Pressmeddelande 2006-04-23

Avslöja bluffen om EU:s handel med tjänster

EU-parlamentets förslag om en EU-marknad för tjänster – tjänstedirektivet – sägs vara en seger för Sverige.

Inget kan vara mer felaktigt. Redan idag finns direktiv i EU som inskränker nationernas rätt att bestämma över sin tjänstesektor t ex vad gäller post, tele, el. Trots kompromissen om tjänstedirektivet i EU är risken överhängande att EU-parlamentet och ministerrådet i EU under 2007 tar beslut som förbjuder eller ytterligare beskär rätten för nationerna att fatta egna beslut vad gäller möjligheten att behålla sjukvård, utbildning, el- och vattenförsörjning, spelverksamhet etc i offentlig regi.

Trots kompromissen i EU-parlamentet är det i slutändan EUs domstol som avgör vad som menas med tjänstedirektivet och andra beslut.

Förbud mot fackliga stridsåtgärder på nationell grund och hot mot den generella välfärden riskerar att göra den nordiska modellen med starka fackföreningar och kollektivavtal maktlös.

Gå inte på bluffen om ”Sveriges segrar” i Bryssel!

Det finns bara ett sätt att försvara nationellt självbestämmande och den nordiska modellen för arbetsmarknad och välfärd. Det är att säga blankt nej till alla förslag från EU-kommissionen, beslut i EU-parlamentet liksom andra EU-institutioner och att Sverige lämnar EU.

Uttalande från Folkrörelsen Nej till EU:s 13:e kongress i Norrköping
22 - 23 april 2006