EU-parlamentets
makt ökar på de nationella parlamentens bekostnad
EU-parlamentets
makt ökar kraftigt med Lissabonfördraget. Valéry Giscard
dÉstaing, ordförande för det så kallade konvent som utarbetade
det ursprungliga förslaget till EU-konstitutionen som i allt
väsentligt finns kvar i det nu aktuella Lissabonfördraget,
konstaterade att EU-parlamentet är ”den största vinnaren i vår
konstitution”.
När
Maastrichtfördraget trädde i kraft (1993) introducerades det
kraftfullaste maktinstrumentet EU-parlamentet förfogar över. Det
nya förfarandet kallas medbeslutande och innebär att ministrarna
i rådet och EU-parlamentet delar lagstiftningsmakten.
Lagförslaget kan bara antas om de bägge institutionerna blir
överens. Oftast kommer rådet och parlamentet överens om en
kompromiss i en förhandling, en förlikning, mellan de bägge
institutionerna. Medbeslutandet berörde inledningsvis bara en
mindre del av lagstiftningen. Den delen utökades genom
Amsterdamfördraget [1999] och Nicefördraget [2003]. Idag gäller
parlamentets medbeslutande ett 40-tal områden.
Med
Lissabonfördraget utsträcks EU-parlamentet rätt till
medbeslutande till 48 nya områden. Däribland avgörande delar av
EU-politiken som jordbruk, utrikeshandel, juridiskt samarbete,
straffrätt, hälsa, turism, bistånd, regionalpolitik, avreglering
av vissa sektorer, energi, gränskontroller, invandring, asyl,
Europol och en större del av EU:s budget.
När
Lissabonfördraget träder i kraft så omfattar EU-parlamentets
rätt till medbeslutande sammanlagt 86 områden. Det så kallade
medbeslutandeförfarandet byter då namn till det ordinarie
lagstiftningsförfarandet.
Det finns också
i det nya fördraget fall där parlamentet enbart har rätt att
avge yttrande. I dessa fall, där ministerrådet normalt måste
vara enigt, kallas beslutsgången för särskilda
lagstiftningsförfarandet. Det finns omkring 30 fall där
särskilda lagstiftningsförfarandet används.
Utanför
EU-parlamentets rätt till medlagstiftande faller särskilt den
lagstiftning där ministerrådet fattar beslut med enhällighet,
det vill säga där alla medlemsländer har vetorätt. Dit hör
framför allt skattefrågor och socialpolitik. Dessutom faller
EU:s utrikes- och säkerhetspolitik utanför EU-parlamentet
befogenheter. Den sköts även i fortsättningen av
medlemsregeringarna på mellanstatliga betingelser.
Med
Lissabonfördraget införs det dessutom en så kallad passarell som
gör det möjligt att utöka EU-parlamentets makt utan att
sammankalla en ny regeringskonferens. Med enhällighet och efter
EU-parlamentets samtycke kan Europeiska rådet besluta att
parlamentet ska bli medlagstiftande där det tidigare var
rådgivande. [Om ett av de nationella parlamenten inom sex
månader invänder mot att ändra beslutsfattandet ska Europeiska
rådet inte anta ändringen.]
Det är knepigt
att i siffror uppskatta vilket inflytande EU-parlamentet kommer
att få till följd av Lissabonfördraget. Men enligt Elmar Brok
från den kristdemokratiska partigruppen i EU-parlamentet, en av
EU-parlamentets tre observatörer under IGC 2007, kommer det
ordinarie lagstiftningsförfarandet att gälla i 95 procent av all
lagstiftning i EU.
Nästa
EU-parlamentet, som väljs i juni 2009, kommer alltså att bli
medlagstiftande i nästan alla frågor där EU har befogenhet att
lagstifta. Då tas ett jättekliv i en stegvis förvandling av
EU-parlamentet från en tandlös diskussionsklubb till en federalt
organiserad och mycket inflytelserik [med]lagstiftande
församling.
