Tyskland
vill ompaketera det ratade förslaget till EU-konstitution
De hemliga förhandlingarna om EU:s nya fördrag går in i
slutfasen. Midsommarhelgen ska frågan behandlas av unionens
stats- och regeringschefer på ett toppmöte i Bryssel.
Tysklands
förbundskansler Angela Merkel som för närvarande håller i EU:s
ordförandeklubba driver på arbetet. Hon och hennes närmaste
rådgivare håller hemliga möten med andra EU-länders ledare och
deras närmaste rådgivare, lyssnar på deras synpunkter och
funderar på möjliga kompromisser.
Vad för
slags text som stats- och regeringscheferna eventuellt kommer
att enas om är det fortfarande för tidigt att säga något mer
bestämt om. Först några få dagar före toppmötet väntas ett
konkret förslag från Berlin.
Men av den
information som läckt ut går det att gissa hur det tyska
ordförandeskapet tänker sig hur det nya fördraget ska se ut. Det
blir som tidigare i form av ett tillägg till redan existerande
fördrag. Det handlar bland annat om ändrade röstregler i
ministerrådet, begränsade möjligheter att lägga in veton, mer
överstatlighet på det rätts- och inrikespolitiska området och
inrättandet av en EU-utrikesminister.
Allt som
symboliskt påminner om en statsbildning, paragraferna om flagga,
nationalsång etc. och benämningen konstitution, rensas bort. Den
förändringen är kosmetisk, eftersom dessa symboler redan finns
och de befintliga fördragen i praktiken är en slags grundlag.
Paragrafen om att EU-rätt står över nationell rätt kan
eventuellt strykas, det är ju ändå den principen som gäller
redan i dag.
Av ett
hemligt frågeformulär, som Angela Merkel skickat till sina 26
kollegor i de andra EU-länderna, framgår att Tyskland vill ha
begränsade förändringar. Det heter att ändringarna i fördraget
måste begränsas till vad som är "absolut nödvändigt för att nå
en överenskommelse som kan ratificeras i samtliga
medlemsstater".
I princip är
den tyska linjen att paketera om den omstridda konstitutionen så
att den framstår som harmlös för misstrogna väljare, men ändå
behålla de väsentliga delarna av innehållet. Därmed hoppas man
att inte bara Frankrike och Holland, som tidigare i
folkomröstningar stoppat konstitutionsförslaget, utan att även
mer skeptiska regeringar som i Tjeckien, Storbritannien och
Polen till slut ska säga ja.
De flesta
medlemsländer med vissa varianter ansluter sig till den tyska
linjen, däribland Sverige. En handfull medlemsländer har dock
problem med den tyska linjen.
Bland dem
finns Storbritannien. Premiärministern Tony Blair vet att det
skulle bli mycket svårt att vinna en folkomröstning om det
ursprungliga konstitutionsförslaget som han förut utlovat.
Därför vill Blair och hans efterträdare Gordon Brown ha ett
bantat "ändringsfördrag" som inte är ett "konstitutionellt
fördrag" och därför inte behöver tas till folkomröstning.
I en
intervju med Dagens Nyheter pekade Tony Blair ut några inslag i
texten han nu ser som problematiska _ att EU blir en juridisk
person, att det uttryckligen slås fast att EU-rätt har företräde
framför nationell rätt, att stadgan om grundläggande rättigheter
blir juridiskt bindande. Här vill Storbritannien ha ändringar.
Tony Blair
gillar inte heller att den nationella vetorätten försvinner i
frågor om straffrätt och invandring. Merkel uppges överväga att
lösa den knuten genom att erbjuda Storbritannien att stå utanför
det straffrättsliga samarbetet när vetorätten avskaffas.
Ett annat
land som konstrar är Holland som vill stärka de nationella
parlamentens inflytande på EU-kommissionens bekostnad. Den
holländska regeringen vill också föra in EU:s inträdeskrav på
nya medlemsländer, de så kallade Köpenhamnskriterierna, i det
nya fördraget och därmed göra dem juridiskt bindande.
Men Angela
Merkels största problem finns förmodligen i Warszawa, där Polens
EU-skeptiska regering ställer många krav på förändringar.
Mest
svårhanterligt av dem är kravet på nya regler för röstviktning i
ministerrådet. EU-konstitutionen ökar de stora medlemsländernas
röstvikt jämfört med läget i dag, och Polen hör till de största
förlorarna.
Angela
Merkel vill att stats- och regeringscheferna vid
midsommartoppmötet ska enas om en plan för hur
konstitutionskrisen ska lösas - en tidsplan för nya
förhandlingar mellan medlemsregeringarna och riktlinjer för vad
för slags dokument de ska komma fram till. Den 1 juli tar sedan
Portugal över EU:s ordförandeklubba och tanken är att
regeringskonferensen ska kunna avslutas under det portugisiska
ordförandeskapet senare i höst. Målet är att en ny fördragstext
ska kunna träda i kraft 2009. Då väljs nytt EU-parlament. Då
tillsätts också en ny EU-kommission.
Om de tyska
planerna håller återstår att se. Redan för att återstarta själva
förhandlingsprocessen krävs att alla är överens om tidtabellen
och mandatet. Som vanligt kommer det att krävas omfattande
politiskt schackrande mellan unionens politiska ledare.
Det handlar
om det "minifördrag" som Sarkozy lanserade redan när han besökte
Bryssel förra året. Numera kallar han det ett "förenklat
fördrag". Det skulle behålla många av de institutionella
förändringar som fanns i det förkastade förslaget. Hit hör att
EU ska en permanent ordförande, en egen utrikesminister och att
fler beslut ska fattas med kvalificerad majoritet. Däremot
stryks stora delar av kapitlet som handlar om grundläggande
rättigheter.
