
tidigare och en massiv överföring av makt från de nationella
parlamenten till EU:s institutioner överstatliga och
odemokratiska blir verklighet om förslaget till nytt fördrag går
igenom.
Ingen
kom på något nytt
Lotta Fogde, tidigare socialdemokratisk statssekreterare,
skriver i Dagens Nyheter den 7 juli med anledningen av det
EU-toppmöte i juni som enades om ramarna för ett nytt
EU-fördrag:
"Dags att
sätta punkt för den reflektionsperiod som utlystes efter att
medborgarna i Frankrike och Holland röstade nej till
EU-konstitutionsförslaget i folkomröstningar.
Men
reflektion verkar inte vara EU-ledarnas starka sida. Ingen kom
på något. Alltså fattade man samma beslut en gång till. Att på
allvar ompröva innehållet i den nedröstade EU-konstitutionen
visade sig alltför mödosamt. Kanske var det ingen som ville.
Pausen blev en belastning för statsministrarna och presidenterna
snarare än en chans att tänka nytt och radikalt.
Därmed har
EU:s högsta politiker, särskilt de franska och holländska,
skickat en kraftfull signal till sina medborgare att de
prioriterar bort unionsbyggets legitimitet. Folkomröstningar är
tydligen bara bra när medborgarna röstar ja. Annars tyder de på
folklig förvirring."
Svenska ministrar kräver miljövänligt smink
Regeringen vill att EU ska ta hänsyn till vilken miljöpåverkan
kosmetika har och hur det påverkar människors hälsa. Tre
ministrar tar nu kontakt med EU-kommissionen.
Näringsminister Maud Olofsson (c), miljöminister Andreas
Carlgren (c) och socialminister Göran Hägglund (kd) har skrivit
brev till EU:s industrikommissionär Günter Verheugen och
miljökommissionär Stavros Dimas.
De uttrycker
sin oro för att EU-kommissionen inte tar upp miljöaspekter när
den nu börjat se över reglerna för kosmetika och
hygienprodukter.
EU vill ha billigare porto i Sverige
EU-kommissionen kräver att Sverige skrotar momsen på
posttjänster. Det skulle medföra att det blir billigare att
skicka brev och paket. Ett frimärke som kostar 5 kronor skulle
då hamna på cirka 3,75 kronor. Kommissionen hänvisar till en
EU-regel från 1970-talet som säger att posttjänster ska
momsbefrias.
Kommissionen
menar att olika momsregler snedvrider konkurrensen i EU. Nu
hotas Sverige av att anmälas till EU:s domstol. Det gäller även
Storbritannien och Tyskland.
Folkpartiet vill ha ny omröstning om euron
Folkpartiets ledning vill ha en ny omröstning om EMU.
Partistyrelsen kommer att lägga fram förslaget för landsmötet i
september, uppger SVT:s Rapport.
För fyra år
sedan genomförde Sverige en folkomröstning om fullt medlemskap i
EU:s valutaunion EMU med överstatlig valuta (euro) och
centralbank. Nej-sidan vann med 55,9 procent mot ja-sidans 42
procent.
- Vi
respekterar naturligtvis utslaget i folkomröstningen, men tycker
ändå att man kan bedriva opinion för någonting man tror på,
säger EU-minister Cecilia Malmström till TT.
Den
borgerliga regeringen har tidigare sagt att det inte är aktuellt
med en ny folkomröstning under nuvarande mandatperiod.
Postmonopolen ska upphöra
De resterande monopolen på posttjänster inom EU ska upphöra den
31 december 2010, enligt ett beslut i EU-parlamentet. Det är två
år senare än vad EU-kommissionen föreslagit. Därmed försvinner
ensamrätten för statliga bolag att leverera brev under 50 gram.
Men för att avregleringen ska kunna genomföras måste också EU:s
ministerråd (regeringarna) godkänna planerna. Sverige och flera
andra EU-medlemsländer har redan avreglerat och marknadsanpassat
sina posttjänster, medan andra länder behållit sina offentliga
monopol.
- Sverige
framhålls i EU-debatten som ett lyckat exempel på avreglering av
posten, säger Eva-Britt Svensson, EU-parlamentariker för
vänsterpartiet. Men det talas tyst om att den svenska
avregleringen får hård kritik av många. Det är trist att även
resten av EU nu ska trampa nedför denna dystra väg mot förlorade
arbetstillfällen och kraftiga försämringar av viktig
samhällsservice.
Nya medlemmar får hård kritik
Bulgarien och Rumänien får kritik för att de inte gör
tillräckligt för att motverka korruption och organiserad
brottslighet.
När
Bulgarien och Rumänien blev EU-medlemmar vid årsskiftet sattes
olika skyddsklausuler upp. Länderna måste genomföra en rad
förändringar framför allt när det gäller kamp mot korruption och
organiserad brottslighet, annars aktiveras klausulerna och
unionen kan då införa sanktioner.
- Vi
föreslår inte att klausulerna ska utlösas, men kommissionen
håller ett vakande öga, varnar EU-kommissionens ordförande José
Manuel Barroso.
Portugal nytt ordförandeland
Portugal tog över som ordförandeland i EU den 1 juli.
Premiärminister José Sócrates presenterade Portugals
prioriteringar i slutet av juni i Bryssel. Förutom ambitionen
att slutföra förhandlingarna om det nya fördraget pekar Portugal
ut tre områden som landet kommer att prioritera.
Den första
är Lissabonprocessen för en konkurrenskraftig ekonomi, där bland
annat "sunda statsfinanser" betonas. Det andra området är
samarbetet om rättsliga och inrikes frågor, till exempel
brottsbekämpning och invandring. Portugal vill bland annat att
EU-länderna ska få en gemensam invandringspolitik.
Det tredje
viktiga området för Portugal det kommande halvåret är
utvidgningen och EU:s relationer med andra delar av världen.
Sju av
tio svenskar vill rösta om EU-fördraget
Bara 29 procent av de tillfrågade i en ny Sifo-mätning
accepterar att riksdagen tar beslutet om det nya EU-fördraget
utan att först låta väljarna säga sitt i en ny folkomröstning.
Så mycket som 67 procent svarar att de vill folkomrösta på
frågan från Sifo: "Hur tycker du att svenska folket ska ta
ställning till hur EU styrs via riksdagsbeslut eller i
folkomröstning?".
Tillbaka eller
Startsidan |