Uttalanden antagna på Folkrörelsen Nej till EU:s
12:e kongress 14-15 februari 2004

Kräv svenskt undantag från EMU

Trots att svenska folket med förkrossande majoritet röstat för att Sverige ska stå fritt i förhållande till EU:s överstatliga valuta och centralbank, är Sverige enligt EU-rätten fortfarande skyldigt att gå med i EMU:s tredje steg så snart inträdesvillkoren (konvergenskraven) uppfylls.

Idag ligger det ett utkast till konstitution på EU:s förhandlingsbord. Konstitutionen slår bland annat fast att euron är unionens valuta. Om Sverige ansluter sig till EU-konstitutionen innebär det således att Sverige än en gång, folkrättsligt förpliktande, binder sig att gå med i valutaunionen när inträdesvillkoren är uppfyllda.

Riksdagspartierna har dock lovat att respektera utslaget i EMU-folkomröstningen. I konsekvens med detta bör Sveriges regering i förhandlingar med EU kräva juridiskt bindande undantag från EU:s valutaunion. Att fortsätta som hittills eller att godkänna den föreslagna EU-konstitutionen skulle vara ett flagrant övergrepp på folkomröstningen

Folkomrösta om EU-konstitutionen
EMU-folkomröstningen visade med eftertryck att en klar majoritet av svenska folket slår vakt om demokratin och avvisar ett mer överstatligt EU. Det borde föranleda den svenska regeringen att bestämt säga nej till den föreslagna EU-konstitutionen.

I konstitutionsförslaget förlorar mindre medlemsländer mycket inflytande. Det sker genom ökat användande av omröstning med kvalificerad majoritet samtidigt som röstfördelningen i ministerrådet förändras till fördel för de större medlemsländerna. Dessutom ges EU-parlamentet betydligt större inflytande på bekostnad av ministerrådet och de nationella parlamenten.

Konstitutionsförslaget innehåller flera delar som förstärker EU:s omvandling till en statsbildning. Vid sidan om den nya presidenten ska en gemensam utrikesminister tillsättas. Det slår klart och tydligt fast att unionen ska utveckla ett överstatligt militärt försvar. För första gången skrivs principen in att EU-rätten är överordnad nationell rätt. Det innebär att minsta lag från EU överordnas även våra grundlagar.

Den föreslagna EU-konstitutionen leder till en alltmer centralstyrd union, dominerad av stora medlemsländer som strävar efter att omvandla EU till en ekonomisk, politisk och militär supermakt. Om den unionen bör svenska folket så säga vad det tycker i en folkomröstning.

Tidigare pressmeddelande

Tillbaka eller Startsidan