Moderater
för slopad alkoholskatt
När EU-parlamentet tyckte till om höjda minimiskatter på alkohol
röstade svenska moderater för att slopa dem. Och för att länder
som Sverige ska sänka spritskatten.
- Det
nuvarande systemet med minimiskatt på alkohol fungerar inte,
säger Gunnar Hökmark, gruppledare för de svenska moderaterna i
EU-parlamentet.
Men när
ledamöterna röstade om rapporten fick den underkänt av
majoriteten. I den föreslogs det också, i allmänna ordalag, att
länder med höga alkoholskatter bör tvingas att sänka dem.
Rapporten
var ett yttrande över EU-kommissionens förslag att höja de
lägsta tillåtna punktskatterna på öl, starkvin och sprit.
Europafacket
kritiskt till plan på försämrad arbetsrätt
EU-kommissionens förslag till förändrad arbetsrätt går ut på att
fasta jobb inte passar in på dagens arbetsmarknad. Det är en
fullständigt oacceptabel syn, menar Europafacket.
Frågan
gäller den grönbok som EU-kommissionen lagt fram. I den har
kommissionen efterlyst en debatt om hur arbetsrätten ska
förändras till följd av att andelen tillfälliga jobb ökat.
Enligt
Europafacket fokuserar kommissionen på hur arbetarna ska bli mer
"anställningsbara" och bortser från behovet av kollektiv
lagstiftning. Europafacket menar att man måste motarbeta den
utveckling som skapar
Hårdare
EU-regler för flyktingar efterlyses
Det behövs en harmonisering av reglerna för asylsökande inom EU,
menar Franco Frattini, ansvarig för flyktingfrågor i
EU-kommissionen.
Totalt sökte
182.000 människor asyl i EU-länderna förra året. Ett problem är
att de behandlas olika beroende på vilket land de kommer till.
Det har lett till något som Frattini kallar asyl-shopping, att
folk söker sig till de länder som har de mest generösa reglerna.
För att förhindra detta efterlyser han hårdare och samma regler
i hela EU.
Franco
Frattini vädjar också till medlemsländerna att leva upp till
sina löften när det gäller att förstärka kontrollen vid EU:s
yttre gränser.
EU:s
medlemsländer har lovat att bistå gränsövervakningsmyndigheten
Frontex med 150 båtar, 25 helikoptrar och 23 flygplan. Hittills
har bara en tiondel levererats, enligt Frattini.
EU och
Sydkorea talar om frihandel
EU och Sydkorea har inlett förhandlingar om frihandel.
EU är
Sydkoreas viktigaste handelspartner efter Kina och den största
utländska investeraren. I fjol investerade företag från
EU-länderna för nära 35 miljarder kronor i Sydkorea. Målet är
att öka utbytet på en rad andra områden.
- För EU
innebär det att vi riktar ett starkare fokus på Asien, sade EU:s
handelskommissionär Peter Mandelson vid en presskonferens
tillsammans med Sydkoreas handelsminister Kim Hyun-Chong.
Peter
Mandelson hoppas att ett avtal ska kunna slutas inom ett år.
Sarkozy vill
lösa EU:s grundlagskris
Det är dags att lösa EU:s konstitutionella kris och enas om ett
nytt fördrag, utropade Frankrikes nye president Nicolas Sarkozy
när han besökte Bryssel.
- Europa kan
inte fortsätta sitt stillestånd, det fungerar inte att vara
paralyserade. Vi måste hitta en väg ut, menade Sarkozy som
tycker sig veta hur en tudelad arbetsmarknad och "flexibilitet"
när det gäller löner och arbetstider.
EU-parlamentet vill ha ett europeiskt FBI
EU-parlamentet vill ge Europol och Eurojust, EU:s polis-
respektive åklagarsamarbete, ett vidgat mandat. Idag samordnar
de båda organen olika insatser inom EU, men parlamentet anser
att de i framtiden ska ha en mer pådrivande och friare roll.
- Vi behöver
myndigheter som kan bekämpa brottslingar över gränserna, sade
Bill Newton Dunn, brittisk liberal ledamot, och drog parallellen
till amerikanska FBI.
Utländska
bolag på svensk järnväg
Utländska järnvägsbolag ska kunna hantera gods i Sverige även om
svenska operatörer inte har samma möjligheter utomlands. Det har
riksdagen beslutat. Socialdemokraterna, vänsterpartiet och
miljöpartiet anser inte att Sverige ska gå i täten när andra
marknader hålls stängda för konkurrens. De yrkade därför på att
principen om ömsesidigt tillträde till järnvägsmarknaderna bör
gälla även i fortsättningen.
Riksdagsbeslutet följer riktlinjerna i EU:s andra järnvägspaket.
Det ska utjämna skillnaderna mellan de europeiska
järnvägssystemen, i första hand när det gäller godstrafik.
EU-kommissionen pressar regeringen om spelautomater
Det finns inga klagomål på importen av spelautomater till
Sverige. Det menar regeringen i ett brev till kommissionen.
Sedan flera år pågår en konflikt med EU-kommissionen om Svenska
Spels spelautomater. Kommissionen driver linjen att
restriktioner om hur automaterna ska utformas utgör hinder för
den fria rörligheten av varor.
EU-kommissionen har lämnat en formell underrättelse till
regeringen där den ifrågasätter de svenska reglerna. Om
kommissionen inte är nöjd med de svenska svaren kan ärendet dras
inför EU-domstolen.
Tillbaka eller Startsidan |