Konstitutionen står högst upp på den tyska dagordningen för EU
Första halvåret 2007 övertar Tyskland för
tolfte gången ordförandeskapet i den Europeiska unionen.
Förbundskanslern, kristdemokraten Angela Merkel, har ambitionen
att lösa flera hårda knutar, främst EU:s konstitution, eller
fördrag som man kommit att säga efter de franska och holländska
nejen till förslaget sommaren 2005.
Under EU-toppmötet i december lämnade
Finlands statsminister Matti Vanhanen, efter att ha hållit
privata samtal med alla EU-ledare, en redogörelse för hur de
olika medlemsländerna ser på den bordlagda EU-konstitution-en
och sade efteråt att länderna är överens om "behovet av en
fördragsreform". Han sade också att de flesta länder är överens
om att behålla så mycket som möjligt av innehållet i
konstitutionen och att "det inte går att börja om från början".
Tyskland kommer att under sitt
EU-ordförandeskap att arbeta för en "ambitiös" EU-konstitution.
Det sade den tyska förbundskanslern Angela Merkel när hon i
höstas talade inför Internationale Bertelsmann Forum i Berlin. I
talet uppmanade Merkel EU-länderna att inte "nöja sig med ett
svagt fördrag" bara för att kunna bli eniga och hon varnade
samtidigt för att plocka delar ur den bordlagda konstitutionen.
"Jag är emot att plocka ut valda delar. Det
här handlar inte om att välja ut sådant som man lätt kan komma
överens om och lämna resten till kommande ordförandeskap. Det
handlar om att ha ambitionen att lösa helheten", sade
förbundskanslern.
Tysklands utrikesminister, socialdemokraten
Frank-Walter Steinmeier, skriver i Expressen (1 januari), att
den tyska regeringen vill behålla konstitutionens "politiska
substans".Vid ett extra toppmöte i Berlin den 24 och 25 mars är
det tänkt att man ska fira 50-årsdagen av det så kallade
Romfördraget. Samtidigt ska toppmötet enas om en deklaration om
EU:s viktigaste mål framöver.
Till det ordinarie toppmötet i juni i
Bryssel ska Tyskland presentera en färdplan för den nya
konstitutionen.
Målet är att ett eventuellt omskrivet
förslag ska kunna antas av regeringarna i en konferens i så god
tid att det nya fördraget ska kunna vara på plats senast under
hösten 2009, när Sverige har ordförandeskapet i EU.
Riktigt hur man ska hantera
konstitutionsfrågan vet nog inte ens tyskarna. Att det franska
presidentvalet under våren ska lösa upp motståndet är nog
önsketänkande. Snarare riskerar motsättningarna i fördragsfrågan
att öka. Den franske inrikesministern Nicolas Sarkozy, som
kommer att kandidera till presidentposten, vill snarare reducera
konstitutionstexten till ett "minifördrag", för att möjliggöra
de institutionella förändringar som anses nödvändiga.
Den holländske utrikesministern Bernard Bot
anser att nytt EU-fördrag måste på avgörande punkter skilja sig
från den konstitution som de franska och holländska väljarna har
sagt nej till: "Vid en framtida revision bör titeln
(konstitution) samt hänvisningar till Europas flagga och
nationalsång strykas." Bot menar att opinionsundersökningar
antyder att rädslan för en europeisk "superstat" var ett av
skälen till att de holländska väljarna förkastade
EU-konstitutionen. Därför är det viktigt att ett nytt fördrag
fastslår garantier för att "EU inte alltför mycket lägger sig
i". Enligt Bot ska det ske genom att man klarare fastlägger i
vilka frågor EU har kompetens samt tydligare framhåller
principerna om subsidiaritet och proportionalitet.
Samtidigt har 18 av de 27 medlemsländerna
godkänt EU-konstitutionen i dess nuvarande tappning, och deras
intresse av att återkomma till sina parlament eller väljare med
en modifierad text, är inte överdrivet stor.
Tyskland och de andra länder som redan
ratificerat konstitutionen vill nu sätta press på de återstående
nio bland annat Frankrike, Storbritannien och Sverige.
Luxemburgs och Spaniens utrikesministrar
har inbjudit EU:s medlemsländer till möte om konstitutionen. Ett
första möte ska hållas i Madrid den 26 januari och omfattar de
18 länder som har godkänt konstitutionen. Det andra mötet är
planerat att hållas i Luxemburg den 27 februari och är tänkt att
omfatta de länder som ännu inte har ratificerat fördraget samt
Frankrike och Holland (där folkomröstningar har avvisat
konstitutionen). I den senare gruppen hamnar Sverige, vilket
inte helt har uppskattats av den svenska regeringen.
Tysklands mål är att ha konstitutionen i en
eller annan form, i ett eller annat namn - undertecknad 2009.
Den brittiska affärstidningen The Economist liknar Angela
Merkels strategi vid ett chickenrace; genom att öka farten
hoppas hon att de som står i vägen ska flytta på sig och att
konstitutionen kan antas utan fler besvärliga folkomröstningar.
Men det är inte troligt. Frankrike och Holland kan knappast,
oavsett presidentval och nya regeringar, krångla sig undan nya
folkomröstningar.
Och, enligt Svenska Dagbladets
ledarredaktion, kommer det att "bli mycket svårt" för den
svenska koalitionsregeringen att undvika en folkomröstning.
Euron har varit till nackdel för Frankrike
En majoritet av fransmännen anser att
övergången till euron mest har varit till nackdel för landet. I
en mätning utförd av opinionsinstitutet TNS-Sofres och
publicerad i tidskriften Le Pèlerin uppger 52 procent av de
tillfrågade att det var "dåligt" att överge francen till förmån
för euron. Det är sju procentenheter fler än vid en motsvarande
undersökning för tre år sedan.