EU-parlamentets
ställning har för varje fördragsändring successivt stärkts i
förhållande till de andra institutionerna [framför allt
ministerrådet och kommissionen] i EU. Innebär det att EU blivit
mer demokratiskt? Formellt sett ja. I verkligheten nej.
Det finns en
mängd objektiva faktorer som gör att det inte går att förvandla
EU till en fungerande parlamentarisk demokrati. Bland annat att
det saknas ett gemensamt språk och forum för offentlig debatt,
samt att avståndet mellan väljarna och de folkvalda skulle bli
allt för stort. Om man i dagens EU med 493 miljoner invånare
skulle införa samma representativitet som den svenska riksdagen
har [dvs. en riksdagsledamot per 26.000 invånare], så skulle
EU-parlamentet bestå av 18.962 ledamöter!
Det enda som händer om EU ”demokratiseras”,
dvs. att EU-parlamentet får större lagstiftande befogenheter, är
att den nationella demokratin i medlemsstaterna urholkas. När
beslut som tidigare har antagits enhälligt i ministerrådet eller
bestämts suveränt i de nationella parlamenten överförs till EU:s
ordinarie lagstiftningsförfarande övergår det nationella vetot
till EU-parlamentet. EU-parlamentet kan stoppa en lag [eller
tvinga fram en ändring] trots att den godkänts av samtliga
länders parlament, något som naturligtvis innebär en
principiellt viktig inskränkning av till exempel den svenska
riksdagens möjligheter att stifta lagar.
Anna Hedh ny
ordförande för Socialdemokratiska EU-kritiker
Den 27 april
höll Socialdemokratiska EU-kritiker årsmöte. Till ny ordförande
utsågs EU-parlamentarikern Anna Hedh. Hon efterträder Sören
Wibe.
– EU tar sig
alltmer formen av en stat. Detta sker utan någon större debatt
och det är en utveckling som aldrig godkänts av svenska folket.
På alltfler områden inskränks Sveriges självbestämmande. Till
och med strejkrätten ifrågasätts, säger Anna Hedh.
– Den mest
angelägna uppgiften just nu är att stoppa ratificeringen av
Lissabonfördraget, säger Anna Hedh. Främst måste vi få garantier
för vår svenska arbetsmarknadsmodell. Fördraget överför ännu
mera makt till EU-institutioner och slår fast att EU-lag gäller
före svenska lagar.
–
Socialdemokratiska EU-kritiker ska arbeta för en konstruktiv och
tydlig oppositionspolitik när det gäller EU-frågor både hemma
och i EU, avslutar Anna Hedh.
Hamnarbetarförbundets ordförande skeptisk till EU
Hamnarbetarförbundets ordförande Björn A Borg oroas för
konsekvenserna av EU-domstolens avgörande i Vaxholmsfallet. Han
tycker det är skrämmande att en domstol utanför vår demokratiska
struktur ska tillämpa och tolka den svenska arbetsrätten. Han
menar att socialdemokraterna har fört medborgarna bakom ljuset
och att LO-ledningens hållning visavi Vaxholmsdomen är ett
sorgligt stycke.
– Du ska veta
att jag som röstade ja till EU är mer och mer skeptisk till mitt
eget val. Inte minst efter EU-anslutningen av de östeuropeiska
länderna med reaktionära nyliberala regimer, säger Björn A Borg
i en intervju av Proletärens chefsredaktör Lars Rothelius.
EU skjuter
upp känsligt sjukvårdsförslag
EU-kommissionen
kommer att lägga fram ett förslag till sjukvårdsdirektiv den 25
juni 2008. Det framgår av dess senaste långtidsplanering.
Direktivförslaget är mycket kontroversiellt redan innan det
läggs eftersom det berör patienters rätt till vård i andra
EU-länder.
Förslagets
lansering sköts upp i december 2007. Lanseringen har nu lagts
just efter den irländska folkomröstningen om Lissabonfördraget,
som äger rum 12 juni.
