Publicerad i Dagbladet 2009 06 02
EU-parlamentariker kan inte rädda arbetsrätten!
Inför valet till EU-parlamentet framställer sig
Socialdemokraterna som värnande av vad som brukar kallas
för ”den svenska modellen”. Man vill få det till att
verka som om det är EU-parlamentarikerna som avgör om
den svenska modellen, med kollektivavtal, ska fortsätta
gälla.
Tyvärr är sanningen att Socialdemokraterna försuttit sin
chans att påverka möjligheten att värna den svenska
arbetsrätten, den chansen försatte de den 20 november
när Lissabonfördraget klubbades i riksdagen. I och med
detta överlät man makten över arbetsrätten till
EU-domstolen i Luxemburg. Mot bakgrund av domstolens dom
i det så kallade Lavalfallet borde man, om man var det
minsta intresserade av att värna arbetsrätten, ha krävt
ett juridiskt bindande undantag som säkerställde att
svenska kollektivavtal skulle gälla på svensk
arbetsmarknad.
Nu
gjorde man inte så, utan i stället gjorde ledningen för
partiet, i förening med LO, allt för att blanda bort
korten. Man sade att det först gällde att få
Lissabonfördraget klubbat, för att sedan kräva ett så
kallat socialt protokoll (ett protokoll med de
grundläggande fackliga rättigheterna utskrivna).
Problemet med den tågordningen är att ett socialt
protokoll, som träder i kraft efter att fördraget gjort
det, är helt betydelselöst för EU-domstolen. Om ett
socialt protokoll ska ha någon betydelse måste det fogas
till fördraget innan detta fördrag träder i kraft, i
annat fall blir inte protokollet juridiskt bindande och
blir det inte det fyller protokollet ingen funktion.
En
annan myt som Socialdemokraternas ledning har spritt är
att den så kallade rättighetsstadgan, som blir juridiskt
bindande med Lissabonfördraget, ska garantera de
grundläggande fackliga rättigheterna. I
rättighetsstadgans artikel 28 med rubriken
”Förhandlingsrätt och rätt till kollektiva åtgärder” kan
man läsa: ”Arbetstagare och arbetsgivare eller deras
respektive organisationer har i enlighet med
unionsrätten samt nationell lagstiftning och praxis rätt
att förhandla och ingå kollektivavtal på lämpliga nivåer
och att i händelse av intressekonflikter tillgripa
kollektiva åtgärder för att försvara sina intressen,
inbegripet strejk”.
Texten kan tyckas vara en bekräftelse av vad den
Socialdemokratiska ledningen hävdar, men det är en
villfarelse. Att rättighetsstadgan blir juridiskt
bindande har ingen betydelse för EU-domstolen.
I
regeringens promemoria om Lissabonfördraget (DS 2007-48)
konstateras att ”EU-domstolen tillämpar redan
motsvarande rättighetsskydd som i rättighetsstadgan i
sin rättspraxis”.
Att
det är sant framgår tydligt i Lavaldomen. EU-domstolen
slår fast, bland annat med hänvisning till EU:s stadga
om de grundläggande rättigheterna, att rätten att vidta
fackliga stridsåtgärder redan i dag är en grundläggande
rättighet i EU-rätten.
Men
enligt förhandsavgörandet i Lavalmålet ”kan det för
utövandet av denna rättighet icke desto mindre gälla
vissa begränsningar”. EU-domstolen konstaterar att de
svenska fackens blockad var ett hinder för friheten att
erbjuda tjänster på EU:s inre marknad.
Lissabonfördraget innebär att EU-domstolen även i
formell mening får rätt att överpröva den svenska
kollektivavtalsmodellen.
I
ingressen till rättighetsstadgan regleras det att
stadgan ska tolkas av unionens och medlemsstaternas
domstolar. Svenska domstolar kan och ska begära
förhandsbesked av EU-domstolen för att den ska bestämma
innebörden i rättighetsstadgan och därmed bestämma
ramarna för den svenska modellen på arbetsmarknaden.
När
riksdagen röstade ja till Lissabonfördraget röstade den
samtidigt ja till Lavaldomen. Det kan inga
Socialdemokratiska EU-parlamentariker ändra på!
Hoppet står i stället till folket på Irland som åter ska
tvingas rösta om Lissabonfördraget.
Peter Tjernberg
ordförande – Folkrörelsen nej till EU – Sundsvall
Tillbaka
|