51 procent av de 1.000 tillfrågade anser
att den överstatliga valutan huvudsakligen har varit till skada
för den ekonomiska utvecklingen. Hela 94 procent säger sig vara
övertygade om att euron har underblåst inflationen.
Den 1 januari 1999 infördes euron som
gemensam valuta i elva EU-länder, däribland Frankrike. Två år
senare blev Grekland det tolfte eurolandet. Den 1 januari 2007
blev Slovenien den trettonde medlemmen i valutaunionen.
Tre nya officiella språk i EU
I samband med att Bulgarien och Rumänien
blev EU-medlemmar vid årsskiftet fick unionen tre nya officiella
språk. Förutom bulgariska och rumänska fick nämligen iriska
samtidigt status som officiellt språk i EU.
Enligt den irländska författningen är
iriskan första officiellt språk i Irland och det har även
hittills haft något av en särställning i EU-sammanhang. EU:s
fördrag finns upprättade på iriska och man har också rätt att
till EU:s institutioner ställa frågor på iriska och få svar på
samma språk. Under en övergångsperiod på fem år är EU:s
institutioner dock inte skyldiga att översätta alla rättsakter
till iriska.
Den nya rumänska kommissionären, Leonard
Orban, med ansvar för mångspråkighet, kommer troligen att få
påstötningar av både basker och katalaner med anledning av
iriskans nya upphöjdhet.
Tyskar vill ha tillbaka D-marken
Tre av fyra tyskar räknar fortfarande om
euron till D-mark visar en ny undersökning. En övervägande andel
tyskar vill även ha tillbaka D-marken.
Fem år har gått sedan euron infördes i
Tyskland. Trots detta föredrar två tredjedelar av den tyska
befolkningen D-mark framför euro. Det visar en undersökning
gjord bland 1.000 tyskar på uppdrag av tidningen Stern, som
publicerades i december.
Samma resultat visar en undersökning gjord
av universitetet i Berlin som publicerades i Berliner Morgenpost.
Samma undersökning visar även att när tre av fyra tyskar skall
köpa något som kostar mer än 100 euro räknar de om kostanden
till D-mark.
Euro används idag i Tyskland, Frankrike,
Belgien, Grekland, Spanien, Luxemburg, Irland, Italien, Holland,
Österrike, Portugal, Finland och _ sedan årsskiftet _ Slovenien.
Sverige klarar inte EMU-kraven
Sverige uppfyller inte två av fem krav för
att delta i EU:s valutaunion, EMU. Det konstaterar
EU-kommissionen och Europeiska centralbanken i en gemensam
rapport om hur väl åtta av de nya EU-länderna samt Sverige
uppfyller kraven för ett EMU-medlemskap.
Sverige är inte anslutet till den
europeiska växelkursmekanismen (ERM) och har inte genomfört alla
de lagändringar som krävs.
Det viktigaste skälet till att Sverige står
utanför valutaunionen är dock att det inte finns några politiska
planer att gå med. Vid folkomröstningen 2003 sade svenska folket
nej till EMU. Och den borgerliga regeringen har inga planer på
att pröva frågan på nytt under den närmaste mandatperioden.
EU hotar Indien med handelskrig
Ett handelskrig mellan EU och Indien är på
väg att blossa upp. Anledningen är Indiens höga tullar på vin
och sprit från EU. Nu drar EU-kommissionen Indien inför
Världshandelsorganisationen, WTO, och hotar med motåtgärder.
Enligt EU-kommissionen har Indien tullar
och skatter på alkohol importerad från EU som uppgår till
177-540 procent. I delstaten Tamil Nadu tillåts dessutom endast
försäljning av sprit och vin som tillverkats i Indien. Dessa
"handelshinder" bryter klart mot internationella handelsregler,
anser EU. Böjer sig inte Indien från kraven från Bryssel hotar
EU-kommissionen att slå tillbaka och införa mottullar på varor
importerade från Indien.
För EU är den gigantiska indiska marknaden
viktig då unionen till följd av överproduktion och
eurosubventioner håller på att dränkas av en enorm "vinsjö" och
då europeiska vinproducenter haft svårare att hävda sig i den
internationella konkurrensen.
Polen läxas upp av EU
Polen måste minska underskotten i de
offentliga finanserna. Den uppläxningen kommer från
EU-kommissionen.
Enligt EU:s regler får ett budgetunderskott
inte överstiga tre procent av landets BNP. Men Polens regering
räknar själva med att underskottet blir 3,7 procent år 2007.
För låg ambitionsnivå, anser kommissionen
och tillägger att underskottet enligt kommissionens beräkningar
kan bli ännu högre.
Kommissionen påminner också Polen om att
EU:s finansministrar redan sommaren 2004 krävde bot och
bättring.
EU kan utdöma böter om ett land under flera
år har "dålig budgetdisciplin".
Riksdagen får mer insyn i EU
Riksdagen är den part i Sverige som gjorde
störst maktförlust genom EU-medlemskapet. Hela högar med beslut
som togs i riksdagen tidigare, har flyttats till Bryssel.
Bara vid fyra tillfällen på tio år har
EU-nämnden gått emot regeringen och krävt att den framför
nämndens syn på en fråga i Bryssel. Vid tre av dessa fyra
tillfällen har regeringen struntat i detta.
Nyligen beslutade riksdagen att ändra
formerna för det egna arbetet med EU-frågor. Förändringen trädde
i kraft vid årsskiftet och innebär bland annat att de så kallade
fackutskotten i större utsträckning ska hantera ärenden som rör
EU-samarbetet.
Dessutom kan så kallade grön- och vitböcker
från EU, motsvarigheten till statliga utredningar, börja
debatteras och voteras i riksdagen.
Tillbaka eller Startsidan |