– Detta är EU:s
elitism i ett nötskal, säger Eva-Britt Svensson,
EU-parlamentariker för vänsterpartiet. Känsliga ämnen ska tystas
ner tills efter folkomröstningen på Irland, och i andra länder
ska folkomröstningar undvikas till varje pris. EU-eliten påstår
att de vill att medborgarna ska engagera sig, men i praktiken
gör de allt för att hålla dem i okunskap.
– Margot
Wallström är kommissionär med ansvar för kontakten med
medborgarna, säger Svensson. Men hon arbetar tyvärr snarare med
att smyga undan viktiga frågor än med att upprätta en verklig
dialog.
Ökade
befogenheter för EU:s polisbyrå
EU:s
justitieministrar kom nyligen överens om att ge EU:s polisbyrå
(Europol) ökad befogenhet att bekämpa grov gränsöverskridande
brottslighet.
Europol har
idag befogenhet att bistå EU-länderna med brottsutredningar som
rör grov gränsöverskridande organiserad brottslighet. De nya
reglerna tar bort kravet på koppling till den organiserade
brottsligheten.
Om de nya
reglerna godkänns av alla EU-länders nationella parlament kan de
börja gälla den 1 januari 2009.
Danmark antog
Lissabonfördraget
Med stor
majoritet antog det danska folketinget Lissabonfördraget.
Danmark var det elfte EU-landet som antog fördraget.
Med
röstsiffrorna 90 för och 25 emot antog Danmark i sin tredje
parlamentsbehandling Lissabonfördraget. 64 ledamöter av de
sammanlagt 179 folketingsledamöterna var frånvarande.
I slutdebatten
i folketinget diskuterades innebörden i tidigare danska
EU-beslut, huruvida en folkomröstning skulle hållas och om det
folkliga engagemanget. Enligt förespråkarna är det nya fördraget
på flera områden bättre än det förra och med Lissabonfördraget
kommer EU att bli mer effektivt.
Två partier,
högerpartiet Danskt Folkeparti och vänsterpartiet Enhetslistan,
röstade emot. I debatten framförde de en oro för den nordiska
arbetsrätten efter EU-domstolens dom i Vaxholmsfallet. Samma
majoritet förkastade ett förslag om att säkerställa löntagarnas
rättigheter genom ett protokoll fogat till fördraget.
Fi ställer
upp i EU-parlamentsvalet 2009
Feministiskt
initiativ, Fi, ställer upp i valet till EU-parlamentet nästa år
(samt i valen till riksdag, landsting och kommuner 2010). Det
beslutade partiet i det närmaste enhälligt under sin
extrakongress i Umeå.
– Jag tror att
vi har goda möjligheter att lyckas i EU-valet, där många väljare
känner sig friare i förhållande till blockpolitiken. Det finns
ett stort behov av feminister i EU-politiken, säger partiledaren
Gudrun Schyman i en kommentar.
Folkpartiet
hoppas på euroomröstning
Ett nytt
EU-politiskt program ska tas fram av en arbetsgrupp i
folkpartiet. Inför nästa års val till EU-parlamentet vässar
partiet nu sin EU-positiva profil.
– Folkpartiet
är Sveriges mest Europavänliga parti, säger partiledaren Jan
Björklund.
Folkpartiet
vill också blåsa nytt liv i den svenska eurodebatten och hoppas
på ett ja i en ny folkomröstning.
- Valrörelsen
inför Europavalet är ett viktigt tillfälle att väcka eurofrågan
till liv igen i Sverige, säger Cecilia Malmström, vice
partiordförande och EU-minister.
Den borgerliga
alliansregeringen har beslutat att det inte ska hållas någon ny
folkomröstning om euron under den här mandatperioden.
- Vi vill ha en
omröstning så snart som möjligt därefter – förutsatt att det
hunnits föra en diskussion, säger Jan Björklund.
Tillbaka
eller
Startsidan |